اخبار و مقالات کرونا

آیا پس از تزریق واکسن ابتلا به کرونا ناممکن است؟

اگر واکسن بزنیم کرونا می گیریم یا خیر

اگر واکسن بزنیم کرونا میگیریم یا خیر. این سوال در ذهن خیلی از ما وجود دارد. شایعاتی به وجود آمده است که باعث شده برخی از افراد دوست نداشته باشند واکسن بزنند. همچنین برخی فکر می کنند که اگر واکسن بزنند کرونا می گیرند. برای پاسخ به این سوال با وزیر بهداشت صحبت کردیم. او گفت که امکان ندارد که آزمایش کرونا و فردی که همین الان واکسن زده است به خاطر تزریق واکسن مثبت شده باشد. در واکسنهای کرونا تکه هایی از ویروس یا پروتئین هایی که غیر قابل تکثیر هستند قرار دارد. به همین دلیل امکان ندارد که خود واکسن باعث ابتلا به کرونا بشود.

تاکنون از افراد زیادی که واکسن های مختلف کرنا را زده اند بلافاصله پس از واکسن زدن تست pcr گرفته شده است. نتیجه تست هیچکدام از این افراد مثبت نبوده است. تزریق هر کدام از واکسن ها با تقویت پاسخ های ایمنی بدن باعث می شود که آنتی بادی های موثر در برابر کرونا در بدن ایجاد شود. تولید این آنتی بادی های مطلوب با تست های سرولوژی به اثبات رسیده است. این آنتی بادی ها پس از تزریق هر کدام از واکسن ها در بدن ایجاد می شوند. حال به پاسخ این که اگر واکسن بزنیم کرونا می گیریم یا خیر و بعد از آن احتمال ابتلا چقدر می شود می رسیم.

در بسیاری از افرادی که واکسن زده اند نشانه های شبیه به ابتلا به کرونا در سه روز اول تزریق واکسن دیده شده است. این موضوع  باعث شده که خیلی‌ها فکر کنند خود تزریق واکسن باعث شده کرونا گرفته اند. چنین چیزی به هیچ عنوان صحت ندارد. هنگامی که واکسن میزنیم در بدن اتفاقاتی می‌افتد که باعث می شود در برابر کرونا ایمن شویم. اما تا زمانی که این ایمنی کاملاً ایجاد شود ممکن است زمان بر باشد. به همین خاطر تاکید می شود که افرادی که واکسن زده اند بلافاصله پس از تزریق واکسن در جاهای خیلی شلوغ و تجمع ها حاضر نشوند. چرا که در این مدت بدن هنوز در برابر کرنا ایمن نیست. پس ممکن است که این افراد با وجود اینکه واکسن زده اند در همین مدت بیمار شوند. همچنین باز هم تاکید می‌شود که دیدن این علائم در سه روز اول پس از تزریق واکسن طبیعی است. افرادی که واکسن زده اند با دیدن نشانه هایی مثل تب یا احساس خواب آلودگی نگران نشوند. این علایم با کمی استراحت و ماندن در خانه از بین می روند.

پس از تزریق واکسن بدن به مدتی در حدود ۳ تا ۴ هفته زمان نیاز دارد تا خودش را در برابر کرونا ایمن نماید. برخی از افرادی که واکسن زده اند فکر می‌کردند که این زمان بسیار کوتاه باشد. به همین خاطر نتیجه تست برخی از این افراد پس از تزریق واکسن که با نشانه هایی مثل تب هم روبرو بوده‌اند مثبت شده است. این افراد قبل از اینکه بدن‌شان در برابر کرده‌ایم نشده باشد در تجمع ها حضور پیدا کرده‌اند.

تاکید می شود که افراد حتی در محل واکسن زدن بسیار مراقب رعایت پروتکل های بهداشتی مراقبت از کرونا باشند. مراکز تزریق واکسن ممکن است بسیار شلوغ باشد. استفاده از ماسک های استاندارد پزشکی و رعایت فاصله اجتماعی در چنین مراکزی الزامی است. ترجیحا از دو ماسک سه لایه یا ماسک سه بعدی با فیلتراسیون بالاتر استفاده کنید.

 

منبع: وبسایت خبری ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *