اخبار و مقالات کرونا

اعتراض پرستاران به سفرهای مردمی

اعتراض پرستاران به سفرهای مردمی

ویروس کرونا این روزها باعث خستگی مردم شده است. از این رو علارغم هشدارهایی که بابت ماندن در خانه می شود سفرهای بسیاری افراد تعطیل نشده است. البته این سفرها و تعداد مسافران در تعطیلات آن هم در این شرایط اصلا منطقی به نظر نمی آید. شاید بتوان اصلا انسانی نیست که ما در سفر باشیم و پرستاران و کادر پزشکی بی وقفه و بدون خستگی در حال کار باشند. موضوع سفرها بسیار چالش برانگیز و نگران کننده بوده است. تا جایی که اعتراض پرستاران به سفرهای مردمی آن هم به صورت شدید از رسانه ها پخش شد. یکی از پرستاران در مصاحبه ای تلوزیونی می گفت: این درست نیست که ما خسته نشویم و کار کنیم، آن وقت عده ای همه اش خسته شوند و در تفریح باشند. در این مدت کادر پزشکی بسیار زحمت کشیده اند. بسیاری از پرستاران مدت هاست که خانواده هایشان را ندیده اند. 

خبرنگار صدا و سیما پس از مصاحبه با پرستار خانمی که با او گفت و گو می کرد به سراغ آمار مبتلایان رفت. آمار بسیار تکان دهنده و ناراحت کننده بود. پس از هر کدام از تعطیلات رسمی، تعداد مبتلایان و افرادی که به مراکز درمانی مراجعه کرده بودند افزایش قابل توجهی داشت. این نشان میداد که همان طور که خانم پرستار می گفت میزان مسافرت ها بسیار فراتر از انتظار بوده است. آیا جامعه پزشکی حق اعتراض ندارد؟ البته که دارد. پرستاران و پزشکان زحمت کشی که بی وقفه در حال تلاش در بیمارستان ها هستند نیز حق استراحت دارند. آنها نیز خانواده دارند. فرزند خانواده ای هستند. یا خودشان فرزندان و همسری دارند و می خواهند قدری با آنها وقت بگذرانند.

متاسفانه در مصاحبه هایی که با افراد مسافر هم شده بود دیده می شد که بسیاری از آنها اصلا به رعایت پروتکل های بهداشتی اعتقادی نداشته اند! افرادی که بدون رعایت موارد بهداشتی مانند استفاده از ماسک سه لایه غیر قابل نفوذ و رعایت بهداشت فردی در حال گشت و گذار هستند. این افراد باعث شده اند که چرخه انتقال کرونا ادامه پیدا کند.

اعتراض پرستاران به سفرهای مردمی

جالب است که خیلی از افراد این چنینی در مصاحبه با خبرنگاران می گفتند اصلا کرونا وجود ندارد! پس این همه آمار و مرگ و میر توهم است؟ خیلی ها می گفتند تا به حال هیچ یک از اطرافیانشان به کرونا دچار نشده اند. خدا نکند که کرونا به سراغ این افراد برود تا این گونه باور کنند سختی این بیماری و شرایط را. 

البته که بسیاری از مبتلایان علائمی از بیماری ندارند. پس ممکن است خیلی از افرادی که فکر می کنند مبتلا نیستند میزبان این ویروس باشند. پس این افراد، یعنی مبتلایان بی علامت ممکن است باعث انتقال کرونا به دیگران باشند. یعنی خود خطری نبینند و در جنگ با ویروس پیروز شوند اما دیگران را آلوده کنند. بسیاری از افراد بیخیالی که موارد بهداشتی را رعایت نمی کنند اگر تست کرونا بدهند نتیجه تستشان ممکن است مثبت باشد. آن وقت باید ببینیم به کرونا اعتقاد پیدا می کنند یا خیر. اگر یک مبتلای بی علامتی که موارد بهداشتی را رعایت نکرده باشد باعث شود عزیزشان به کرونا دچار شده و جانش را از دست بدهد چه احساسی خواهند داشت. مسلما هیچیک از ما دوست ندارد در این شرایط قرار بگیرد.

وقتی به این نگاه می کنیم که اندک افرادی هستند که در خیابان ها بدون ماسک و دستکش پرسه می زنند واقعا ناراحت کننده است. همین افراد اندکی می توانند عامل ابتلای بسیاری افراد باشند. آن وقت می بینیم اعتراض پرستاران به سفرهای مردمی و عدم رعایت پروتکل ها واقعا به جا بوده است. پرستارانی که انتظار دارند مسئولین فکری برای این بکنند که مردم مجبور شوند رعایت کنند. البته که تلاششان به جاهایی هم رسید. استفاده از ماسک در اماکن عمومی اجباری شد. همچنین برای افرادی که بدون ماسک دیده شوند جریمه نقدی در نظر گرفته شد.

اعتراض پرستاران به سفرهای مردمی

خوشبختانه این اعتراض پرستاران به سفرهای مردمی و اعتراض کادر پزشکی و درخواست از مسئولین باعث اتفاقات خوبی بوده است. برای بررسی این موضوع می توان به آمارهایی که وزارت بهداشت از شمار مبتلایان اعلام کرده است نگاهی بیندازیم. آمارها نشان می دهد که این قوانین سخت گیرانه که البته برای خودمان گذاشته شده است نتایج بسیار خوبی داشته است. شمار مبتلایان و افرادی که در ارتباط با کرونا به مراکز درمانی مراجعه کرده اند بسیار کمتر شده است.

شاید در نگاه اول بسیاری از ما جبهه گیری کنیم و از این قوانین سخت گیرانه ناراحت باشیم. اما دست آخر از نتیجه به دست آمده خوشحال خواهیم بود. یاد این شعر سهراب سپهری کنیم که می گفت: اندکی صبر سحر نزدیک است. روحش شاد و یادش گرامی. اگر صبر کردن را به ماسک زدن تشبیه کنیم سحر می تواند اوضاع بهبودی باشد. کافی است کمی سختی ماسک را به جان بخریم تا بتوانیم مثل گذشته در کنار عزیزانمان در صحت و سلامت زندگی کنیم. این وضعیت باعث شد تا با نگاهی تاسف بار و پر از حسرت به گذشته ای که می توانستیم در خیابان ها راحت قدم بزنیم نگاه کنیم.

در حال حاضر پزشکان زیادی در کشورهای گوناگون در حال تلاشند تا واکسن کرونا را پیدا کنند. با کشف این واکسن بخش خیلی زیادی از نگرانی ها کم خواهد شد. به امید این که به زودی این واکسن کشف شده و به تولید انبوه برسد. تا دیگر هیچ کس به این ویروس مبتلا نشود و قربانی کرونا نباشد. تا رسیدن به این روز جز صبر و رعایت موارد بهداشتی برای جلوگیری از این که چرخه انتقال ادامه داشته باشد نداریم. به امید این که روز خوب پیروزی و رسیدن به روزگاران سلامت دوباره بیاید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *