اخبار و مقالات کرونا

عمر مفید ماسک در چه شرایطی تمام می شود

عمر مفید ماسک

ماسک سه لایه یک وسیله بهداشتی پزشکی است. ماسکی یکبار مصرف که تنها یک بار و به اندازه خاصی باید استفاده شود. درد این مطلب می خواهیم در مورد این صحبت کنیم که عمر مفید ماسک چه قدر است. و در چه شرایطی باید آن را دور بیندازیم و از نمونه تازه ای استفاده کنیم. و یا از کجا باید متوجه شویم که این وسیله بایدد دور انداخته شود. چرا که دیگر آلوده شده است و یا فیلتراسیونی که باید داشته باشد را ندارد. این موضوع بسیار مهم است. چرا که این وسیله به منظور پیش گیری از ابتلا به آلودگی های ویروسی و میکروبی استفاده می شود. و در صورتی که فاقد قابلیت فیلتر کنندگی اش باشد استفاده از آن تقریبا با بدون ماسک بودن برابری می کند. و این موضوع ممکن است باعث بیماری شود. این مطلب به خصوص در محیط های پزشکی و یا در شرایطی که بیماری ویروسی (مثل آنفولانزا و کرونا) وجود دارد نیز مهم تر می شود.

در این شرایط عمر مفید ماسک تمام می شود

در صورتی که خیس شود

این ماسکها سه لایه دارند که بسیار نازک و حساس است. که دو لایه از جنس اسپان باند است. این لایه ها رو و زیر بدنه ماسک هستند. و بسیار هم حساس هستند. لایه وسطی نیز از جنس ملت بلون است. لایه ای که وظیفه اش این است که رد شدن ویروس و آلودگی های این چنینی جلوگیری کند. در صورتی که خیسی و رطوبت به ماسک سرایت کند عمر مفید ماسک تمام می شود. خیس شدن باعث می شود که این لایه ها جمع شوند. ممکن است این جمع شدن در ظاهر دیده نشود. و شما فکر کنید که ماسکتان هنوز هم سالم است. اما این رطوبت به خصوص به لایه وسطی که این قدر هم مهم است می رسد. و با تغییراتی در ساختارش باعث می شود که ویروس بتواند از آن رد شود. همان ویروسی که از ترس آلوده شدنش ماسک زده اید حال به راحتی می تواند از ماسک رد شود. پس چنین ماسکی فاقد قابلیت فیلتراسیون است. پس باید آن را دور بیندازید و از یکی دیگر استفاده کنید.

اگر بر زمین بیفتد

عمر مفید ماسک | زمین افتادن

بدیهی است که افتادن ماسک بر روی زمین حتی بر زمین خانه (که ممکن است فرش هم داشته باشد) باعث آلوده شدنش می شود. این آلودگی ها وسیله ای بهداشتی و بسیار حساس ماسک را درگیر و آلوده می کنند. بر زمین افتادن ماسک به معنی اتمام عمر مفید آن است. حتی اگر لایه ها سالم باشند و هنوز آن را بر روی صورت نگذاشته باشید نیز نباید استفاده اش کنید. باید آن را کنار بگذارید و از یک ماسک دیگر استفاده کنید. نگران نباشید. سلامتی شما از همه چیز مهم تر است. حداقل آن قدر برایتان مهم است که به خاطرش ماسک بزنید. پس چه دلیلی دارد همان ماسک بر زمین افتاده را بر روی دهان و بینی تان قرار دهید. شاید فکرش را نکنید اما همین بر زمین افتادن ساده می تواند باعث شود مشکلاتی که فکرش را هم نمی کنید شما را درگیر کنند.

بهترین عمر مفید ماسک 4 تا 5 ساعت است

هر وسیله ای یک بهترین طرز استفاده و یک بهترین میزان استفاده دارد. و در مورد این ماسکهای ساده تنفسی یک زمان مشخص شده است. زمانی در حدود 4 تا پس ساعت زمانی است که این ماسکها بهترین کارایی شان را دارند. یعنی یک پزشک که باید مدام ماسک بزند در طول روز باید ماسکش را چندین بار عوض کند. تا عواملی مثل ویروس ها در محیط کارش زیاد هستند به او آسیبی نرسانند. در روزهای کرونایی نیز باید این ماسکها به همین اندازه استفاده می شدند. متاسفانه خیلی ها صبح یک ماسک را بر روی صورت می زدند. و در پایان روز و پس از هشت ساعت کاری آن را دور می انداختند. و به تصور خودشان هم پروتکل های بهداشتی را رعایت می کردند. غافل از این که ماسکشان تنها در نیمی از روز کارایی که باید داشته باشد را داشته است. و در اواخر روز عمر مفید ماسک تمام شده بوده. و تنها ناراحتی و گرمای ماسک بوده است که داشته اند تحمل می کردند.

عطسه و سرفه عمر مفید ماسک را کاهش می دهد

عمر مفید ماسک | عطسه کردن

اگر ماسک را روی صورت زده اید و در همان حال سرفه و عطسه می کنید توجه داشته باشید. گفتیم که رطوبت باعث می شود که لایه های ماسک آسیب ببینند. و همین آسیب ها باعث تشکیل حرفه هایی می شود. حفره هایی که ویروس خیلی راحت می تواند از آن ها عبور کند. حتی اگر آن قدر کوچک باشند که با چشم نتوانیم آن ها را ببینیم. و از طرف دیگر این رطوبت باعث رشد باکتری ها در داخل ماسک می شود. و گرمای تنفس نیز بر همین محیط افزوده می شود. و محیطی می شود عالی که ویروس می تواند در آن به سرعت رشد کند. پس به همه این دلایل پس از عطسه و سرفه کردن بهتر است ماسکتان را از صورت بردارید. و از یک ماسک نو استفاده کنید. عمر مفید ماسک شما در ساعت های گفته شده است. و در شرایطی که رطوبت و آلودگی آن را آلوده نکرده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *