عمومی

مقاومت در برابر انسولین

مقاومت در مقابل انسولين

شاید شما هم با شنیدن نام انسولین به یاد بیماری قند یا دیابت بیفتید. انسولین هومونی مهم در بدن است. یکی از مهم ترین کاربرد های آن کنترل میزان قند خون است. وقتی این هورمون کم می شود قند خون افزایش پیدا می کند. افزایش قند خون بسیار خطرناک است. زیرا می تواند فعالیت بسیاری اندام ها را دچار مشکلاتی نماید. اما گاهی در هنگام تزریق انسولین مصنوعی با مقاومت در برابر انسولین مواجه می شویم. در ادامه بررسی می کنیم که این موضوع چیست و به چه علت رخ می دهد.

مقاومت در برابر انسولین

مقاومت در مقابل انسولین چیست

در برخی موارد پس از تزریق هورمون انسولین متوجه می شویم که انسولین مصنوعی در بدن عملکرد و کارایی خود را نشان نمی دهد. این به این معناست که سلول های بدن با انسولین مصنوعی همکاری نمی کنند و پاسخی به آن نمی دهند. به همین دلیل از طریق تزریق این هورمون نمی توان قند خون را پایین آورد. 

شیوع مقاومت در برابر انسولین

در سال 2002 میلادی پزشکان و دانشمندان تصمیم گرفتند که در این مورد یک تحقیق وسیع انجام دهند. در آمریکا مطالعه ای در مورد میزان شیوع مقاومت در برابر انسولین انجام گرفت. در این بررسی و آمار متوجه شدند که حدود 23 درصد جمعیت ساکن در آمریکا مشکل مقاومت در مقابل انسولین دارند. این مشکل در مورد افراد چاق بسیار بیشتر بود. به طور مثال زنان مبتلا به اضافه وزن 70 درصدشان این مشکل را داشتند.

کاهش مقاومت در برابر انسولین

لاغر کردن چربی شکم

تجمع بافت چربی در نواحی شکمی یکی از معضلات زندگی انسان امروزی است. انسان عصر جدید کم تحرک است و به سلامت خود توجهی نمی کند. یکی از مسائلی که باعث تشدید مقاومت در برابر انسولین می گردد چاقی و به خصوص چربی شکم است. برای پیشگیری از مقاومت در مقابل انسولین مواظب اضافه وزن خود باشید.

استرس

استرس باعث بسیاری بیماری های جسمی و روحی در انسان می شود. طبق مطالعه انجام گرفته مشخص شده است که کسانی که فعالیت های استرس آور و خطرناک دارند بیشتر از دیگران از مشکل مقاومت در مقابل انسولین رنج می برند. کاهش استرس و اضطراب باعث پیشگیری از بروز این مشکل می گردد.

ترک دخانیات

هنگامی که دخانیات مصرف می شود مواد بسیار مضری وارد بدن انسان می شوند. این مواد روی کارکرد سلول های بدن تاثیر گذار هستند. مصرف دخانیات احتمال ایجاد مقاومت در برابر انسولین را افزایش می دهد.

بررسی میزان انسولین

به وسیله کیت انسولین در آزمایشگاه میزان این هورمون را اندازه گیری می کنند. این آزمایش به وسیله آزمایش خون انجام می گردد. نمونه گیری و انجام این آزمایش در منزل امکان پذیر نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *