عمومی

اسید فولیک چه فوایدی دارد؟

اسید فولیک | فولیک اسید

اسیدفولیک یکی از ویتامین های گروه B است. این ماده مهم در بسیاری از مواد غذایی که هرروز استفاده میکنیم وجود دارد. اسیدفولیک موجود در بسیاری مواد غذایی در اثر جوشیدن یا حرارت دادن از بین میرود. به همین دلیل کمبود آن امروزه زیاد حس میشود.

در ادامه به بررسی فواید اسید فولیک برای سلامتی خواهیم پرداخت.

بارداری سالم 

بارداری سالم از فواید اسید فولیک

در دوران بارداری اسید فولیک یکی از مهمترین ویتامین ها برای مادر و فرزند می باشد. این ماده در بسیاری از مکمل هایی که پزشکان برای زنان باردار تجویز میکنند وجود دارد. از فواید اسید فولیک در دوران بارداری کمک به شکل گیری سیستم اعصاب فرزند، همچنین قلب و سایر اندام هاست. همچنین مصرف مقدار کافی ویتامین اسید فولیک به جلوگیری از سقط کمک میکند. در یک آزمایش اثر مکمل اسید فولیک بر بارداری مورد بررسی قرار گرفت. نتیجه آزمایش اهمیت اسید فولیک را بیش از پیش روشن کرد.

پیشگیری و درمان کم خونی

درمان کم خونی از فواید اسید فولیک

یکی از مهمترین فواید اسید فولیک این است که به بدن کمک میکند تا از آهن و همچنین ویتامین B12 به بهترین شکل استفاده کند. هنگامی که بدن مقدار کافی از ویتامین های B6 و B12 و یا اسید فولیک نداشته باشد، نمیتواند هموگلوبین و گلبول قرمز تولید کند. این اختلال باعث بروز کم خونی میشود.

جذب ویتامین B12

ویتامین b12

ویتامین B12 یکی از ویتامین های مهم برای خون سازی، تولید انرژی بدن، عملکرد مغز و سیستم اعصاب مرکزی است. کمبود این ویتامین گاهی با علائمی مانند گیجی، کاهش حافظه، احساس خستگی بی دلیل، افسردگی و کم خونب قابل رویت است. یکی از دیگر فواید اسید فولیک این است که به جذب ویتامین B12 کمک میکند.

پیشگیری از سرطان

پیشگیری از سرطان از فواید اسید فولیک

پایین بودن اسیدفولیک خطر ابتلا به سرطان های خطرناک ریه، دهانه رحم، پستان، روده بزرگ، ریه و مغز را افزایش میدهد. در بریتانیا یک تحقیق وسیع در این زمینه انجام شد. 52000 نفر از افراد بین 50 تا 76 سال در این تحقیق حضور داشتند. افرادی که روزانه 600 تا 900 میکروگرم اسیدفولیک مصرف کرده بودند، 30 درصد کمتر به سرطان ریه و روده بزرگ دچار شدند.

بهبود افسردگی

افسردگی

یکی از فواید اسید فولیک این است که بدن توانایی مقابله با افسردگی را پیدا میکند! بررسی های انجام شده نشان میدهد که تعداد زیادی از افرادی که به افسردگی دچار هستند کمبود اسید فولیک دارند.

سلامت قلب

سلامت قلب

اسید فولیک مانند سایر ویتامین های گروه B در کاهش میزان هموسیستئین نقش مهمی دارد. هموسیستئین یکی از علل سکته قلبی است. میزان هموسیستئین بالا برای بدن خطرناک است. از فواید اسید فولیک این است که این ماده را به یک اسید آمینه مفید به نام میتونین تبدیل میکند. این ماده به بدن کمک میکند تا فلزات سنگین و مواد سمی از طریق صفرا دفع شوند.

پیشگیری از آلزایمر

آلزایمر

رابطه ای مشتقیم بین هموسیستئین بالا و بیماری زوال عقل (آلزایمر) وجود دارد. اسیدفولیک در کاهش این ماده و بهبود عملکرد مغز تاثیر خیلی زیادی دارد. افزادی که اسید فولیک کافی را از طریق برنامه غذایی دریافت میکنند کمتر به کاهش حافظه و آلزایمر دچار میشوند.

علائمی مانند رنگ پریدگی، کاهش حافظه و خواب آلودگی ممکن است به خاطر کمبود اسید فولیک باشند. آزمایش کمبود اسید فولیک به وسیله کیت اسید فولیک نتیجه دقیقی از میزان این ماده در بدن دارد.در صورت مشاهده این علائم به پزشک مراجعه کنید تا در صورت صلاحدید از شما تست گرفته شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *