آزمایشگاهی

نکات مهم برای انتخاب بهترین کیت

نکات مهم در انتخاب بهترین کیت | ویژگی های کیت خوب

هنگامی که به دنبال کیت خاصی می گردیم با برندهای مختلفی مواجه می شویم. هر کدام از این برندها انواع خاصی دارند. یعنی توسط روشی خاص نتیجه آزمایش را مشخص می کنند.

در بسیاری موارد ممکن است کیت مورد نظرمان را از معروف ترین برند بخریم تا خیالمان راحت باشد. اما اگر ویژگی های کیت خوب را بدانیم حتی اگر با برند جدیدی مواجه شدیم به راحتی انتخاب خود را انجام می دهیم. ممکن است یک کیت قیمت پایینی داشته باشد اما کیت خوبی باشد. 

ویژگی های یک کیت خوب | نکات مهم برای انتخاب بهترین کیت

شرکت تولید کننده و برند کیت

اولین انتخاب کیت برای کسانی که اطلاعات و تجربه تخصصی ندارند به طور معمول برندهای معروف است. همچنین کیت هایی که قبلا در بخش آزمایشگاه از آن استفاده کرده اند. یک شرکت معتبر با تولید کیت رده پایین برند خود را نامعتبر نمی کند. مسئولین خرید آزمایشگاه نیز همیشه با تجربه خود بهترین کیت را برای کارشناسان آزمایشگاه تهیه میکنند.

ویژگی های کیت خوب

حساسیت و میزان دقت کیت

یکی از ویژگی های کیت خوب حساسیت بالای آن است. هرچه کیت مورد نظر نتیجه دقیق تری را نشان دهد، کیفیت و نتیجه آزمایشی که گزارش میشود حرفه ای تر است. در مورد کیت‌هایی که در آنها آنتی‌بادی استفاده شده این اهمیت دوچندان میشود. همچنین باید دقت شود که آنتی بادی مورد استفاده برای نمونه انسانی است یا حیوانی. 

ویژگی دیگری که باید بررسی شود میزان دقت کیت است. به طور مثال کیتی در روش الایزا میزان میلی‌مول از ماده‌ای را می‌سنجد ولی کیتی با روش دیگر مثل رادیوایمنواسی، میزان نانومول از همان ماده را میتواند بررسی کند.

در بعضی کیت‌ها باید به وجود کنترل های مثبت و یا منفی هم توجه داشت. این موارد علاوه بر سالم بودن کیت می‌تواند از بروز نتایج اشتباه در اندازه‌گیری ها جلوگیری کنند.

ویژگی های یک کیت خوب

امکان‌سنجی آزمایشگاه بر اساس پروتکل کیت

یکی از نکات مهم برای انتخاب بهترین کیت شرایط و تجهیزات آزمایشگاه است. چرا که اگر کیتی را بخریم و تجهیزات استفاده از آن را نداشته باشیم ضرر مالی به بار دارد. به عنوان مثال تعدادی از کیت‌ها نیاز به دستگاه الایزا ریدر دارند. همچنین تعدادی از کیت‌ها نیز با استفاده از دستگاه طیف سنجی مرئی – فرابنفش قابل اندازه گیری هستند.

یکی از ویژگی های کیت خوب این است که با شرایط ما سازگار باشد. قبل از اینکه اقدام به خرید کیت نماییم بهتر است بررسی کنیم که چه تجهیزاتی را در آزمایشگاه داریم. همچنین پروتکل کیت را به دقت مطالعه کنیم. زیرا گاهی به مواردی همچون استفاده از دستگاه سانتریفیوژ یخچال‌دار که شاید در آزمایشگاه وجود نداشته باشد نیاز پیدا کنیم.

ویژگی های کیت خوب

قیمت و پشتیبانی

کیت های وارداتی خارجی در ایران گارانتی ندارند. همچنین بعضی از آنها بسیار گران قیمت هستند. یکی از نکات مهم برای انتخاب بهترین کیت داشتن قیمت مناسب و پشتیبانی باشد. توصیه ما این است که دنبال کیتی باشید که هر دو ویژگی قیمت و پشتیبانی خوب را داشته باشد. همچنین کیتی را پیدا کنید که تعداد تست هایی که با آن قابل انجام است متناسب با نمونه های شما باشد تا هزینه اضافه نپردازید.

ویژگی های یک کیت خوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *