آزمایشگاهی, مجله کیان تجهیز طب

تفاوت الکل طبی و صنعتی

تفاوت الکل طبی و صنعتی

الکل، این یافته مهم زکریای رازی یکی از مهم ترین مایعات صنایع پتروشیمی و درمانی است. محصولی مهم که در خیلی امور به عنوان یکی از اصلی ترین مواد به کار می رود. این مایع با توجه به این که قرار است کجا و برای چه کاری استفاده شود متفاوت است. در واقع شیوه تولید و پالایش هایی که رویش انجام می گیرد متفاوت خواهد بود. در بازار دو مدل از الکلها وجود دارد که شاید برای شما هم در موردشان سوالاتی پیش آمده باشد. در این مطلب می خواهیم به بررسی تفاوت الکل طبی و صنعتی بپردازیم. دو مدل از این مایع دارویی و صنعتی مهم که تفاوت های اساسی و بنیادین با یکدیگر دارند.

تفاوت الکلی طبی و صنعتی از روی رنگ و بو

این دو مدل از الکلها را می توانید به سرعت از روی ظاهر و رنگشان تشخیص دهید. نوع طبی یا پزشکی بی رنگ است. اصطلاحا به آن الکل سفید هم گفته می شود. اما مدل یا نوع صنعتی رنگی است. معمولا حاوی رنگ زرد یا شیری است. پس اگر الکلی را دیدید که فاقد برچسب و علائم نوشتاری بود می توانید با نگاه کردن از روی رنگش بدانید که از چه نوعی است. این بارز ترین تفاوت الکل طبی و صنعتی است. اما این دو نوع از الکلها یک تفاوت واضح دیگر هم دارند. آن هم بوی آن هاست. نوع طبی بوی سوزاننده و سنگینی دارد. اما صنعتی احتمالا حاوی رایحه های است که از شدت تندی بوی الکل می کاهد.

نوع تهیه این الکلها متفاوت است

تفاوت الکل طبی و صنعتی تنها در ظاهر نیست. بلکه این دو نوع از اساس و پایه با یکدیگر فرق دارند. الکلی که در طب و درمان استفاده می شود از میوه به دست می آید. و از نظر فرمول و ساختار با الکلهای خوراکی تفاوتی ندارد. اما الکل صنعتی از چوب به دست می آید. به همین خاطر هرگز نباید به عنوان نوشیدنی استفاده شود. نوشیدن الکلهای صنعتی بسیار خطرناک است و ممکن است سبب مسمومیت شدید، تشنج و حتی مرگ شود. در واقع الکلهای صنعتی از طریق فرآیندهای شیمیایی به دست می آیند. و به همین خاطر خواص و ویژگی های متفاوتی نسبت به طبی و طبیعی دارند.

الکل خالص اتیل از اتانول به دست می آید

الکلهای مورد استفاده در درمان و پزشکی از نوع اتیل هستند. یعنی ساختار اصلی شان اتانول است. فرمول الکلهای طبی نیز C2H5OH می باشد. که در واقع همان فرمول الکلهای میوه است. الکلی که در نوشیدنی های الکلی استفاده می شود نیز همین ساختار را دارد. در حالی که الکلهای صنعتی از از نوع متانول هستند. پایه اتیل و متیل مهم ترین تفاوت الکل طبی و صنعتی است. چیزی که باعث شده این دو کاملا با یکدیگر فرق داشته باشند.

تفاوت الکل طبی و صنعتی

تفاوت الکل طبی و صنعتی از نظر سمی بودن

گفتیم که برای درست کردن یا تهیه الکلهای مورد استفاده در صنایع یا نوع صنعتی متانول حاصل می کنند. واکنش بدن به این دو نوع الکلها بسیار متفاوت است. یکی از اصلی ترین و مهم ترین تفاوت الکل طبی و صنعتی سمی بودن یا نبودنشان است. الکلهای صنعتی به شدت سمی و کشنده هستند. اگر به اشتباه وارد بدن شوند ممکن است اتفاقات ناگواری بیفتد. اما الکلهای طبی معمولا فاقد افزوده هستند. به همین خاطر حتی به اشتباه نوشیدن آن ها نیز اشکالی در بدن ایجاد نمی کند. حتی اگر دارای تلخ کننده باشند. در صورتی که الکلهای صنعتی ممکن است منجر به تشنج و حتی مرگ شوند.

الکل 70 درصد پزشکی برای ضدعفونی کنندگی

حتما به یاد دارید که با شیوع ویروس کرونا وزارت بهداشت اعلام کرد که از الکلهای 70 درصد برای نابودی این ویروس استفاده شود. شاید جالب باشد که بدانید این الکلها با نابود کردن غشای اطراف ویروس ها می توانند آن ها را منهدم کنند. در واقع برای ویروس ها به مانند بمب تی ان تی عمل می کنند. در ویروس نفوذ می کنند و ویروس ها را از بین می برند. به همین خاطر در محیط های درمانی به عنوان پاکسازی محیط و ابزار و وسایل استفاده می کنند. خاصیت ضد ویروسی و ضد میکروارگانیسمی دیگر تفاوت الکل طبی و صنعتی است. الکلهای صنعتی را نمی توان به عنوان ضدعفونی کننده به کار برد. هرگز نمی توانند به این منظور استفاده شوند. چرا که اصلا چنین خاصیتی ندارند.

الکل 96 درصد و 99.8 پزشکی

در محیط های آزمایشگاهی ممکن است نیاز شود که الکلهای درصد بالاتر استفاده شوند. الکلهای با درجه 96 درصد دارای 96 درصد اتانول و 4 درصد آب هستند. نوع 99.8 درصد یا الکلهای مطلق نیز صرفا از اتانول و درصدی ناچیز از آب ساخته می شوند. از این الکلها برای استفاده در آزمایش های پژوهشی و تحقیقاتی استفاده می کنند. همچنین می توانند جهت تمیز کردن دستگاه های حساس پزشکی استفاده کنند. فاقد افزودنی بودن این الکلها از ایجاد رسوبات و خرابی دستگاه ها جلوگیری می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *