پوست، مو و زیبایی

شامپوهای بدون سولفات چه ویژگی هایی دارند؟

ویژگی های شامپو بدون سولفات

تا به حال به عباراتی که بر روی خیلی از محصولات بهداشتی مثل کرم ها و شامپوها نوشته شده است توجه کرده اید؟ این محصولات به دلیل تنوع نوع پوست و مو معمولا گستردگی زیادی دارند. پس بهتر است که در هنگام خرید به جزئیات آنها بیشتر توجه داشته باشیم. انتخاب یک محصول مناسب می تواند به سلامت ما کمک بیشتری کند. در این مطلب می خواهیم به یکی از عباراتی که به احتمال خیلی از شما بر روی برخی شامپوها نوشته شده است بپردازیم. روی برخی شامپوها عبارت “بدون سولفات” به چشم می خورد. می خواهیم به بررسی ویژگی های شامپو بدون سولفات بپردازیم. آیا این شامپوها مزیت خاصی دارند؟ آیا این شامپوها برای ما مناسب هستند؟ در ادامه بیشتر به این موضوع می پردازیم.

ویژگی های شامپو بدون سولفات چیست

آشنایی بیشتر با سولفات

بهتر است ابتدا بدانید که سولفات چه نوع ماده ای است. سولفات یک ترکیب شیمیایی است. در اصل نوعی سورفاکتانت است. این ماده در خیلی از محصولاتی که حالت شویندگی دارند مثل شامپوها و ژل های پاک کننده صورت مورد استفاده قرار می گیرد. سوال بعدی این است که این ماده چرا استفاده می شود؟ چرا باید از شوینده های بهداشتی از سولفات استفاده کنند؟ حال به بررسی کار سولفات و اثر آن در شامپو می پردازیم. از سولفات در شامپوها استفاده می کنند تا میزان کشش سطحی بین شامپو و پوست سر کاهش پیدا کند. در نتیجه موادی که در شامپو وجود دارد و وظیفه تمیز کردن مو را دارند می توانند به فعالیت خود بپردازند. یکی از ویژگی های شامپو دارای سولفات این است که به سرعت پس از استفاده احساس تمیزی در موها می کنید. چرا که آلودگی ها همراه با کف شامپو که به دلیل وجود سولفات است از روی موها و پوست سر شسته می شوند.

وجود سولفات در شامپو الزامی است؟

ویژگی های شامپو بدون سولفات

این که الزامی به وجود یا عدم حضور سولفات در شامپو باشد بسته به سیاسیت گذاری هایی است که برای شستشوی شامپو لحاظ شده است. ترکیبات مختلفی وجود دارد که باعث می شود یک شامپو بتواند آلودگی ها را از روی موها پاک کند. سولفات یکی از ترکیباتی است که باعث این نتیجه مهم می شود. اما ممکن است در یک شامپوی دیگر از یک ترکیب دیگر برای پاک کنندگی استفاده شده باشد. پس سولفات می تواند وجود داشته باشد یا نداشته باشد. اما اگر نباشد باید حتما از یک ترکیب حرفه ای استفاده شود. در غیر این صورت پس از استفاده از شامپوها احساس می کنید که موهایتان تمیز نشده است.

آیا سولفات برای موها مضر است؟

همان طور که گفتیم سولفات یک ترکیب شیمیایی است. بدیهی است که استفاده از محصولات و شامپوهایی که به جای ترکیبات شیمیایی از عصاره های طبیعی در آنها استفاده شده باشد بیشتر توصیه می شود. چنین شامپوهایی بیشتر مراقب موهای شما و پوست کف سر هستند. هنوز اثر خیلی شدیدی به عنوان اثر مخرب سولفات گزارش نشده است. منظور اثری است که منجر به آسیب در موها و پوست سر شده باشد. البته که به میزان سولفات نیز بستگی دارد. این که شامپوی شما چه مقدار سولفات داشته باشد می تواند در ضرر داشتن و یا نداشتن آن تاثیرگذار باشد. به همین دلیل بهتر است هر شامپویی را با تحقیق بخرید. پس اگر شامپوی شما حاوی مقدار کمی از سولفات باشد خیلی اثر منفی ندارد. اما اگر مقدار سولفات استفاده شده در آن زیاد باشد ممکن است موها را ضعیف کند و یا پوست سر را کمی حساس کند. یکی از ویژگی های شامپو بدون سولفات و یا حاوی مقدار کم از سولفات این است که به هیچ عنوان اثر التهابی در پوست سر به وجود نمی آورد.

برخی ویژگی های شامپو بدون سولفات

ویژگی های شامپو بدون سولفات | کف کم

ابتدایی ترین ویژگی شامپو بدون سولفات که پس از استفاده متوجه می شوید این است که کف نمی کند. ممکن است احساس کنید چنین شامپویی پاک کنندگی خوبی ندارد و موهایتان را تمیز نمی کند. اما این گونه نیست. در یک شامپو فاقد سولفات از ترکیبات دیگری استفاده می شود که منجر به پاک شدن آلودگی ها و چربی ها از موها و پوست سر می شوند. کف کردن ملاک خوبی برای تشخیص این که شامپو خوب است یا خیر نمی باشد. شاید دلیل این که خیلی ها احساس می کنند شامپویی که کف نمی کند تمیز نمی کند شامپوهایی باشد که قبلا استفاده کرده اند. بیشتر شامپوها به دلیل ترکیبات حاوی سولفات و مشتقات آن و کف حاصله آلودگی ها را از سر می زدایند. این در ذهن ما تعبیه شده است. به همین خاطر احساس خوبی در هنگام کف کردن شامپو داریم. چرا که به طور ذهنی می دانیم این عمل به تمیزی سریع موها می انجامد. اما بهتر است بدانیم که محصولات بهداشتی این روزها پیشرفت کرده اند. هر روز از ترکیبات تازه تری در آنها استفاده می شود که بتواند بیشتر از پوست و موی ما مراقبت کند. با علم به این موضوع خواهیم دانست که شامپوهای فاقد سولفات نیز پاک کنندگی خوبی دارند.

شامپو بدون سولفات مراقبت موهاست

یکی از مهم ترین ویژگی های شامپو بدون سولفات این است که بسیار ملایم با موها و پوست سر شما برخورد می کند. این بدین معنی نیست که پاک کنندگی ملایمی دارد. منظور از ملایمت این است که مراقب وجود چربی های مفید و پروتئین ها و خیلی ترکیباتی است که پوست سر و یا موها به آنها نیاز دارند. پس این شامپوها تنها آلودگی ها را از موها پاک می کنند. اما پروتئین ها و ترکیبات ضروری را نگاه می دارند. پس مشخص می شود که چرا باید از این شامپوها استفاده کنیم. گفتیم که کف کردن اصلی ترین چیزی است که در شامپوهایی سولفات دار دیده می شود. حال دوباره این موضوع را بررسی می کنیم. درست است که چربی ها و آلودگی ها در این کف حل می شوند و از روی پوست سر و موها کنار می روند. اما این آلودگی ها تنها چیزهایی نیستند که شسته می شوند. خیلی از پروتئین ها و ترکیبات دیگر نیز با همین کف از موها کنار می روند. پس باعث تخلیه و تهی شدن پوست و مو می شوند. این موضوع ممکن است باعث ایجاد شوره سر و یا کشش در موها شود. کششی که به تدریج به نازک شدن مو و یا موخره می انجامد.

گفتیم که شامپوهای بدون سولفات ملایم با موها برخورد می کنند. یک نکته مهم که بهتر است در مورد این شامپوها بدانید این است که این شامپوها همان طور با موهای شما برخورد می کنند که نیاز است. شاید تعجب کنید. اما این شامپوها در تنوعی بسیار گسترده تولید می شوند. بهتر است این شامپوها را دقیقا با توجه به نوع موی خود بخرید. همچنین این محصولات تخصصی برای انواع مشکلات مثل ریزش، آسیب های مو در اثر رنگ شدن و… نیز تولید می شوند. یعنی دقیقا همان ترکیباتی را به موهای شما می دهند که نیاز است. و همان قدر پاک کنندگی دارند که برای موهای شما لازم است. پس بهتر است در خرید این محصولات دقت کنید. شامپوهای بدون سولفات در انواع خارجی و ایرانی و در برندهای مختلف عرضه شده اند. یکی از برندهایی که این زمینه خیلی موفق عمل کرده است کامان است. شامپو کامان در مدت زمان کوتاهی پس از عرضه به بازار به فروش بالایی رسید. البته برندهای دیگری مثل لورال هم هستند که خیلی تخصصی در این زمینه فعالیت می کنند. با کمی تحقیق می توانید بهترین شامپوی بدون سولفات را برای خود انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *