پزشکی, عمومی

آشنایی با هپاتیت ب

هپاتیت ب

هپاتیت ب چیست

هپاتیت ب یا هپاتیت b که در انگلیسی به نام Hepatitis B خوانده میشود یک نوع بیماری ویروسی است. عامل این بیماری ویروسی به نام HBV است که میتواند شخص را به بیماری حاد و یا مزمن هپاتیت نوع ب دچار کند. هپاتیت نوع ب یکی از خطرناکترین هپاتیت ها است.

هپاتیت ب

راه های انتقال هپاتیت ب

1: رابطه جنسی با فرد آلوده: یکی از راه های انتقال ویروس HBV از طریق رابطه جنسی محافظت نشده با فرد آلوده است. منی، ترشحات واژنی و یا خون میتواند در این بین عامل انتقال بیماری باشد.

2: استفاده از سوزن تزریقات مشترک: ویروس خطرناک HBV خیلی راحت از طریق سرنگ وارد خون شخص دیگر میشود و او را نیز آلوده میکند. یکی از راه های پیشگیری و مراقبت در برابر این بیماری تزریقات امن با سرنگ استریل یکبارمصرف است.

3: انتقال از مادر آلوده به فرزند: یکی از راه های انتقال هپاتیت ب از طریق ارث بری مادر به فرزند است. فرزند معصومی که در بدن مادر آلوده رشد میکند از بدو تولد به بیماری هپاتیت ب دچار خواهد بود.

3: انتقال خون: انتقال خون از شخص بیمار و آلوده به ویروس HBV یکی از راحت ترین راه های انتقال هپاتیت ب است. این راه در گذشته بسیاری افراد را آلوده میکرد. ولی امروزه در مراکز انتقال خون، سلامت خون افراد از ویروس های مختلف به دقت آزمایش میگردد.

هپاتیت ب

علائم هپاتیت ب 

بسیاری بیماری ها از ابتدا با نشانه هایی همراه هستند. هپاتیت نیز از این بیماری هاست. البته که نشانه های هپاتیت ب به طور معمول از 3 ماه بعد آشکار میشود. برخی از علائم هپاتیت ب  درد شکم، تیره شدن رنگ ادرار، درد مفاصل بدن و ماهیچه ها، تب، خستگی و ضعف مداوم و زرد شدن رنگ پوست و سفیدی چشم ها می باشد. از آنجا که HBV یک ویروس خطرناک است با دیدن نشانه های هپاتیت ب که ذکر شد برای تشخیص سلامت به پزشک مراجعه کنید.

واکسن هپاتیت ب

پیشگیری از هپاتیت ب

مهم ترین راه پیشگیری از هپایتت ب از طریق تزریق واکسن است. کنترل و جداسازی خون های آلوده در مزاکز انتقال خون، تزریق ایمنوگلوبین به نوزادانی که از طریق مادر از بدو تولد به این بیماری دچار بوده اند، عدم مصرف خون کسانی که مشکلات کبدی دارند، مراقبت های جنسی، استفاده از وسایل تزریقات یکبار مصرف نیز از دیگر راه های پیشگیری از هپاتیت ب هستند.

کیت هپاتیت ب

کیت هپاتیت ب

کیت هپاتیت ب ابزاری حرفه ای است که کارشناسان آزمایشگاه به کمک آن سلامت مراجعین را به ویروس خطرناک HBV آزمایش میکنند. کیت هپاتیت ب وجود این ویروس را از طریق نمونه خونی به دقت بررسی میکند و نتیجه را برای پزشک مربوطه در برگه آزمایش گزارش میکند. 

1 نظر در “آشنایی با هپاتیت ب

  1. علی گفت:

    سلام بعد از تست اچ بی اس انتی بادی مقدارش بود 646 در حالیکه قبلا واکسن هپاتیت را کامل نکرده بودم ایا نشانه ابتلا به هپاتیت است وایا دارویی وجود دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *