اخبار و مقالات کرونا

آیا واکسن کرونا ایمنی کامل ایجاد می کند؟

واکسن کرونا ایمنی کامل ایجاد می کند یا خیر

صحبت های زیادی در مورد واکسن های مختلف در بین مردم به وجود آمده است. این صحبت ها از اخباری ریشه می گیرد که هر روز در رسانه ها عنوان می شود. اخباری که گاهی صحیح و گاهی هم کاملا غلط است. در اوایل کرونا صحبت هایی بین مردم رد و بدل می شد در مورد این که فلان واکسن ایمنی ایجاد می کند اما دیگری این طور نیست. در این مطلب به اختصار به این موضوع می پردازیم. و به این پرسش پاسخ خواهیم داد که آیا واکسن کرونا ایمنی کامل ایجاد می کند یا خیر. تقریبا تا امروز بیشتر مردم دنیا واکسن هایی را تزریق کرده باشند. برخی سینوفارم، برخی برکت و برخی واکسن های دیگر زده اینم. اما سوالی که وجود دارد این است که پس از دریافت دزهای واکسن کاملا از گزند ویروس در امان هستیم یا خیر. و آیا این که پس از تزریق دز سوم اتفاق خاصی می افتد که تا این حد به تزریق این دز تاکید می شود.

در همین ابتدای کار باید بگوییم که هرگز در مورد ویروس کرونا که ویروسی جهش پذیر است نمی توان با قطعیت صحبت کرد. این ویروس هر روز تغییر کرده است و هر روز با تغییرات خاصی خودش را نشان داده است. یک روز به نمونه انگلیسی و روز دیگر به دلتا و روز دیگر به نمونه امیکرون تغییر شکل و ماهیت داده است. در هر کدام از این جهش ها خطر خاصی بر اندام های به خصوصی از بدن داشته است. طبیعتا واکسن ها که آن هم در اوایل کرونا ساخته شده اند ممکن است بر هر کدام از این جهش ها اثر متفاوتی بگذارند. حقیقت این است که هرگز نمی توان گفت که واکسن کرونا ایمنی کامل ایجاد می کند و شما را صد در صد در برابر این ویروس ایمن می نماید. به دلیل این که کرونا ویروسی غیر قابل پیش بینی است. کرونا در بدن هر کسی علائمی متفاوت داشته است. بیماران مبتلا به کرونا علائم خیلی گسترده ای داشته اند. به همین خاطر همیشه با حدس و گمان در مورد علائم و نشانه های این ویروس صحبت شده است.

واکسن کرونا ایمنی کامل ایجاد می کند

اما تاکید زیادی به تزریق دز سوم شده است. به دلیل این که طبق تجربه افرادی که هر سه دز را دریافت کرده اند کمتر در بین آمار مبتلایان دیده شده اند. آمار فوتی نیز در بین کسانی که سه مرحله را دریافت کرده اند بسیار پایین بوده است. بنابراین می توان گفت که دریافت هر سه مرحله واکسن بدون توجه به این که نوع واکسن چه باشد خطر را خیلی خیلی کمتر می کند. و حتی با وجود ضعیف تر شدن ویروس و جهش به امیکرون می توان گفت تقریبا خطر را به صفر می رساند. توجه کنید که حتی در مورد واکسن های خارجی که خیلی هم در موردشان تعریف شده است نمی توان به قطعیت صحبت کرد. به طور مثال نمی توان گفت فلان واکسن کرونا ایمنی کامل ایجاد می کند و یا نمی کند. درست است که برخی واکسن ها نسبت به دیگری درجه ایمنی بالاتری دارند. اما باید توجه کنید که همه یک ایمنی نسبی را ایجاد می کنند. سعی می کنند بدن شما را در برابر ویروس ایمن کنند.

متاسفانه ترس از ویروس از بین رفته است و مردم کاملا بدون ماسک در مراکز خرید و جاهای دیگر دیده می شوند. با این افراد که صحبت می شود می گویند ما واکسن زده ایم و به ما گفته اند ویروس امیکرون خطری ندارد. از طرفی تقریبا واکسن کرونا ایمنی کامل ایجاد می کند و ما هم هر سه مرحله را زده ایم. این صحبت به هیچ عنوان صحبت ندارد. اگر امیکرون به هیچ عنوان خطری نداشت آمار مرگ و میری هم مشاهده نمی شد. اگر چنین بود که امیدواریم روزی باشد باید تخت های بیمارستان از بیماران کرونایی خالی می شد. و پرستاران نفسی تازه می کردند و خستگی از تن به در می کردند. اما خطر هنوز کاملا از بین نرفته است و باز هم پروتکل های بهداشتی باید رعایت شود. درضمن باید بگوییم امیکرون سرعت انتقالش بالاتر است. ممکن است شما را نکشد اما مدتی بیمار و رنجورتان خواهد کرد. و باز هم خیلی ها بوده اند که همین امیکرون جانشان را گرفته است. به همین خاطر در جاهای شلوغ تر پیشنهاد ما حتی استفاده از ماسکهای با فیلتراسیون بهتر می باشد. استفاده از ماسکهایی که ملت بلون زیادتر و ضخیم تری دارند. که ماسک سه بعدی می تواند یک انتخاب باشد. و یا می توانید دو ماسک روی هم بزنید. دو ماسک ساده که به نام سه لایه می شناسیدش. توجه کنید که تزریق هر سه دز و در کنارش رعایت پروتکل ها خطر را تقریبا از بین می برد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *