مراقبت از دهان و دندانها

نحوه نگهداری و افزایش عمر مسواکهای برقی

نگهداری از مسواکهای برقی

با نگهداری درست و مناسب می توان طول عمر هر وسیله ای را افزایش داد. قطعا نگهداشتن و مراقبت نکردن از هر وسیله ای آن طور که باید باشد می تواند آن را زودتر خراب و مستهلک کند. در مورد محصولات الکتریکی باید نکات بیشتری را مد نظر قرار دهیم. چرا که قیمت زیادی هم دارند. و اگر خراب شوند مجبور هستیم هزینه زیادی را برای تعمیر و یا خرید دوباره آن ها انجام دهیم. در این مطلب می خواهیم کمی در مورد نحوه درست نگهداری از مسواکهای برقی صحبت کنیم. وسیله ای جذاب که به خصوص در سالهای اخیر محبوب تر هم شده است. وسیله ای ارزنده و حرفه ای که به کمک آن می توان با زحمت کمتری بهترین شستشوی دهان و دندانها را انجام داد. این مسواکها گران قیمت هستند. و بهتر است به خوبی از آن ها مراقبت کنیم. تا مجبور نشویم برای خرید دوباره آن ها هزینه ای را دوباره انجام دهیم. اگر آن ها را در شرایط خوبی قرار دهیم و موارد ساده ای را در موردشان رعایت کنیم تا سالها برای ما کار می کنند. و می توانیم با همان کیفیت اولیه از آن ها استفاده کنیم.

نکات مهم نگهداری از مسواکهای برقی

مسواک برقی را در سرویس بهداشتی قرار ندهید

شاید ابتدا این جمله برایتان عجیب آمده باشد که این مسواکها را در دستشویی یا همان سرویس بهداشتی قرار ندهید. چرا که احتمالا دیده اید خیلی ها این کار را می کنند. افراد زیادی این مسواکها را در روی یک طاقچه در سرویس بهداشتی قرار می دهند. این وسیله شیک و جذاب است و دوست دارند جلوی دید باشد. از طرف دیگر در زمان استفاده تنها مسواک را از سر جایش بر می دارند و استفاده می کنند. اما بهتر است بدانید که محیط سرویس بهداشتی اسیدی است. پس بهتر است وسایل برقی خود را در سرویس بهداشتی نگذارید. اسیدی بودن سرویس بهداشتی می تواند باطری وسایل و بدنه شان را زودتر از آن چه باید خراب کند. پس نگهداری مسواکهای برقی در سرویس بهداشتی به هیچ عنوان توصیه نمی شود. اگر می خواهید این وسیله برای شما سالها کار کند پس به زیبایی های ظاهری بودن آن ها در سرویس بهداشتی توجه نداشته باشید. این وسیله یک کالای بهداشتی و گران قیمت است. توصیه می کنیم آن را در یک محیط امن و خوب قرار دهید. محیطی که اسیدی بودنش این قدر و تا این اندازه زیاد نباشد.

حمام هم محیط مناسبی برای قرار دادنشان نیست

محیطی که مسواکتان را می خواهید قرار دهید نباید جوری باشد که به بدنه و باطری آن آسیب وارد کند. حمام هم محیط جالبی برای نگهداری از مسواکهای برقی نیست. چرا که رطوبت بالایی دارد. این رطوبت می تواند باعث سولفاته شدن باطری شود. هم چنین ممکن است قطعات داخلی آن را خراب کند. پس اگر مسواکتان را در حمام قرار دهید زودتر از آن چه باید خراب می شود. بهتر است محیطی را انتخاب کنید که رطوبت و اسیدیته بالایی نداشته باشد. پس سرویس های بهداشتی (حمام و دستشویی) محیط خوبی نیستند. این محیط ها به شدت عمر مفید مسواک را کمتر می کنند.

نگهداری از مسواکهای برقی

مسواکهای برقی را روی یک سطح صاف قرار دهید

بهتر است یک سطح صاف انتخاب کنید و مسواک برقی تان را بر روی آن قرار دهید. باطری این مسواکها بر روی سطوح صاف راحت تر و بهتر شارژ می شود. پس هرگز آن ها را بر روی سطوح غیر صاف قرار ندهید. هم چنین سعی کنید آن ها بر روی طاقچه یا جایی که احتمال افتادنشان زیاد است نگذارید. ضربه خوردن و افتادن از ارتفاع می تواند باعث نابودی این مسواکهای دوست داشتنی شود. پس آن ها را بر روی جایی قرار دهید که در امان باشند. 

قرار دادن بر روی قسمت نگهدارنده خود مسواک

خیلی از مسواکها یک قسمت برای نگهداری مسواک دارند. در واقع می توان گفت بیشتر مدلهای مرسوم این چنین هستند. آن ها را بر روی این بدنه قرار می دهید. مسواک بر روی این بدنه به شکل ایستاده یا عمودی قرار می گیرد. این محفظه یک جای خوب برای قرار دادن مسواکتان است. و می توانید همیشه مسواکتان را به این شکل قرار دهید. البته به شرطی که بر روی جایی باشد که احتمال افتادن و ضربه خوردنش نباشد. 

کیف های نگهدارنده مسافرتی

این مسواکهای کیف های ایمنی دارند که برای جا به جایی در مسافرت از آن ها مراقب می کند. می توانید در زمانی که می خواهید به سفر بروید آن ها را به کمک این کیف ها حمل کنید. با قرار دادن مسواک در این کیف ها از آن ها در برابر ضربه و خراش مراقبت می کنید. اگر چنین کیف هایی ندارید بهتر است این مسواکها را با خودتان به سفر نبرید. و در سفر از مسواکهای ساده استفاده کنید. این کالا یک وسیله حساس است. و قرار دادن آن در شرایط نامناسب باعث آسیب به مسواک می شود. این کیف ها برای نگهداری از مسواکهای برقی در بازار موجود هستند. و می شود به راحتی آن ها را تهیه کرد. برخی از مدل های حرفه ای نیز خود چنین کیف هایی دارند. این کیف ها برای مدلهای حرفه ای در داخل جعبه کالا قرار داد و زمان تحویل به شما داده می شوند.

شارژ اولیه شان را به اندازه و درست انجام دهید

بیشتر مسواکهای برقی به کمک یک باطری قابل شارژ کار می کنند. و همیشه برای اولین بار استفاده از وسایلی که باطری دارند باید یک شارژ اولیه انجام دهیم. درست مثل موبایل که در زمان خرید به ما گفته می شود که آن ها را مثلا ده ساعت در شارژ بگذاریم. (در مورد هر وسیله ای میزان این شارژ اولیه می تواند متفاوت باشد.) در مورد مسواکهای برقی این شارژ اولیه معمولا 12 تا 16 ساعت است. البته با توجه به برندی مسواک شما این شارژ اولیه می تواند متفاوت باشد. اولین کاری که برای نگهداری از مسواکهای برقی باید انجام دهید مراقبت از باطری است. و شارژ اولیه می تواند طول عمر باطری شما را افزایش دهد. پس به بروشور راهنمای مسواکتان که در زمان خرید به شما داده می شود توجه کنید. این دفترچه را بخوانید و ببینید که برای اولین بار باید ابتدا چند ساعت باطری را شارژ کنید.

نگهداری از مسواکهای برقی

تا زمانی که شارژ باطری تمام نشده آن ها را شارژ نکنید

برخی دوست دارند باطری مسواکشان همیشه تا انتها پر باشد. و پس از هر بار استفاده باطری را شارژ می کنند تا خیالشان راحت باشد. اما این کار به شدت به باطری آسیب می زند. هرگز تا زمانی که شارژ باطری کاملا تمام نشده است آن را به شارژ نزنید. شارژ کردن های مکرر باطری های نیمه پر باعث تنبل شدن باطری می شود. کسانی که این چنین عمل می کنند پس از مدتی متوجه می شوند که باطری زودتر شارژش را از دست می دهد. و باید در فواصل زمانی کوتاهتری دوباره شارژ را انجام دهند. پس حساسیت بیش از حد در مورد پر بودن باطری نداشته باشید. اجازه بدهید باطری کاملا از خارج خالی شود. و در این زمان باطری را به برق بزنید تا شارژ شود. این یکی از مهم ترین نکات نگهداری از مسواکهای برقی است. و همین کار ساده باعث می شود که باطری مسواک شما که یکی از مهم ترین قسمت های آن است تا مدت ها کار کند.

سری یدک را در زمان مناسب تعویض کنید

طبق چیزی که دندان پزشک ها می گویند سری یدک این مسواکها باید هر سه ماه یک بار تعویض شود. اما ممکن است پس از سه ماه هم سالم به نظر برسند. در واقع بهترین زمان و اندازه استفاده همان سه ماه است. هر چند می شود بیشتر از این هم از آن ها استفاده کرد. دیگر این به خود شما بستگی دارد که تا چه اندازه به بهداشت اهمیت می دهید. برخی از برندها سری یدک ها را آن قدر خوب و با کیفیت می سازند که حتی تا یک سال هم سالم و بی نقص خواهد ماند. برخی دیگر هم سری یدک هایشان آن قدر بی کیفیت است که حتی کمتر از سه ماه کار می کنند. پس برای نگهداری از مسواکهای برقی در بهترین کیفیت و کارایی باید این سری یدک را به موقع عوض کنید. بهتر است در همان زمانی که این مسواکها را می خرید چند سری یدک هم تهیه کنید. با این کار تا مدت ها خیالتان بابت تهیه سری جدید راحت خواهد بود.

سری یدکها از نظر نرمی و سختی متفاوت هستند

سری های یدک مسواکهای برقی درست به مانند قسمت سری مسواکهای ساده در چند مدل هستند. مدلهای نرم و متوسط و سخت در مورد این مسواکها نیز وجود دارد. هر کدام از نظر نرمی و سختی متفاوت هستند. توجه کنید که در زمان خرید این سری ها این موضوع یادتان نرود. یکی از مشتریان در این مورد با ما تماس گرفته بود. و می گفت که از مسواکش خیلی راضی بوده و از زمانی که سری جدید خریده دیگر دندانهایش به آن خوبی تمیز نمی شوند. این مشتری سری یدک خیلی نرم خریده بود. و بدیهی است که به اندازه سری متوسط دندانهایش را تمیز نکرده بود. همچنین خیلی زود سری یدک نرمش هم خراب شده بود. برای این مشتری سری یدک با میزان نرمی متوسط ارسال کردیم و دوباره به اندازه ابتدا از مسواکش راضی بود. شما نیز توجه کنید که چه سری برایتان مناسب است. و در زمان خرید حتما با خواندن اطلاعاتی که بر روی سری نوشته شده است مدل مناسبتان را خریداری کنید.

نگهداری از مسواکهای برقی

از فشار دادن مسواک بر روی دندانها خودداری کنید

نحوه در دست گرفتن و استفاده از مسواک های الکتریکی خیلی مهم است. برای نگهداری از مسواکهای برقی باید توجه کنید که به درستی ها را استفاده کنید. اگر عادت به استفاده از مسواکهای ساده دارید ممکن است گمان کنید که باید این مسواکها را نیز فشار دهید. اما این تصور کاملا اشتباه است. فشار دادن مسواکهای الکتریکی بر روی دندان ها باعث می شود که به شدت مستهلک شوند. این جور استفاده هم مسواک را خراب می کند و هم سری یدک را در کوتاه ترین زمان نابود می کند. پس توجه کنید که حساسیت بیش از حد و فشار دادن مسواک بر روی دندان ها به شدت مسواکتان را خراب می کند. مسواک را بر روی دندانها بگیرید تا با چرخشی که ایجاد می کند باعث تمیزی آن ها شود. اما هرگز مسواک را فشار ندهید.

مسواکهای برقی از نظر طول عمر و کیفیت متفاوت هستند

هیچ وقت نمی شود مسواکی با یک برند را با مسواک دیگری با برند دیگر مقایسه کرد. و یا انتظار داشت این دو کالای متفاوت با دو برند متفاوت از نظر کیفیت و طول عمر دقیقا مثل هم باشند. هم چنین مدلهای مختلف یک برند نیز از نظر کیفیت با هم متفاوت هستند. و بدیهی است که مسواکهای ارزان قیمت تر همیشه ساده تر هستند و ممکن است زودتر هم مستهلک شوند. پس با توجه به این موارد می توانید انتظار داشته باشید مسواکتان تا چه اندازه می تواند با کیفیت خوب برایتان کار کند. به طور مثال مسواک اورال بی از نظر کیفیت ساخت و کارایی از خیلی برندهای دیگر برتر است. و این برند همیشه محصولاتی عالی در این زمینه تولید کرده است. البته برندهای خوب دیگری مثل کلگیت هم هستند که محصولاتی در این زمینه دارند. اما هرگز از نظر کیفیت و تامین قطعاتی مثل باطری و سری های یدک همپای اورال بی نخواهند بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *