درمان بیماری ها, عمومی, مجله کیان تجهیز طب

دیدروژسترون چیست و چه کاری انجام می دهد

در این مطلب می خواهیم به این بپردازیم که دیدروژسترون چیست و چه کاری در بدن انجام می دهد. سوالی که احتمالا برای بسیاری از خانم ها در مورد این ماده که قرص و داروهای آن نیز وجود دارد پیش آمده باشد. دیدروژسترونها معمولا به صورت پودر خوراکی و یا قرص (دوفامد، دوفاستون و…) ممکن است وجود داشته باشند. پزشک شما ممکن است بنا به دلایلی از شما بخواهد در روزهای مشخصی و به تعداد مشخصی از دیدروژسترونها استفاده کنید.

دیدروژسترون چیست آیا یک داروی مستقیم است؟

اگر بخواهیم کمی بیشتر و تخصصی تر بگوییم دیدروژسترون چیست باید بگوییم داروها و یا ترکیبات خوراکی آن را نمی توان به صورت مستقیم دارو دانست. به این معنا که به خودی خود کاری نمی کنند. اما با تنظیم هورمون های زنانه می توانند بسیاری از مشکلات زنان را درمان کنند. برخی از مشکلاتی که به کمک دیدروژسترون ها و خانواده آن ها مثل قرص های دوفامد 10 و دوفاستون درمان می شوند مشکلات قائدگی و ناباروری هایی هستند که به دلیل پایین بودن سطح پروژسترون پیش می آیند.

تاثیر دیدروژسترون برای منظم شدن چرخه قائدگی

اگر برای درمان مشکلات و اختلالات قائدگی به پزشک زنان مراجعه کنید ممکن است برای شما قرصهایی از خانواده دیدروژسترون تجویز کند. حال متوجه شدید که دیدروژسترون چیست و چطور می تواند با تنظیم هورمون های زنانه به مرتب شدن چرخه قائدگی شما کمک کند. اگر دیر به دیر پریود می شوید ممکن است دیروژسترون ها به منظم کردن قائدگی تان کمک کنند. همچنین اگر به دلیل مشکلاتی مثل کیست قائدگی را تجربه نمی کنید یکی از داروهای احتمالی که ممکن است برایتان تجویز شود همین دیدروژسترون است.

دیدروژسترون برای بارداری و دوران اقدام برای بارداری

اگر در حال اقدام برای فرزند دار شدن هستید ممکن است به توصیه پزشکتان قرار باشد در روزهای مشخصی (خود پزشک به شما می گوید) از خانواده دیدروژسترون ها استفاده کنید. استفاده از این ترکیبات احتمال باردار شدن را بالا می برد. در واقع این ترکیب به صورت مستقیم باعث بارداری نمی شود. اما با تنظیم ضخامت آندومتر رحم به باردار شدن و پیشگیری از سقط کمک می کند. اگر بارداری ضعیف هم پیش آمده باشد دیروژسترون ها می توانند احتمال موفقیت و به ثمر رسیدن آن را بالاتر ببرند. یکی از دارهای این خانواده قرص دوفامد 10 است. و تاثیر دوفامد برای بارداری به خاطر افزایش سطح پروسترون است.

درمان خونریزی و لکه بینی در بارداری و کاهش خطر سقط

اگر از پزشکتان بپرسید که دیروژسترون چیست به شما می گوید که نوعی پروژسترون خوراکی است و می تواند هورمون های زنانه شما را که تحت تاثیر پروژسترون هستند نیز تنظیم کند. پروژسترون همان هورمونی است که برای بارداری نیاز است. اگر این هورمون به اندازه کافی در بدن شما نیست بارداری اتفاق نمی افتد و یا احتمالش بسیار پایین می آید. استفاده از داروها و مکمل های دیدروژسترون به بارداری موفق بسیار کمک می کند. از طرفی می تواند به منظور درمان لکه بینی و خونریزی های دوران بارداری به کار بیاید. به این صورت که با افزایش سطح پروژسترون باعث قطع خونریزی و یا لکه بینی می شود. لذا احتمال سقط را بسیار پایین می آورد.

دیدروژسترون برای درمان غیر طبیعی خونریزی قائدگی

اگر در دوره قائدگی خونریزی شما غیر طبیعی است نیاز دارید تا به یک پزشک زنان مراجعه کنید. اگر خونریزی شما بسیار دردناک است و یا به یکباره لخته های شدید و دردهای غیر طبیعی را تجربه می کنید مشکلی وجود دارد. همین طور اگر اصلا خونریزی ندارید. و یا این که خونریزی شدید است و به یکباره قطع می شود. یکی از موارد مصرف دیدروژسترون درمان مشکلات مربوط به خونریزی قائدگی است.

آیا دیدروژسترون باعث باردار شدن می شود؟

در قسمت های ابتدایی مطلب گفتیم که دیدروژسترون چیست و چرا تجویز می شود. خوردن دیدروژسترون که معمولا به صورت قرص های دوفاستون و دوفامد است (قرص اول خارجی و دومی نمونه ایرانی است) باعث تنظیم هورمون های زنانه می شود. قرصهای دیدروژسترون برای درمان مشکلات زنانه استفاده می شوند. گاهی پریود نشدن و گاهی حتی باردار نشدن می تواند به دلیل عدم تعادل هورمونهای مهمی نظیر پروژسترون باشد. پس پزشک ممکن است برای بیمار با تجویز این داروها به باردار شدن (افزایش شانس بارداری) و یا تنظیم پریود کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *