پزشکی

ویژگیهای جالب دستکشهای Latex را بشناسید

ویژگیهای جالب دستکشهای Latex

یکی از مهم ترین ابزارهای کار پزشکان دستکش است. دستکشها در حین امور پزشکی زیاد استفاده می شوند. هم چنین تنوع و مدلهای گوناگونی دارند. از هر دستکشی با توجه به ویژگی هایی که دارد برای کارهای مختلفی استفاده می شود. یکی از مهم ترین و اصلی ترین دستکشها که در پزشکی زیاد از آن استفاده می شود دستکش لاتکس است. در این مطلب می خواهیم برخی ویژگیهای جالب دستکشهای Latex را معرفی کنیم. این ویژگیها بسیار جالب هستند و ممکن است برخی از آن ها را ندانید. به همین خاطر مرور آن ها خالی از لطف نیست. این ویژگیها باعث شده دستکشهای Latex خیلی معروف تر شوند.

ویژگیهای جالب دستکشهای Latex 

پایه طبیعی دارند!

یکی از موارد جالب در مورد این دستکشها این است که ماده اولیه ای دارند که از طبیعت گرفته می شوند. از ویژگیهای جالب دستکشهای Latex همین پایه طبیعی است. درختی به نام لاتکس وجود دارد که ماده ای از خودش ترشح می کند. این ماده که خاصیت کشسانی دارد ماده اولیه ای است که در این دستکشها به کار می رود. این درخت در آفریقا زیاد رشد می کند. اما پس از کشف این ماده آن را در کشورهای دیگر نیز پرورش می دهند. ماده ای که اساس اصلی و مهم ترین ماده برای این دستکشهای پزشکی بسیار مهم می باشد. اگر این ماده وجود نداشت هرگز در این دستکشها خاصیت کشسانی و راحتی ایجاد نمی شد. این ماده طبیعی مهم باعث شده که دستکشی تا این اندازه با کیفیت و بسیار راحت ساخته شود.

ویژگیهای جالب دستکشهای Latex

ضد میکروب هستند

از دیگر ویژگیهای جالب دستکشهای Latex این است که به هیچ عنوان میکروب و ویروس از آن رد نمی شود. شاید در ظاهر این موضوع برایتان کمی عجیب باشد. چرا که این دستکشها نازک هستند. اما در عین نازکی و راحتی بافتی منسجم دارند. بافتی که سدی قوی در برابر میکروب ها و عوامل میکروب زا به حساب می آید. این ویژگی خیلی مهم باعث شده این دستکشها مهم ترین دستکشی باشند که در پزشکی از آن استفاده می شود. اگر چنین ویژگی وجود نداشت پزشکان با خطرات زیادی رو به رو بودند. یک پزشک در روز ممکن است مجبور شود بارها به وسایل آلوده میکروبی دست بزند. یا ممکن است مجبور شود بیمارانی با بیماری های مسری را معاینه کند. به همین دلیل یک دستکش قوی که میکروب ها نتوانند از ساختارش رد شوند بسیار به کار می آیند.

از ویژگیهای جالب دستکشهای Latex تاچ بودن است

شاید کمتر کسی به این مطلب پرداخته باشد. این که این دستکشها کاملا تاچ هستند. بله این دستکشها را می توانید در دست کنید و در همین حال با تلفن همراه هوشمند لمسی خود کار کنید. به هیچ عنوان نیز خدشه ای در کار ایجاد نمی کنند. این موضوع شاید جزو ویژگیهای جالب دستکشهای Latex باشد که خیلی ها ندانند. همین هم باعث شده که پزشک بدون این که حس لامسه اش کم تر شود بتواند با همین دستکشهای راحت و ضد میکروب بیمارش را معاینه کرد. و در این معاینه بتواند دقت بالایی داشته باشد تا بتواند تشخیص خوبی بدهد. این ویژگی باعث شده این دستکشها همیشه مورد مصرف پزشکی باشند. روزانه تعداد زیادی از این دستکشها استفاده می شود. حتی در اتاق های جراحی و در حین انجام کارهای حساس پزشکی و جراحی های باز از این دستکشها استفاده می شود. دستکشهایی که نه تنها ضد میکروب هستند بلکه لمس پزشک را نیز از بین نمی برند.

ویژگیهای جالب دستکشهای Latex

رنگی ندارند

دستکشهایی با همین شکل و حالت منعطف دستکشهای Latex در بازار وجود دارد که رنگی هستند. ممکن است خیلی ها به دلیل اشتباه به نام Latex به شما معرفی کنند. اما این دستکشهای رنگی یک نوع دیگر از دستکشهای پزشکی هستند. نام آن ها نیز دستکش نیتریل است. دستکشی که شباهت هایی به Latex دارد اما نمونه ای دیگر است و تفاوت هایی نیز با لاتکس دارد. یکی از تفاوت های نیتریل این است که پایه صنعتی دارد. به همین خاطر همیشه رنگی تولید می شود. بر خلاف لاتکس که پایه طبیعی دارد. نیتریل یک ویژگی جالب و عالی دیگر هم دارد. آن هم این که نسبت به الکل حساسیت ندارد و می تواند در محیط های آزمایشگاهی استفاده شود. نیتریل از نظر قیمتی نیز کمی گران قیمت تر از لاتکس است. آن هم به دلیل روش ساخت متفاوتش و ویژگی های برتری است که نسبت به لاتکس دارد.

تاریخ انقضا دارند

مقاومت بالا و ماندگاری زیاد از ویژگیهای جالب دستکشهای Latex است. این دستکشها تاریخ انقضا دارند. چیزی که ممکن است در زمان خرید این دستکشها به آن توجه نکرده باشید. پس از این زمان این دستکشها دیگر قابل استفاده نیستند. پلاستیک آن ها فاسد می شود. به همین خاطر ممکن است دیگر خاصیت قبل را نداشته باشند. اگر فاسد شوند در حین کار خیلی سریع سوراخ و یا پاره می شوند. هم چنین دستکشهای لاتکسی که فاسد شده باشند ممکن است باعث حساسیت های پوستی شوند. پس بهتر است در زمان خرید آن ها توجه کنیم که تاریخ انقضا داشته باشند. البته باید در محیط مناسبی هم نگهداری شده باشند. گرمای زیاد نیز می تواند باعث شود که زودتر فاسد شوند. در این صورت نیز غیر قابل استفاده هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *