عمومی

علت و درمان سردی پا

سردی پا

شاید همه ما در مواقع مختلف سردی پا را تجربه کرده باشیم. سردی پا ممکن است در فصل زمستان و به دلیل دما باشد. اما بسیاری افراد در شرایط عادی پای سرد دارند. این موضوع باعث آزار آنها خواهد شد. همچنین در مواقعی در فعالیت آنها اختلال ایجاد می کند. تصور کنید در زمان کار از سرد بودن پای خود رنج ببرید. این مشکل می تواند تمرکز شما را کاهش دهد. در ادامه عوامل مختلف و راه های درمان سردی پا را بررسی می کنیم.

علت های سردی پا

سرد بودن هوا

سردی پا

طبیعی ترین دلیل سردی پا می تواند کم بودن دما باشد. در فصل سرما احساس سردی می کنیم. این احساس در تمام بدن ما وجود دارد. پس طبیعی است که پاهایمان نیز احساس سرما کند. در صورت سرد نبودن هوا است که احساس سرما در پاها غیر طبیعی می شود. در فصل سرما می توانیم با نزدیک کردن پاها به بخاری پای خود را گرم کنیم. همچنین پوشیدن یک جوراب گرم حس خیلی خوبی به ما خواهد داد.

مشکلات تیروئیدی

سردی پا | کم کاری تیروئید

یک علت سردی پا می تواند کم کاری ئیروئید باشد. ترشح ناکافی هورمون های تیروئیدی باعث این عارضه می شود. کم کاری تیروئید نشانه های مختلفی دارد. چاقی، کاهش حافظه و احساس خستگی و سرما برخی از این نشانه ها هستند. در اثر این بیماری شخص احساس ضعف می کند. همچنین دست و پای او گاهی بی حس می شود. بنابراین سردی پاها نیز حاصل می شود. در این صورت درمان سردی پا در اثر کنترل تیروئید میسر خواهد بود.

مشکلات قلبی

مشکلات قلبی علت سردی پا

وجود مشکلات قلبی و عروقی نیز می تواند دلیل سردی پا باشد. مشکل در سرخرگ می تواند علت سردی پا باشد. این مشکل می تواند باعث شود تا عروق نازک شوند. این عارضه می تواند در اثر افزایش بیش از حد کلسترول در بدن باشد. در اثر این عارضه انتقال خون به اندام های بدن با مشکل مواجه می شود. وقتی خون به قسمتی از بدن نرسد باعث بی حالی و ضعف می گردد. تصور کنید که خون رسانی به پاها خوب انجام نشود. در این صورت می تواند علت سردی پا شود. درمان سردی پا در این صورت نیز با درمان مشکلات قلبی و عروقی صورت می پذیرد.

استرس

استرس | علت سردی پا

همه ما شنیده ایم که ریشه بیشتر مشکلات به اعصاب و ذهن باز می گردد. هرچه آرامش بیشتری داشته باشیم سالم تر هستیم. در اثر استرس و اضطراب فهالیت بدن به هم می ریزد. وقتی آسوده خاطر نیستیم خون رسانی به بدن خوب انجام نمی شود. شاید تجربه کرده باشید که زمانی که اضطراب و نگرانی دارید دست و پایتان یخ می کند. در واقع استرس یک دلیل سردی پا می باشد. وقتی مضطرب هستیم آدرنالین با سرعت زیاد تولید می شود. سپس با شدت به جریان خون وارد می گردد. جریان همیشگی خون باعث انتقال سریع آدرنالین به تمام بدن می شود. به همین دلیل رگ های خونی در برخی قسمت ها منقبض می شوند. پس خون به خوبی به برخی اندام ها به خصوص پا نمی رسد و باعث سرما می شود. مهم ترین راه درمان سردی پا آرامش ذهن و روان است.

کم خونی

کم خونی | علت سردی پا

بیماری کم خونی یا همان آنمی در اثر کم بودن گلبول های قرمز حاصل می شود. وقتی گلبول های قرمز کم باشند جریان خون نیز کمتر خواهد بود. همچنین انتقال اکسیژن به نقاط مختلف بدن با مشکل روبرو می شود. کم خونی نیز یک علت سردی پا می باشد. در اثر کم خونی احساس ضعف و بی حسی در بدن به وجود می آید. افرادی که به این مشکل دچار هستند همیشه احساس سرما می کنند. با درمان کم خونی درمان سردی پا نیز انجام می شود.

سیگار و دخانیات

سیگار | علت سردی پا

مشکلات گردش خون ناشی از مصرف سیگار می تواند دلیل سردی پا باشد. در اثر مصرف سیگار ممکن است یک بیماری بسیار نادر به نام ورگر یا ترومبوآنژئیت نیز به وجود بیاید. این بیماری رگ های خون در دست و پا را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد. در اثر این بیماری رگ های خون در این نواحی متورم می شوند. بنابراین انتقال خون به این قسمت ها با مشکل انجام می شود.  این روند یک علت سردی پا در بسیاری افراد می شود.

سیگار به بدن آسیب می زند. نه تنها گردش خون، بلکه در بسیاری قسمت های دیگر بدن آسیب ایجاد می کند. سیگار کشیدن یک خطر اصلی برای ایجاد بیماری های قلبی و عروق بدن است. استعمال سیگار و دخانیات میزان کلسترول بدن را افزایش می دهد. همچنین باعث ایجاد عارضه فشار خون نیز می گردد.

سیگار شامل نیکوتین و منو اکسید کربن می باشد. با کشیدن سیگار این مواد وارد بدن انسان می شوند. این دو ماده می توانند دیواره یک شریان باز طبیعی را دچار تخریب نمایند. همچنین باعث می شند که چربی وارد دیواره زخمی شود. در نهایت رگ ها ضخیم می شوند. در نهایت نیز موجب می شوند تا شریان به طور کامل انسداد پیدا کند. نیکوتین و منو اکسید کربن که عضله قلب بیشتر به اکسیژن نیاز پیدا کند. از طرف دیگر ظرفیت حمل اکسیژن در خون کاهش پیدا کرده است. این باعث اختلال در عملکرد قلب انسان می شود.

راه های درمان سردی پا

جنب و جوش

تحرک نداشتن می تواند دلیل سردی پا باشد. شاید تجربه کرده باشید زمانی که فعالیت ندارید احساس ضعف می کنید. زمانی که زیاد می نشینید و به طور ناگهانی بر می خیزید سرتان گیج می رود. ساده ترین راه درمان سردی پا جنب و جوش است. هراز گاهی بلند شوید و چند حرکت ورزشی انجام دهید. هنگامی که ورزش می کنید جریان خون بیشتری وارد پاهای شما می شود. خیلی سریع و ساده احساس گرما می کنید. 

اگر سردی پای شما همیشگی است ورزش را در برنامه روزانه خود بگنجانید. به طور مثال هر سه ساعت یکبار به مدت 15 دقیقه ورزش کنید. ورزش کردن پیوسته باعث قوی تر شدن بدن شما نیز می شود. در نتیجه کمتر احساس ضعف و سرمای ناشی از ضعف می کنید. همچنین خون در پاهای شما بیشتر جریان پیدا می کند. درمان سردی پا با ورزش یکی از سالم ترین راه ها می باشد. همچنین باعث می شود احساش شادی بیشتری داشته باشید. ورزش بدن انسان را با طراوت می کنید. در بسیاری موارد علت سردی پا نداشتن تحرک است. وقتی می نشینید پاهایتان فعالیتی ندارد. احتمالا تجربه خواب رفتن پاها را در مدت زمان نشستن طولانی داشته اید. اما زمانی که راه می روید این اتفاق نمی افتد.

آب بنوشید

ممکن است علت سردی پا نوشیدن کم آب باشد. آب مایع حیات است. مایع اصلی بدن نیز می باشد. آب بخش مهمی از بدن را تشکیل داده است. نوشیدن کم آب باعث اختلال در برخی قسمت های بدن می شود. ممکن است عادت داشته باشید تنها زمانی که خیلی تشنه شوید آب بنوشید. این عادت بسیار اشتباه می باشد. بخش زیادی از خون بدن از آب تشکیل شده است. تصور کنید که آب در بدن کم شود. در این صورت خون چقدر مشکل پیدا می کند. نوشیدن کم آب ممکن است غلظت خون شما را افزایش دهد. همچنین میزان اکسیژن خون کم می شود. یکی از دلایل ضعف و احساس سرما و بی حالی ناشی از کمبود اکسیژن در خون است. یک لیوان آب کنار دست خود بگذارید و هر چند وقت یکبار جرعه ای بنوشید. آب خنک اکسیژن بیشتری دارد. اما از خوردن آب یخ نیز اجتناب کنید. زیرا عواقب بدی دارد. آب خنک نوشیدن شما را شاداب خواهد کرد. به تدریج از معجزه نوشیدن آب شگفت زده خواهید شد.

مصرف سیگار را ترک کنید

در قسمت های قبل به مضرات سیگار بر روی قلب و عروق اشاره کردیم. توضیح داده شد که سیگار می تواند باعث تنگ شدن عروق بدن شود. با آشنایی با مضرات سیگار دلیل سردی پا و ضعف بسیاری از سیگاری ها روشن شد. ترک سیگار نه تنها می تواند درمان سردی باشد، بلکه از مشکلات قلبی و عروقی جلوگیری می کند. سیگار باعث می شود که قلب این ماهیچه مهم بدن ناتوان شود. جریان خون را بامشکل مواجه می کند. علت سردی پا و ضعف دیگر اندام های بدن می شود. پس بهتر است از مصرف آن به شدت اجتناب کرد.

ادویه جات گرم

ممکن است علت سردی پا استفاده از وعده های غذایی با طبع بسیار سرد باشد. قدیمی ها در کنار غذاهای سرد از یک چاشنی گرم استفاده می کردند. به طور مثال در سالاد شیرازی از خیار و گوجه استفاده می شود که سرد است. اما استفاده از پونه و نعنا در آن باعث تعادل بیشتر می شود. 

دارچین، فلفل و بسیاری ادویه ها دارای طبع گرم هستند. استفاده از آنها گردش خون را بیشتر می کند. در نتیجه بدن شما گرم می شود. اگر علت سردی پا این موضوع باشد می توانید از ادویه جات بهره ببرید. به طور مثال در چای خود مقداری دارچین بریزید. مصرف زنجبیل نیز بسیار توصیه می شود. زنجبیل سوخت و ساز بدن را افزایش می دهد. مصرف مقداری زنجبیل در چای و دمنوش می تواند یک راه درمان سردی پا باشد.

لباس راحت

بدن انسان در لباس تنگ راحت نیست. ممکن است تجربه کرده باشید زمانی که پس از یک میهمانی لباس تنگ خود را تعویض می کنید انگار بدن نفس می کشد. هنگامی که لباس تنگی را بر تن می کنیم گردش خون با مشکل مواجه می شود. لباس گشاد باعث می شود که هوا در اطراف بدن گردش داشته باشد. گردش هوا بدن را خنک می کند. در نتیجه بدن برای افزایش دمای خود تلاش می کند. پوشیدن لباس راحت یک راه ساده برای درمان سردی پا است. لباس تنگ خیلی راحت می تواند علت سردی پا و دیگر نواحی بدن شود. 

منیزیم

منیزیم یکی از عنصرهای مهم برای بدن انسان است. مصرف منیزیم به میزان کافی باعص گردش خون استاندارد می شود. منیزیم همچنین باعث می شود تا ویتامین دی راحت تر جذب بدن گردد. کمبود منیزیم در بدن می تواند علت سردی پا باشد. بدن انسان توانایی ذخیره منیزیم را ندارد. پس باید مواد حاوی این عنصر را در برنامه غذایی خود قرار داد. برخی مواد غذایی حاوی منیزیم سبزی ها هستند. اسفناج و کلم بروکلی حاوی مقدار زیادی از منیزیم هستند. خیار، لوبیا سبز و دانه کدو تنبل نیز حاوی منیزیم هستند. خانم های بزرگسال روزانه به 300 میلی گرم منیزیم نیاز دارند. این مقدار در آقایان بزرگسال روزانه 400 میلی گرم است.

پیاده روی روی چمن

یک راه بسیار لذت بخش برای درمان سردی پا پیاده روی روی چمن است. به پارک بروید و یک قسمت چمن دار را انتخاب نمایید. کفش و جوراب خود را دربیاورید و با پای برهنه روی چمن پیاده روی کنید. پیاده روی روی چمن بسیار لذت بخش است. تجربه خواهید کرد که با این کار تا چه میزان با طراوت می شوید. چمن و گیاهان خنک هستند. پیاده روی باعث گرمای پا می شود. چرا که گردش خون افزایش پیدا می کند. همچنین از طرفی خنکی چمن گرمای پا را می گیرد. بدن برای درمان سردی پا جریان خون را در پا افزایش می دهد. بنابراین پاهای شما گرم می شود. از طرفی دیگر چمن باعث ماساژ کف پای شما می شود. پیاده روی یک ورزش بسیار خوب هوازی است. می توانید قبل از رفتن به سر کار و یا بعد از آن به پارک بروید. پیاده روی روی چمن یکی از تفریح های شما خواهد شد. زیرا بسیار لذت بخش و مفرح است. اما پس از آن حتما پاهای خود را بشویید. همچنین دقت کنید که کجا قدم بر می دارید تا پای شما زخمی نشود.

ماساژ پا با روغن گرم

ماساژ دادن کف پاها با یک روغن گیاهی گرم یک عالی برای درمان سردی پا می باشد. روغن های گیاهی گرم بسیار زیاد هستند. روغن نارگیل، روغن بادام و روغن کنجد طبیعتی گرم دارند. روغن زیتون نیز گرم است. مقداری از این روغن ها را در یک ظرف بریزید و روی اجاق گاز یا درون مایکروفر گرم نمایید. کف پای خود را با یکی از این روغن ها چرب نمایید. سپس با نوک انگشتان خود ماساژ دهید. این ماساژ را تا جایی انجام دهید که در پاهای خود احساس گرما نمایید. از این ترفند می توانید روزانه استفاده نمایید. ممکن است سردی پای شما زیاد باشد. در این صورت شب ها به دلیل سردی پا نتوانید بخوابید. در این صورت ماساژ پا با روغن گرم را قبل از خواب انجام دهید. می توانید پس از ماساژ از یک جوراب پنبه ای نیز استفاده کنید. جوراب پنبه ای بپوشید و به رخت خواب بروید.

درمان سردی پا , راه های درمان سردی پا , دلیل سردی پا , علت سردی پا , درمان سردی پا به روش خانگی , درمان سردی پا به روش طبیعی , بررسی علت سردی پا , بررسی دلیل سردی پا , درمان سردی پا با تغذیه , درمان سردی پا با ورزش , درمان سردی پا با ترک سیگار , کمبود منیزیم علت سردی پا , کم خونی علت سردی پا , مشکلات قلبی دلیل سردی پا , درمان سردی پا با پیاده روی

1 نظر در “علت و درمان سردی پا

  1. آرتا رضایی گفت:

    توی سایت های دیگه مقاله برای موضوعه درمان کراتین زیاده ولی من خودم همچین مطالبی رو از یه طبیب طب سنتی متخصص تو سایت طب شناس دیده بودم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *