مادر و کودک, مجله کیان تجهیز طب

چند دلیل متداول گریه نوزاد

دلیل گریه نوزاد

نوزادان تازه متولد شده و کوچک قادر به صحبت کردن نیستند. آن ها ناراحتی خود از شرایط محیطی و یا فیزیکی خود را ممکن است با گریه کردن به ما نشان دهند. گریه های شدید و بسیار زیاد ممکن است ما را ناراحت کند. تشدید این گریه ها باعث هدر رفتن انرژی نوزاد می شود و می تواند در دراز مدت در وزن گیری او نیز اختلال ایجاد کند. در این مطلب می خواهیم انواع دلیل گریه نوزاد را بررسی کنیم و خواهیم گفت که چطور می شود این نوگلان را آرام کرد و گریه شان را متوقف کرد.

گرسنگی رایج ترین دلیل گریه نوزاد هاست

هرچه نوزاد شما کوچک تر باشد و در ماه های ابتدایی تری باشد در فاصله های زمانی کوتاه تری نیاز به شیر خوردن دارد. او ممکن است یک ساعت یکبار گرسنه شود. اگر به موقع برای شیر دادن به او اقدام نکنید گریه سر می دهد. یکی از رایج ترین، بی خطر ترین و متداول ترین دلیل گریه نوزاد ها همین گرسنگی است. نگران نباشید. این گریه ها هیچ خطری ندارد و او فقط با گریه کردن می خواهد به شما اعلام کند شیر می خواهد. معمولا نیز اگر گریه او به همین دلیل باشد به محض این که به او شیر می دهید آرام می شود. این شکل گریه ها را پس از مدتی خواهید شناخت. این یکی از شناخت هایی است که مادران از نوگلانشان پیدا می کنند.

گرسنگی رایج ترین دلیل گریه نوزاد

گریه بعد از غذا!

بعد از این که به نوزادتان شیر دادید و خوب سیر شد (دیگر نمی خواست شیر بخورد) باید باد گلوی او را بگیرید. بسیاری از نوزادان با گریه کردن پس از این که شیر خوردنشان تمام می شود به شما می گویند که نیاز به آروغ زدن دارند. برای این کار باید نوزاد را بغل بگیرید و سرش را روی شانه هایتان بگذارید. توجه کنید که نباید به شکم او فشار بیاورید. فشار آورن به شکم نوزادان باعث بالا آوردن شیر و استفراغ آن ها می شود. در حالتی که سرشان روی شانه تان است به آرامی به پشت نوزادن (قسمتی میانی بین دو کتف) او ضربه بزنید. با این کار و پس از چند ضربه او باد گلو می زند و از شر باد رها می شود. بسیاری از نوزادان بلافاصله پس از آروغ زدن آرام می شوند و حتی ممکن است به خواب بروند.

کثیف بودن پوشک می تواند دلیل گریه نوزاد شما باشد

پس از گرسنگی یکی از مواردی که نوزادان به خاطر آن زیاد گریه می کنند کثیف شدن پوشک است. او با گریه کردن و داد و بی داد کردن اعتراض خود را به کثیف بودن پوشک اعلام می کند. باید به سراغش بروید و پوشک او را عوض کنید. اگر نوزادتان سیر است و باز هم گریه می کند یکی از اولین مورادی که باید تست کنید این است که آیا پوشک او تمیز است یا خیر. اگر پوشک نوگل شما بیش از حد خیس است (حجم بالای ادرار) و یا در اثر مدفوع کثیف شده است باید او را بشویید و پوشک تمیز برایش ببندید. یک دلیل گریه نوزاد که بارها و بارها تجربه اش خواهید کرد این است که پوشک او کثیف شده است.

خواب آلودگی بیش از حد

گاهی نوزادان آن قدر خسته می شوند که در هر شرایطی به خواب می روند. گاهی پس از حمام کردن و یا حتی در وسط شیر خوردن به خواب می روند. اما در برخی مواقع نیز این طور نیست. گاهی نیاز دارند تا در شرایط خاصی بخوابند! بله باید به سراغشان بروید و شرایط مناسب جهت خواب نوگل را فراهم کنید. خواب آلودگی و خستگی بیش از حد می تواند دلیل گریه نوزاد شما باشد. این جور گریه ها را معمولا می شود تشخیص داد. گاهی با گریه های کم و غر و لند کردن اعتراضشان به بی خوابی را نشان می دهند. از حالت چشم و دهان باز می توانید بفهمید نوزاد شما نیاز به خواب دارد. بسیاری از نوزادان دوست دارند قبل از خواب نیز کمی شیر بخورند. پس از سیر شدن و در آغوش گرفته شدن توسط مادر یا پدر (آرامش آغوش به خواب بهتر نوزاد کمک می کند) به خواب می روند. گاهی نیز نوزاد شما گریه می کند چون نمی خواهد در بین جمع و یا در روشنایی بخوابد. در این صورت او را باید به اتاق ببرید و محیطی که برای خوابیدن نیاز دارد را برایش فراهم کنید.

دلیل گریه نوزاد | خواب آلودگی

سرد بودن یا گرم بودن زیاد محیط

اگر نوزادتان احساس سرما یا گرما کند با گریه سر دادن و داد و بی داد کردن به این موضوع اعتراض می کند. نوزادان نیز دوست دارند در یک محیط ایده آل با دمای مطبوع باشند. برخی از مادران به دلیل نگرانی بیش از حد از مریض شدن نوزادان محیط را بسته نگاه می دارند. این کار باعث گرم شدن و گریه کردن نوزادان می شود. پوشیدن لباس های خیلی گرم، پتوهای زیاد و… می تواند دلیل گریه نوزاد شما باشد. حواستان را به دمای محیط بدهید. همچنین گردش هوای مناسب ایجاد کنید. اکسیژن رسانی خوب و جریان هوای تازه هم باعث افزایش روحیه خودتان می شود و هم به نوزادتان آرامش می دهد.

نیاز به آرامش آغوش پدر و مادر و اطرافیان

نوزاد شما قبل از تولد در شکم مادر بوده است و هر روز و هر لحظه گرمای وجودش را احساس کرده است. به همین خاطر ممکن است در طول روز دلش هوای آغوش مادر را بکند. بسیاری از نوزادان با در آغوش کشیده شدن توسط مادرشان آرامش می یابند و برخی از نوزادان تنها در آغوش مادرشان می خوابند. اما نوزاد می تواند آغوش پدر را نیز تشخیص دهد. به کمک بو به راحتی می تواند پدرش را از اطرافیان بشناسد. به همین خاطر آغوش پدر نیز می تواند گریه های نوزاد را که به خاطر نیاز به محبت آغوشی است آرام کند. گاهی نیز دلش هوای آغوش می کند و دوست دارد کسی او را بغل بگیرد. به همین خاطر با در آغوش گرفته شدن توسط اطرافیان نیز حس خوبی پیدا می کند و گریه اش متوقف می شود.

دلیل گریه نوزاد

اعتیاد به آغوش و بغلی شدن

بدیهی است که نوزادان در آغوش احساس بهتری دارند نسبت به زمانی که روی زمان یا روی تخت گذاشته شده اند. اگر بیش از حد به او توجه کنید و مرتب در آغوشش بگیرید به بغل گرفتن اعتیاد پیدا می کند و به قول قدیمی تر ها بغلی می شود. اگر همیشه او را بغل می گیرید دیگر تحمل روی زمین قرار گرفتن و دوری را نخواهد داشت. در این صورت همیشه گریه می کند و این گریه ها را آن قدر ادامه می دهد تا او را در آغوش بگیرید. پس توجه کنید که فقط گاهی او را بغل کنید تا بتوانید در طول روز و روزهای بعد به کارهایتان برسید.

نفخ از مشکلات رایج و دلیل گریه نوزاد ها

نوزادان در زمان شیر خوردن ممکن است بارها شیشه شیر و یا سینه مادرشان را بمکند. بارها نیز دهانشان را باز می کنند و یا هوا را به داخل دهانشان می کنند. این موضوع باعث نفخ کردن آن ها می شوند. خود شیر نیز به خودی خود در زمان هضم ممکن است ایجاد نفخ کند. دل پیچه های نفخ و باد کردن شکم یک دلیل گریه نوزاد است و مادران زیادی هستند که این گریه ها را تجربه می کنند. اگر نوزاد شما چند ماهه است در طول روز چند بار او را در حالت دمر قرار دهید. می توانید مقداری اسباب بازی نیز جلوی او قرار دهید تا کمی سرگرم شود. با این کار و فشاری که در زمان دمر بودن به شکم او وارد می شود ممکن است باد معده یا باد گلو بدهد و از این نفخ رها شود. یکی دیگر از راهکارهایی که برای این جور گریه ها پیشنهاد می شود ماساژ دادن شکم نوزاد است. قدیمی ها این کار را با روغن بنفشه انجام می دادند. ماساژ روغن بنفشه به صورت دورانی در دور ناف کودک باعث رهایی از دل پیچه های ناشی از نفخ می شد. شما نیز می توانید همین کار را انجام دهید.

نیاز به سرگرمی و بازی کردن

نوزاد شما یک انسان است و هر روز بزرگ تر می شود. او مثل بسیاری از انسان های دیگر نیاز به توجه دارد. باید به او توجه کنید. گاهی نوزادان دوست دارند تا با آن ها صحبت کنید و یا با آن ها بازی کنید. اگر حوصله شان سر برود گریه را سر می دهند. بازی کردن و حرف زدن با او می تواند گریه اش را آرام کند. البته اگر دلیل گریه نوزاد شما این باشد که می خواهد سرگرمش کنید.

حساسیت به پوشک یا جنس لباس

پوست این نوگلان درست مثل گلبرگ گل یاس لطیف است. به همین خاطر جنس لباس پلاستیک، توری و… می تواند باعث آزارشان شود. ممکن است توجه کنید که زمانی که فلان لباس را بر تن نوزادتان می کنید داد و بی داد می کند و آرامش ندارد. او به خاطر بد بودن جنس لباس و یا حتی حساسیت ممکن است بی قرار شود و گریه سر بدهد. به همین خاطر توصیه می شود از لباسهای نخ پنبه ای و نرم که لطافت خوبی دارند و باعث گردش هوا می شوند برای نوزادان استفاده شود. 

در مورد پوشک نیز همین طور است. مادران معمولا بارها پوشکهای مختلف را تست می کنند تا پوشکی که فرزندشان با آن راحت تر است و جنس بهتری دارد را پیدا کند. خوشبختانه این پوشکها بسیارند و به راحتی می شود مدل های با کیفیت و استاندارد را پیدا کرد. پوشک مای بیبی و پوشک هانیز دو برند از بهترین ها هستند. مولفیکس، کانفی و… نیز بسیار عالی اند. کافی است یک بار آن ها را تست کنید تا بدانید نوگلتان با کدام راحت تر است.

دلیل گریه نوزاد | کثیف بودن پوشک

سکوت بیش از حد و یا شلوغی زیاد

نوزاد شما ممکن است از خلوتی زیاد گریه کند. بی صدایی باعث می شود حوصله اش سر برود و نیاز به شنیدن صداهای مختلف (صحبت های دیگران و صداهای دیگر) داشته باشد. از طرفی توصیه می کنیم بیش از حد نوزادتان را در سکوت قرار ندهید. چرا که این کار باعث می شود تحمل میهمانی ها و شلوغی را نداشته باشد. تعادل را رعایت کنید. شرایط متعادل را ایجاد کنید تا فرزندتان سکوت و سر و صدا را تجربه کند. اما شلوغی بیش از حد نیز گاهی دلیل گریه نوزاد شما می شود. به خصوص اگر خیلی خیلی کوچک است.

بیماری و…

مشخص نیست اگر نوزادان می توانستند صحبت کنند چه ها برای گفتن داشتند. به راستی که نوزادان نیاز به تفسیر گر و مترجم دارند. دلیل گریه نوزاد می تواند مواردی باشد که به شما گفتیم. اما ممکن است موضوع کمی پیچیده تر باشد. ممکن است بیمار باشد و شرایط خوبی نداشته باشد. می توانید چک کنید که تب دارد یا خیر. همیشه یک تب سنج نوزاد داشته باشید تا در صورت لزوم دمای بدنش را اندازه بگیرید. اگر گریه های غیر عادی را مشاهده می کنید بهتر است به یک متخصص کودکان مراجعه کنید. ممکن است نیاز به بررسی ها و آزمایش هایی داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *