عمومی

درمان آرتروز گردن

علت آرتروز گردن | درمان آرتروز گردن

آرتروز گردن نام یک بیماری مفصلی است. متاسفانه این بیماری امروزه به علت سبک بد زندگی و مسائل دیگر در بین افراد کم سن و سال نیز دیده می شود. این بیماری در بین بیماری های مفصلی شایع ترین است. این اختلال مفصلی بیشتر در بین سالمندان دیده می شود اما در برخی موارد در سنین پایین تر نیز دیده می شود. در ادامه علت آرتروز گردن را مرور می کنیم. سپس راه هایی را برای درمان آرتروز گردن به شما معرفی خواهیم کرد.

چند علت آرتروز گردن

خوابیدن روی بالشت بلند

خوابیدن روی بالشت های خیلی بلند را می توان یک علت آرتروز گردن دانست. شاید سالها روی بالشت بلند بخوابید و حتی دردی را در ناحیه گردن حس نکنید. اما به تدریج مهره های گردن آسیب می بینند. خوابیدن روی بالشت بلند مانند یک قاتل خاموش است. گاهی پس از سالها آرتروز گردن را ایجاد می کند. یکی از ساده ترین راه های پیشگیری و درمان آرتروز گردن استفاده از بالشت های کوتاه است.

بی حرکتی طولانی

بی حرکتی طولانی را شاید بتوان شایع ترین علت آرتروز گردن دانست. کارکردن طولانی مدت با کامپیوتر، تماشای طولانی مدت تلوزیون و… به شدت به گردن شما صدمه می زند. توصیه می شود به مدت طولانی روی صندلی ننشینید. هر یک ساعت یک بار از جای خود بلند شوید و چند قدم راه بروید. ورزش های گردن و دست نیز می تواند هم خستگی شما را از بین ببرد و هم از آرتروز گردن پیشگیری می کند.

استفاده طولانی از تلفن همراه

استفاده طولانی مدت از تلفن همراه به شدت به گردن شما صدمه می زند. در اغلب موارد هنگامی که با تلفن همراه کار می کنید سرتان پایین است. به همین دلیل عضلات گردن تحت فشار قرار می گیرند. به تدریج ساییده می شوند و اختلال پیدا می کنند. علت آرتروز گردن در سنین پایین در بین جوان های امروزی در بسیاری موارد همین تلفن همراه است. توصیه می شود که به مدت طولانی با گوشی موبایل کار نکنید. زیرا علاوه بر گردن به چشم شما نیز آسیب می زند. همچنین تلاش کنید که گوشی را رو به روی صورت خود بگیرید تا گردن شما کاملا صاف باشد.

عادات بد نشستن و راه رفتن

یک علت آرتروز گردن که به تدریج باعث اختلالات جدی تر می شود عادات بد در نشستن و راه رفتن می باشد. به طور مثال ممکن است عادت داشته باشید که روی مبل لم بدهید. یا ممکن است هنگام تماشای تلوزیون گردن شما در شرایط نامناسبی باشد. هنگام نشستن روی سفره، نوشتن و بسیاری موارد دیگر ممکن است به بدن خود بی توجه باشید. برای پیشگیری و درمان آرتروز گردن توصیه می شود که در شرایط مختلف کمر و گردن خود را صاف بگیرید.

نشانه های آرتروز گردن

سوزش در عضلات پشت گردن

یکی از نشانه های آرتروز گردن احساس درد و سوزش در عضلات پشت گردن می باشد. ممکن است احساس کنید که گردن شما در اثر درد داغ می شود. این احساس سوزش ممکن است به تدریج در طول روز ایجاد شود. همچنین ممکن است در اثر برخی فعالیت های جسمی به طور ناگهانی در عضلات پشت گردن خود احساس سوزش شدید کنید.

شنیدن صدای مهره ها

شنیدن صدای مهره های گردن نیز یکی دیگر از نشانه های آرتروز گردن می باشد. ممکن است در اثر چرخاندن سر به طور ناگهانی مهره های گردن شما صدا دهد. گاهی در اثر حرکت های ناگهانی این اتفاق می افتد و گاهی حتی با انجام حرکات آرام و عادی. شنیدن صدای مهره های گردن نشان می دهد که مهره ها جا به جا شده اند و ممکن است روی هم سایش داشته باشند.

سرگیجه

ممکن است در اثر چرخاندن سر به اطراف ناگهان احساس سرگیجه کنید. این مورد از نشانه های آرتروز گردن می باشد که نشان می دهد وضعیت مهره های گردن شما به شدت بحرانی است. گاهی نیز در اثر نشستن و نگهداشتن عادی گردن ممکن است حس خستگی شدید و سرگیجه کنید. ممکن است با مدتی دراز کشیدن سرگیجه و خستگی به طور موقت از بین برود و با کمی کار کردن دوباره این موضوع تکرار شود.

درد شدید پشت سر

یکی از نشانه های آرتروز گردن احساس سردرد های شدید و میگرنی در پشت سر می باشد. عضلات گردن به قدری مشکل پیدا می کنند که درد ابتدا از قسمت های پایین گردن و در قسمت کتف شروع می شود به تدریج بالاتر می رود. کم کم سردرد های شدید در پشت سر پدیدار می گردند.  سردرد های این چنینی از نشانه های آرتروز گردن هستند که نشان می دهند باید به فکر سلامت خود باشید. با بهبود وضعیت بدنی در بسیاری موارد می توانید در این مرحله آرتروز خود را درمان کنید یا از آن پیشگیری نمایید.

درمان آرتروز گردن

فیزیوتراپی

انجام ورزش های علمی و فیزیوتراپی یکی از بهترین راه های درمان آرتروز گردن می باشد. اگر برای درمان آرتروز گردن به پزشک مراجعه کنید در مرحله اول به شما تمرینات ورزشی می دهد. با انجام این تمرینات به تدریج مهره های گردن شما در جای مناسب قرار می گیرند. شاید وضعیت شما به قدری حاد باشد که جز عمل جراحی راهی برای درمان آرتروز گردن نداشته باشید. اما این تمرینات درد شما را نیز بسیار کمتر می کنند و از شدت یافتن بیشتر عارضه پیشگیری می کنند.

بدون بالشت خوابیدن

یکی از راه های پیشگیری و درمان آرتروز گردن خوابیدن به صورت طاق باز  (به پشت) و بدون بالشت است. در این وضعیت گردن شما به پشت هدایت می شود. این کار به تدریج باعث می شود که وضعیت قرارگیری مهره های گردن شما بهبود پیدا کنند. کم کم گردن شما قوی تر می شود و مهره های گردن در جای درست خود قرار می گیرند.

ماساژ درمانی

یکی از راه های درمان آرتروز گردن و از بین بردن درد شدید آن انجام ماساژ گردن می باشد. از یکی از اطرافیان خود بخواهید که پشت گردن شما را از پایین از کتف تا پشت سر به آرامی ماساژ دهد. برای انجام ماساژ می توانید از روغن های مخصوص ماساژ و یا روغن های گیاهی استفاده نمایید. به طور مثال روغن رزماری یک ترکیب گرم است که علاوه بر کاهش درد به باز شدن عضلات کمک می کند.

آب درمانی

آب درمانی یکی از لذت بخش ترین و بهترین روش های درمان آرتروز گردن می باشد. انجام برخی تمرینات در استخر می تواند گردن شما را قوی تر کند. راه رفتن در آب و بالا گرفتن گردن به تدریج باعث می شود که مهره های گردن شما به درستی قرار گیرند. همچنین می توانید از جکوزی برای باز شدن عضلات پشت گردن و کتف استفاده نمایید. در آب گرم به تدریج دست های خود را حرکت دهید و پشت گردن خود را با دست به آرامی ماساژ دهید.

گردن بند طبی

بیشترین علت آرتروز گردن عادات بد در نگهداشتن گردن شماست. تلاش کنید که گردن خود را صاف بگیرید و حالت قوز کرده نداشته باشید. اگر حواستان پرت می شود یا نمی توانید این کار را انجام دهید از یک گردن بند طبی استفاده نمایید. گردن بند طبی باعث می شود تا راهی جز صاف گرفتن گردن نداشته باشید و به تدریج وضعیت قرار گیری مهره های گردن شما را بهتر می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *