پزشکی

خوراکی های حاوی ویتامین دی

خوراکی های حاوی ویتامین دی | چه مواد غذایی ویتامین دی دارند

چه مواد غذایی ویتامین دی دارند

ویتامین دی بسیار برای بدن مهم و حیاتی است. کمبود آن سلامت قلب، استحکام دندان ها و استخوان ها را با خطر مواجه میکند. بسیاری افراد به دلیل کمبود ویتامین دی به بیماری هایی مانند پارکینسون، دیابت و افسردگی دچار میشوند. در ادامه به این می پردازیم که چه مواد غذایی ویتامین دی دارند. میتوانیم این مکمل های غذایی را در برنامه غذایی خود بگنجانیم.

میگو

میگو | خوراکی های حاوی ویتامین دی

میگو از سخت پوستان دریایی است. همچنین یکی از خوراکی های حاوی ویتامین دی است که بسیار خوشمزه و پرطرفدار است. هر 100 گرم میگو 152 واحد ویتامین دی دارد که معادل 38 درصد شخص RDI میباشد. میگو اسید چرب امگا3 نیز دارد. شاید جالب باشد بدانید که در 100 گرم میگو 152 میلی گرم کلسترول وجود دارد که مقداری بسیار قابل توجه است.

زرده تخم مرغ

زرده تخم مرغ | چه مواد غذایی ویتامین دی دارند

تخم مرغ یک منبع غذایی خوشمزه و مغذی است که برای تامین ویتامین دی بدن بسیار مفید است. ویتامین ها و چربی های مفید به طور عمده در زرده تخم مرغ وجود دارد. سفیده نیز منبع خیلی خوبی برای تامین پروتئین های بدن است.  

زرده تخم مرغ صنعتی 18 تا 39 واحد ویتامین دی دارد که مقدار زیادی نیست. در حالی که زرده تخم مرغ محلی 4 برابر این میزان ویتامین دی دارد. زیرا مرغ های محلی که در طبیعت و زیر نور خورشید گردش میکنند دارای ویتامین دی هستند. بدیهی است که این ویتامین به تخم مرغ ها نیز منتقل میشود.

قارچ

قارچ | خوراکی های حاوی ویتامین دی

یکی از بهترین خوراکی های حاوی ویتامین دی قارچ است. قارچ های طبیعی که در معرض نور طبیعی خورشید رشد میکنند منبع بسیار خوبی برای ویتامین D2 هستند. در هر 100 گرم از این قارچ ه تا 2300 واحد از این ویتامین وجود دارد. همچنین قارچ یک خوراکی خوشمره برای بسیاری افراد است که میتوان از آن در برنامه غذایی استفاده کرد.

روغن جگر ماهی

روغن جگر ماهی | مواد غذایی حاوی ویتامین دی

شاید شگفت زده شوید از اینکه بدانید هر یک قاشق چایخوری از روغن جگر ماهی 450 واحد ویتامین دی دارد!!! این ماده بهترین منبع ویتامین D محسوب میشود. بسیاری از قرص های مکمل ویتامین دی توسط این ماده ساخته میشود. 

تشخیص کمبود ویتامین دی

ویتامین دی بسیار برای بدن مهم است. برخی نشانه های کمبود ویتامین دی دردهای مفصلی و… هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد مقاله نشانه های کمبود ویتامین دی در بدن را مطالعه کنید. در آزمایشگاه به کمک تجهیزاتی به نام کیت ویتامین دی میزان ویتامین دی بدن به دقت بررسی میشود. در صورتی که کمبود ویتامین دی داشتید در کنار مکمل های دارویی از مواد غذایی که معرفی شد نیز میتوانید برای درمان سریعتر استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *