آزمایشگاهی, اخبار و مقالات کرونا

تفاوت دستکش وینیل و نیتریل و لاتکس

تفاوت دستکش وینیل و نیتریل و لاتکس

دستکش ها انواع مختلف دارند. دستکش های عمومی، آزمایشگاهی و… با جنس های مختلف ساخته شده اند. هر کدام از این دستکش ها برای کارهای خاصی مناسب هستند. در این مطلب در مورد تفاوت دستکش وینیل و نیتریل و لاتکس و برخی دستکش های دیگر صحبت خواهیم کرد. در این باره نیز توضیح می دهیم که هر دستکش چه کاربردی دارد و برای چه کاری مناسب است.

بررسی تفاوت دستکش وینیل و نیتریل و لاتکس

دستکش وینیل

این دستکش ها از یک ماده مصنوعی که پلی وینیل کلرات نام دارد ساخته می شوند. این ماده نسبت به ماده ای که در دستکش های لاتکس استفاده می شود ارزان تر است. به همین دلیل است که این دستکش ها مقرون به صرفه تر هستند. احتمال ایجاد حساسیت با دستکش های وینیل بسیار اندک است. این نوع دستکس ها معمولا شفاف هستند. همچنین برای کارهای عمومی که نیازی به دقت در لامسه نیست مناسب هستند. یکی از تفاوت های این دستکش ها با لاتکس این است که به دست نمی چسبند و قدری آزاد هستند. همچنین این دستکش ها در مقابل اسیدها، قلیاها و الکل بسیار مقاوم هستند. به همین دلیل در بسیاری از آزمایشگاه ها از دستکش های وینیل استفاده می شود.

دستکش لاتکس

نوع دیگری از دستکش ها که کاربرد زیادی هم دارند دستکش های لاتکس هستند. به احتمال زیاد شما نیز نام این دستکش ها را شنیده اید. تاریخچه ساخت این دستکش ها به سال 1889 میلادی بر می گردد. دلیل ساخت این دستکش ها استفاده از آنها در بهداشت و درمان بود. در واقع دستکش های از نوع لاتکس ساخته شدند تا برای کارهای پزشکی استفاده شوند. ماده اصلی که در ساخت این دستکش ها ساخته می شود از یک درخت گرفته می شود.

کاربرد این دستکش ها بیشتر در معاینات دقیق پزشکی و اعمال جراحی باز است. ویژگی مهمی که این دستکش ها دارند این است که قدرت لامسه را کمتر نمی کنند. به همین دلیل از آنها می توان برای معاینات دقیق استفاده کرد. این دستکش ها این قدری دقیق هستند که می توانید با آنها با گوشی لمسی خود کار کنید! همچنین انعطاف پذیری بالایی دارند. ساخت دستکش های لاستکش و بافت آنها به صورتی است که ویروس نمی تواند از آن عبور کند. به همین دلیل احتمال آلودگی های ویروسی را بسیار پایین می آورند.

دستکش نیتریل

نیتریل نیز یک نوع حرفه ای از دستکش است. ماده اصلی که در ساخت این دستکش ها به کار می رود معمولا اکریل و نیتریل و بوتادین مونومر است. مقاومت این دستکش ها نسبت به مواد شیمیایی نسبت به دستکش های لاتکس بیشتر است. انتخاب دستکش های نیتریل برای کسانی که به لاتکس آلرژی دارند بهتر است. ساخت این دستکش ها به گونه ای است که ضد آلرژی هستند. به همین دلیل افراد با پوست حساس به راحتی و بدون نگرانی می توانند از آن استفاده کنند. انعطاف پذیری نیتریل نسبت به وینیل بیشتر است. همچنین این دستکش ها عمر مفید خیلی بیشتری دارند. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *