عمومی

معرفی ماسک های تخصصی پزشکی

ماسک های تخصصی پزشکی

ماسک های تخصصی پزشکی انواع گسترده ای دارند. برخی از آنها توسط مردم بیشتر دیده می شوند. برخی دیگر نیز بسیار خاص هستند. شاید مردم عادی کمتر به این ماسک ها توجه کنند. چرا که تنها برای استفاده های به خصوصی ساخته شده اند. در ادامه تعدادی از ماسک های تخصصی پزشکی را معرفی خواهیم کرد.

ماسک لارنژیال یا لارنژیال ماسک یکی از انواع گسترده ماسک های تخصصی پزشکی است. نام لاتین کامل این ماسک Laryngeal Mask Airway می باشد. ماسک لارنژیال در زمانی که بیمار بیهوش است راه هوایی او را حفظ می کند. این ماسک را به نام ماسک حنجره ای نیز می نامند. این گونه از ماسک شاید کمتر توسط مردم عادی دیده شده باشد. زیرا تنها در زمان بیهوشی و به دست پزشک بیهوشی استفاده می شود.

ماسک لارنژیال راه هوایی امنی را برای بیمار در زمان بیهوشی حفظ می کند. با توجه به افراد مختلف با ویژگی های متنوع این ماسک نیز متنوع می باشد. یعنی با توجه به صلاحدید پزشک نوع خاصی از این ماسک برای بیمار قابل استفاده است. جاگذاری این ماسک تنها توسط متخصص بیهوشی امکان پذیر است. زیرا قرار است راه تنفس بیمار را حفظ نماید. پس احتیاج به دقت بسیار زیاد دارد. 

ماسک ونچوری نیز از دیگر ماسک های تخصصی پزشکی می باشد. نام لاین آن venturi mask است. ماسک ونچوری در دسته ماسک های اکسیژن قرار می گیرد. تاریخچه اختراع این ماسک به 50 سال قبل باز می گردد. زمانی که پزشک از بریتانیا تصمیم گرفت تحولی در این زمینه ایجاد نماید. در مبحث اکسیژن درمانی، ماسک ونچوری یکی از تجهیزات کارآمد است.

ماسک ونچوری قادر است تا غلظت های اکسیژن مختلفی را منتقل کند. به همین دلیل است که مهم می باشد. برای بیماران دچار مشکلات تنفسی شدید از این وسیله استفاده می کنند. ماسک ونچوری غلظت اکسیژن مورد نیاز بیمار را با یک جریان ثابت به او منتقل می کند.

ماسک دهان به دهان یکی از ماسک های اکسیژن می باشد. این ماسک نیز در دسته ماسک های تخصصی پزشکی است. اما توسط بسیاری افراد آموزش دیده قابل استفاده است. از ماسک دهان به دهان برای اهدای تنفس مصنوعی استفاده می شود. این ماسک به عنوان واسطه بین صورت بیمار و ناجی قرار دارد. 

شاید همه ما لحظاتی را تجربه کرده باشیم که برای چند لحظه نتوانستیم نفس بکشیم. همچنین ممکن است اطرافیان خود را در چنین لحظه ای دیده باشیم. لحظاتی مانند آموزش شنا و… می تواند باعث بروز این خطر شود. در این لحظه شخصی امدادگر با آموزش قبلی اقدام به تنفس مصنوعی می کند. ماسک دهان به دهان کیفیت تنفس مصنوعی را افزایش می دهد. همچنین بهداشت را رعایت می کند. احتمال بروز اشتباه نیز با آن بسیار کمتر می شود.

ماسک جراحی

ماسک جراحی را شاید نتوان در دسته ماسک های تخصصی پزشکی جای داد. چرا که طراحی پیچیده ای ندارد. استفاده از آن نیز برای همه افراد مقدور است. از این ماسک برای جلوگیری از انتقال آلودگی استفاده می شود. ماسک جراحی ماسکی ساده است. اما به طور متداول توسط تمام پزشکان قابل استفاده است.

استفاده از ماسک جراحی در اتاق عمل مرسوم می باشد. علاوه بر پزشکان پرسنل اتاق عمل نیز از ماسک جراحی استفاده می کنند. استفاده از این وسیله انتقال باکتری را از طریق تنفس و دهان کمتر می سازد.

ماسک بیهوشی

ماسک بیهوشی یکی از ماسک های تخصصی پزشکی می باشد. متخصصین بیهوشی از این ماسک برای بیهوشی های قبل از جراحی و کاهش یا از بین بردن هوشیاری استفاده می کنند.

ماسک بیهوشی یک ماسک شفاف یا نیمه شفاف است. قسمت گرد و شفاف آن روی دهان و بینی بیمار قرار می گیرد. قسمت انتهایی نیز از طریق لوله به دستگاه های بیهوشی متصل می گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *