اخبار و مقالات کرونا

هشدار وزارت بهداشت در مورد استفاده از ماسک مناسب

هشدار وزارت بهداشت درمورد استفاده از ماسک

وزارت بهداشت این روزها بسیار زحمت کشیده است. هر روز و هر ساعت اطلاع رسانی هایی برای راهکارهای مقابله با ویروس کرونا ارائه می شود. این موارد از طریق وزارت بهداشت به رسانه ها ابلاغ می شود. کم کم همه مطلع می شویم که چطور بیشتر از خودمان محافظت کنیم. این روزها نیز پیامک هایی در مورد این که برای پیشگیری از ابتلا چکار کنیم ارسال می شود. این پیامک ها شامل متنی است که توضیحی کوتاه و مختصر دارد. چند روز پیش هشدار وزارت بهداشت در خصوص استفاده از ماسک از طریق پیامک را دریافت کردیم.

تنها از ماسک سه لایه استفاده کنید

هشدار وزارت بهداشت این روزها در خصوص استفاده از ماسک مناسب است. به صورت رسمی اعلام شد که تنها از ماسک های سه لایه برای مقابله با کرونا استفاده شود. استفاده از ماسک های دیگر نمی تواند از ابتلا به ویروس جلوگیری کند. از آنجایی که خیلی ها از ماسک های دیگر استفاده می کردند وزارت بهداشت این بار جدی گرفت. از طریق پیامک به کلیه هموطنان ابلاغ شد که از ماسک های دیگر استفاده نکنند. هیچ ماسکی نمی تواند به اندازه سه لایه ها از خطر ابتلا به کرونا بکاهد.

کرونا شوخی بردار نیست. طبق استناد جامعه پزشکان رسما اعلام شد که این ویروس بسیار هوشمند است! هر بار جهشی جدید پیدا می کند. هر بار با شکلی جدید دیده می شود. جهش های مختلف این ویروس هر کدام علائم مختلفی داشته اند. این از روی مراجعین و مبتلایان هم دیده شده است. هر بار مبتلایان با علائم مشترکی دیده شدند. هر بار شدت ویروس با مدتی قبل فرق داشته است. پس باید بسیار با دقت مواظب باشیم. در حال حاضر اصلی ترین راه نیز همان ماسک است.

سفرهای مردمی باید متوقف شود

موضوع دیگری که بسیاری را نگران کرده بود موضوع سفرهای مردمی است. در این مدت اخیر و با وجود تعطیلات رسمی سفرهای مردمی شدت گرفته بود. همین موضوع باعث شد که کرونا از شهری به شهری دیگر بود. پس از تعطیلات شمار مبتلایان افزایش یافت. همین موضوع باعث شد که راه های عبور و مرور به بسیاری شهرها بسته شود. همچنین برای برخی راه ها جریمه در نظر گرفته است. البته که سفرها به صفر نرسید. اما کاهش قابل توجهی پیدا کرد.

داستان سفرهای مردمی از طریق جامعه پرستاران نیز مطرح شد. پرستاران با اعتراض اعلام کردند که پس از هر تعطیلی رسمی مبتلایان بسیار بیشتر می شوند. همین موضوع باعث شد که فکرهای جدی تری درباره این داستان گرفته شود. داستان جریمه ها و بسته شدن بیشتر شهرها پس از این موضوعات انجام گرفته است.

مردم تنها با ماسک مناسب از منزل خارج شوند

البته که خارج شدن از منزل فقط باید برای کارهای ضروری باشد. باید تلاش کنیم تا جای ممکن در خانه بمانیم. این بهترین راه برای این است که چرخه انتقال ویروس متوقف شود. اما همان طور که گفته شد تنها باید از ماسک های استاندارد استفاده شود. این ماسک ها ساختاری متشکل از سه لایه دارند. دو لایه اسپان باند و یک لایه ملت بلون در هر ماسک وجود دارد. ماسک های با ساختار سه لایه با نام های مختلفی وجود دارد. همچنین ممکن است هر کدام از نظر ظاهری تفاوتی با یکدیگر داشته باشند. اما ساختار اصلی یکی است. همه این مدل ماسک ها مناسب این شرایط هستند.

ماسک جراحی که عموما با بند به پشت سر بسته می شود یکی از مدل های این ماسک هاست. مدل دیگری که عمومی تر است ماسک های کشی است. این ماسک ها را می توان در این شرایط کرونایی استفاده کرد. ماسک های با اتصال کش نسبت به ماسک های بنددار برای مردم عادی راحت تر هستند.

هشدار وزارت بهداشت در این مورد به این خاطر بود که دیده می شد هنوز هم افرادی با ماسک نامناسب از منزل خارج می شوند. ماسک های از نوع پارچه ای و این مدل ماسک ها نمی توانند به خوبی از شما محافظت کنند. چرا که لایه های این ماسک ها حالت تار و پودی دارد. ویروس می تواند از این ماسک ها عبور کند. پس نمی توان از این ماسک ها در این شرایط خطرناک استفاده کرد.

آیا ماسک های رنگی استاندارد هستند؟

این سوال ممکن است برای خیلی ها ایجاد شود. این که آیا ماسک های رنگی استاندارد هستند یا خیر. ماسک استاندارد در چه رنگ هایی وجود دارد. پاسخ این است که متشکل از لایه های استاندارد در رنگ های مختلف وجود دارند. البته رنگ سفید و آبی بیشتر است. اما ممکن است این روزها تولیدکنندگان مختلف رنگ های دیگری را هم تولید کرده باشند. این کار صرفا برای تنوع مردم در این شرایط خسته کننده بوده است.

شاید شما هم دوست داشته باشید از ماسک های تیره یا رنگی استفاده کنید. این اصلا ایرادی ندارد. اما دقت کنید که حتما ماسک شما دو لایه اسپان باند و یک لایه ملت بلون داشته باشد. به طور مثال به دلیل درخواست بسیاری کاربران ماسک مشکی استاندارد با همین ساختار در وب سایت قابل سفارش است. این ماسک تیره است. اما تمامی استانداردهای لازم برای مقابله با ویروس در آن رعایت شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *