عمومی, مجله کیان تجهیز طب

راهکارهای ساده برای افزایش عمر لباس ها

افزایش عمر لباس ها

مراقبت از البسه و لباس ها یک موضوع مهم است. همه ما دوست داریم تا لباس هایمان را همیشه سالم و نو داشته باشیم. به خصوص این که این روزها ناچاریم بهای زیادی برای خرید آن ها پرداخت کنیم. بدیهی است که هر کسی دوست دارد تا بیشترین حد ممکن از لباسهایش استفاده کند. در این مطلب می خواهیم مواردی را به شما معرفی کنیم که کمک می کنند تا همیشه لباسهایی سالم داشته باشید. با رعایت این موارد ساده می توانید به سادگی باعث افزایش عمر لباس های خود شوید. این موارد همین طور از پوسیدگی و خراب شدن رنگ لباسها نیز جلوگیری می کنند.

افزایش عمر لباس ها با راهکارهای ساده

شستشوی لباسها با آب سرد و یا متعادل

شستشو با آب سرد یکی از ساده ترین و مهم ترین کارهایی است که باعث افزایش عمر لباس ها می شود. اگر لباسها را با دست می شویید سعی کنید تا حد ممکن آب را گرم نکنید. شستشوی دستی با آب ملایم (نه گرم نه سرد) هم باعث مراقبت از دستان شما می شود و هم به سالم ماندن لباسها کمک می کنند. اگر هم از روش شستشوی ماشینی استفاده می کنید به سادگی می توانید دمای شستشو را روی سرد بگذارید. ماشینهای دیجیتال و جدید امروزی در بیشتر حالت های شستشو انتخاب دما را بر عهده شما می گذارند. ممکن است به صورت پیش فرض در هر حالت دما انتخاب شده باشد. اما شما نیز می توانید با فشردن دکمه ها این حالت را تغییر دهید و دما را روی حالت Cold یا سرد قرار دهید. در این حالت ماشین شما دمای آب را بیشتر نمی کند.

شستشوی بیش از حد را کنار بگذارید

وسواس را کنار بگذارید. بی خود و بی جهت لباس هایتان را نشویید. تا زمانی که لباسها کثیف نشده اند و قابل استفاده هستند از آن ها استفاده کنید. گاهی تعرق بدن نیز بوی خاصی ندارد و پس از مدتی لباسها خشک می شوند و حتی بوی نامطبوعی ندارند. اگر این چنین است لباسها را به یک چوب رختی بیاویزید و در جایی آویزان کنید تا خشک شوند. برای جلوگیری از ایجاد بوی نامطبوع نیز از اسپری های خوشبو کننده و انواع عطر و ادکلن استفاده کنید. به این صورت همیشه لباسهایی خوشبو خواهید داشت. توجه کنید که شستن بیش از حد لباسها باعث آسیب به بافت پارچه لباس و تغییر رنگ آن می شود.

روش شستشوی مناسب باعث افزایش عمر لباس می شود

بهتر است هر لباسی را در حالت استاندارد خود بشویید. ماشین های امروزی حالت های شستشوی مختلفی دارند که به شما کمک می کنند لباسها را با حالت درست و استاندارد و مناسب با بافت و نوع لباستان بشویید. اگر همیشه برای هر لباسی حالت استاندارد را انتخاب کنید با این کار به سادگی باعث افزایش عمر لباس هایتان خواهید شد. به طور مثال لباسهای شما ممکن است کتان یا بافتنی باشند. و یا ممکن است لباسهایی حجیم (مثل کاپشن) داشته باشید. تعداد تکان های ماشین و سرعت چرخش و خیلی موارد در این روش های شستشو با یکدیگر فرق می کند. اگر از روش اشتباه برای شستن لباسهایتان استفاده می کنید حتی ممکن است به خوبی تمیز نشوند و این آلودگی باقی مانده به تدریج باعث کدر شدن و تغییر رنگ لباس شود.

از نرم کننده لباس به اندازه استفاده کنید

استفاده از نرم کننده ها باعث نرمی بافت پارچه می شود. به خصوص برای پتو و یا لباس های کتانی این حس نرمی بسیار خوش آیند و مطلوب است. اما باید توجه کنید که بیش از حد از این مواد استفاده نکنید. استفاده بی اندازه از ترکیبات و نرم کننده ها می توانند باعث رنگ رفتگی لباس شود. قبل از این که نرم کننده ها را مورد استفاده قرار دهید میزان درست استفاده از آن را از روی بطری آن به دقت بخوانید. همچنین اگر حجم لباسها آن قدر زیاد نیست کمتر از نرم کننده بریزید.

بستن دکمه ها و کشیدن زیپ ها

یکی دیگر از راهکارهای ساده که باعث می شود بافت پارچه به همان صورت باقی بماند این است که لباسها را همان طور که در تنتان قرار می گیرند خشک کنید. به این معنی که اگر دکمه دارند باید دکمه ها را ببندید. مثلا اگر یک پیراهن را شسته اید در زمانی که آن را برای خشک شدن آماده می کنید باید این دکمه ها را ببندید. همین طور اگر لباسها زیپی هستند در زمان خشک شدن باید زیپ آن ها را بکشید. به همین سادگی و با رعایت همین نکات ساده باعث افزایش عمر لباس ها خواهید شد.

افزایش عمر لباس با موارد ساده

خشک کردن در هوای آزاد یا داخل خانه؟

قرار دادن لباسها در هوای آزاد مثل حیاط یا تراس خانه باعث می شود که جریان هوا به خشک شدن سریع لباسها کمک کند. اما توجه داشته باشید که آفتاب سوزان و داغ نیز می تواند باعث تغییر رنگ لباسها و سرعت گرفتن روند پوسیدگی شان شود. قرار دادن لباسهای خیس در هوای آزاد برای خشک کردن آن ها یک راهکار بسیار عالی است. این کار از تکثیر باکتری ها به دلیل مرطوب بودن آن ها نیز جلوگیری می کند. اما باید دقت کنید که اگر آفتاب شدید است سریعا پس از خشک شدن آن ها را به داخل خانه بیاورید. اگر هم شرایط مناسب برای قرار دادن لباسها در هوای آزاد را ندارید می توانید آن ها را بر روی یک طناب آپارتمانی و یا رخت آویز آپارتمانی در خانه خانه بیاویزید. در این صورت برای این که لباسها زودتر خشک شوند می توانید پنجره ای را باز بگذارید تا جریان هوا برقرار شود.

قبل از شستشو تست کنید که لباسها رنگ پس نمی دهند

در مورد برخی از لباسها احتمال پس دادن رنگ در زمان شستشو وجود دارد. حوله های رنگی، لباسهای نخی و بسیار پر رنگ بیش ترین لباسهایی هستند که ممکن است رنگ پس دهند. اگر قرار است لباسهای مختلفی را با یکدیگر در داخل ماشین لباسشویی بشویید این لباسها ممکن است خطرناک باشند. پس دادن رنگ یک لباس می تواند باعث خراب شدن دیگر لباسهای شما شود. به همین خاطر پیشنهاد می کنیم لباسهایی که تازه خریداری کرده اید را قبل از شستشوی جمعی یک بار تست کنید. به این صورت که لباس را خوب خیس کنید. می توانید آن را در داخل یک تشت آب قرار دهید تا مدتی خیس بماند. اگر آب رنگی شد یعنی این لباس را باید تکی بشویید. همچینن می توانید در هنگام چلاندن لباس آب آن را در داخل یک ظرف سفید بریزید و مطمئن شوید که این آب رنگی نیست و می توان لباس را به همراه لباسهای دیگر در داخل ماشین لباسشویی انداخت.

نکاتی برای افزایش عمر لباس

لباسهای خیلی کثیف را با لباسهای تمیزتر نشویید

لباسهای خیلی کثیف و لکه دار ممکن است زمان بیشتری برای شسته شدن و تمیز شدن نیاز داشته باشند. اما لباس های تمیزتر با چند بار چرخش ماشین لباسشویی به راحتی تمیز می شوند. با جدا کردن لباسها با توجه به میزان و شدت آلوده بودنشان می توانید باعث افزایش عمر لباس ها شوید. به این دلیل که نیازی نیست لباس هایی را که زیاد کثیف نیستند (به طور مثال لباسهایی که در فصل تابستان تنها بوی عرق دارند) را با لباس های چرک کار به مدت طولانی در داخل ماشین لباسشویی بشویید.

شوینده لباسهای کودک، لباسهای رنگی و لباسهای تیره

شوینده های مختلفی که این روزها در بازار هستند به ما کمک می کنند که همیشه لباسهای خود را درست مثل روز اولی که خریده ایم داشته باشیم. به طور مثال شستشوی لباسهای مشکی و تیره با مشکین شوی ها از بور شدن آن ها جلوگیری می کند. و یا شستشوی لباسهای رنگی با شوینده های مناسب آن ها از تغییر رنگ (به هم ریختگی رنگ و کدر شدن و یا کمرنگ شدن) آن ها جلوگیری می کند. استفاده از شوینده های مناسب به سادگی باعث افزایش عمر لباس ها می شود. 

استفاده از لکه بر لباس برای کمتر شستن آن!

تا به حال تجربه این موضوع را داشته اید که با یک لباس تمیز و مرتب به میهمانی بروید و خیلی سریع لباستان لکه دار شود؟ این موضوع بسیار ناراحت کننده است. لباسهای این چنینی تمیز هستند و تنها به دلیل بروز لکه ای هرچند کوچک نیاز به شسته شدن دارند. استفاده از لکه برها در این موارد به کار ما می آید. این شوینده های جادویی تنها لکه را از بین می برند؛ بدون این که به رنگ پارچه آسیب برسانند. در زمان قدیم که این شوینده ها نبودند مجبور بودیم تا قسمت لکه دار را با دست بشوییم و این مورد باعث می شد که رنگ لباس در همین قسمت آسیب ببیند. در موارد زیادی نیز شاهد این بودیم که این لکه تنها کمرنگ می شد و لباس باز هم به حالت اولیه باز نمی گشت. استفاده از لکه برها باعث می شود تا لباس بدون این که آسیب پیدا کند دوباره بدون لکه و صحیح و سلامت باشد. همچنین می توان این لباس را (در صورتی که خیلی هم کثیف نیست و تنها لکه دار شده است) را با لباسهای تمیزتر و با روش شستشوی سبک تر شست.

افزایش عمر لباس

جمع آوری درست لباسهای شسته شده

یکی از مهم ترین نکاتی که باید رعایت کنید تا لباسهایتان را همیشه سالم داشته باشید جمع آوری آن هاست. پس از این که لباسها خشک می شوند باید آن ها را به خوبی تا کنید و یا به چوب رختی بیاویزید. بهترین روش آویزان کردن لباس ها به چوب رختی است. لباس ها را (حتی لباسهای چروک) را به چوب رختی آویزان کنید و آن ها را در داخل کمد آویزان کنید. این کار حتی به کاهش میزان چروکیده شدن آن ها کمک می کند؛ با این روش حتی زمان و زحمت کمتری برای اتو کشیدن و صاف کردن آن ها نیاز خواهید داشت. در کنار این که این کار باعث افزایش عمر لباس و جلوگیری از آسیب به بافت پارچه آن می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *