معرفی محصولات

آشنایی با تفاوتهای دستکشهای Latex و Nitrile

تفاوت دستکشهای لاتکس و نیتریل

Latex و Nitrile نام دوتا از دستکشهای خیلی مهم است. دستکشهایی که در حرفه پزشکی و آزمایشگاهی بسیار مورد استفاده قرار دارند. این دو دستکش ویژگی های خاصی دارند که باعث شده از آن ها بشود در کارهای خاص پزشکی استفاده کرد. در این مطلب کمی در باره تفاوت های این دو مدل دستکشهای مهم صحبت می کنیم. خواهیم گفت از چه نظر تفاوت دارند. و چه چیزهایی باعث می شود هر کدام در برخی کارها از دیگری برتری هایی داشته باشند. تفاوتهای خاصی که هر کدام را برای کاری به خصوص مناسب کرده است.

تفاوت دستکشهای لاتکس و نیتریل

دستکش لاتکس و نیتریل سدی ایمن در برابر عوامل بیماری زا

یک ویژگی مهمی که در دستکشهای لاتکس وجود دارد این است که میکروب و ویروس از آن رد نمی شوند. یعنی سدی محکم است که مراقب این است که عوامل بیماری زا از دستکش رد نشوند. این ویژگی اولین و اصلی ترین ویژگی است که یک محصول مهم در دسته ایمنی پزشکی باید داشته باشد. و اگر در Latex این ویژگی وجود نداشت از آنها در کارها و امور مهم پزشکی نمی شد استفاده کرد. این دستکشها از همان اول برای پزشکان طراحی شدند. و به این ویژگی در ساخت آن ها توجه بسیار شده است. در واقع قبل از تولید آن ها پزشکان در خطر بودند. هر لحظه ممکن است میکروب از طریق تماس سطح و یا معاینه بیمار باعث بیمار شدن پزشک شود. پس تصمیم بر آن شده بود که دستکشی برای این کارها طراحی شود. دستکشی که از این نظر از پزشکان مراقبت کند.

تفاوت دستکشهای لاتکس و نیتریل در مواردی به غیر از این هاست. در واقع این مورد یعنی غیر قابل رد شدن میکروب در هر دوی آن ها وجود دارد. هم پزشک و هم کارشناس آزمایشگاه همیشه در خطر میکروب و ویروس هستند. پس نیاز به دستکشی دارند که بشود به کمک آن ها ایمنی را افزایش داد. نیتریل نیز دستکشی مهم برای پزشکی به حساب می آید. این دستکش نیز می تواند از پزشک در برابر عواملی چون میکروب ها و ویروس ها به خوبی مراقبت به عمل بیاورد.

تفاوت دستکشهای لاتکس و نیتریل از نظر رنگ و ظاهر

تفاوت دستکشهای لاتکس و نیتریل

این دو دستکش از نظر ظاهری با یک دیگر فرق هایی هم دارند. این تفاوت ها به شما کمک می کند که بتوانید آن ها را به سرعت از یک دیگر تشخیص دهید. لاتکس از نظر رنگ معمولا فقط یک رنگ دارد. لاتکس تنها به رنگ سفید یا شیری تولید می شود. به دلیل این که پایه طبیعی تری دارد نمی توان آن را رنگی تولید کرد. البته شاید در آینده بشود آن ها را با رنگ های متنوع هم تولید کرد. اما امروز تنها همین رنگ یعنی سفید و شیری است. نیتریل اما این گونه نیست. نیتریل اصلا سفید و شیری تولید نمی شود. رنگهای آبی، مشکی، سبز و خیلی رنگ های دیگر در تولید این دستکشها وجود دارد. نیتریل را می توان از روی رنگ های خاصی که دارد از لاتکس تمییز داد. پس اگر دو دستکش را از نزدیک ببینید به سرعت می توانید متوجه شوید از چه نوعی هستند. اگر رنگی بود متوجه می شوید که از نوع نیتریل است. اگرهم سفید بود متوجه می شوید که لاتکس است. یکی از تفاوتهای دستکشهای لاتکس و نیتریل همین رنگ بندی هایشان است. که باعث می شود به سرعت بتوان آن ها را شناخت.

میزان کشسانی و انعطاف پذیری

تفاوت دستکشهای لاتکس و نیتریل

این دو دستکش از نظر میزان کشسانی و منعطف بودنشان تقریبا شبیه به هم هستند. تفاوت زیادی در این مورد مشاهده نمی شود. مگر این که برند تولید کننده دستکش آن را کمی منعطف تر و نرم تر تولیدش کرده باشد. هر دوی این دستکشها آن قدر نرم و انعطاف پذیر هستند که با آن ها راحتی زیادی خواهید داشت. این کشسانی که به دلیل مواد استفاده شده در آن هاست به شما این امکان را می دهد که خیلی راحت کارهایتان را بتوانید انجام دهید. به هیچ عنوان احساس نخواهید کرد که کار کردن با دستکش برای شما سخت تر است. هم لاتکس و هم نیتریل آن قدر نرم و منعطف هستند که به هیچ عنوان مانع از کار کردن شما با دستکش و احساس خستگی نمی شوند. تفاوت دستکشهای لاتکس و نیتریل از این نظر خیلی زیاد نیستند و می توان گفت شبیه به هم هستند.

تفاوت دستکشهای لاتکس و نیتریل از نظر مقاومت به الکل

یکی از دلایلی که باعث می شود لاتکس بیشتر در بیمارستان و نیتریل در آزمایشگاه استفاده شود همین موضوع است. این دو دستکس از نظر مقاومتی که به الکل و مواد ضدعفونی کننده دارند بسیار متمایز می شوند. اگر از الکل و ضدعفونی کننده زیادی استفاده می کنید دانستن تفاوتهای دستکشهای لاتکس و نیتریل برای شما اهمیت زیادی پیدا می کند. بهتر است بدانید که لاتکس با همه ویژگی های خوبی که دارد نسبت به الکل و ترکیبات الکلی به شدت حساس است. اگر الکل به لاتکس بخورد باعث می شود که ساختارش دچار تغییرات شیمیایی شود. در واقع دستکش فاسد می شود. این فساد می تواند سبب ایجاد حفره هایی که در دستکش شود. و همین حفره باعث خواهند شد که موادی که با آن کار می کنید به دست شما بخورند. و یا عوامل ویروسی از آن عبور کنند. اما نیتریل این گونه نیست. می توان به راحتی در محیط آزمایشگاهی و با ضدعفونی کننده ها کار کرد. بدون این که نگران خراب شدن دستکش بود.

دستکش نیتریل قیمت بیشتری دارد

این دو دستکش از نظر قیمتی نیز کمی با یک دیگر اختلاف دارند. و این اختلاف به دلیل مسائلی که در تولیدشان وجود دارد به وجود آمده است. نیتریل از نظر قیمتی کمی گران قیمت تر از لاتکس است. به دلیل این که ترکیبات اولیه بیشتر و گران تری نسبت به لاتکس دارد. نیتریل به الکل حساس نیست و برای این که این گونه باشد باید کمی ساختارش متفاوت می بود. و بدیهی هم هست که قیمت تمام شده آن کمی بیشتر باشد. لاتکس اما ارزان قیمت تر است. به دلیل این که سادگی بیشتری در تولیدش وجود دارد. هم چنین از مواد اولیه کم تری تولید می شود. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *