مراقبت از دهان و دندانها

نکاتی برای انتخاب خمیردندان بهتر

نکاتی برای انتخاب خمیردندان

دندانها مثل دیگر اجزای بدن ما اهمیت زیادی دارند و بهتر است از آن ها محافظت کنیم. همه ما در طول روز مدام از دندانهایمان استفاده می کنیم. در زمان خوردن صبحانه و ناهار و شام دندانها به کمک ما می آیند تا غذا را به خوبی بجویم. در زمان صرف یک میان وعده و یا خوردن میوه ها از دندانهایمان استفاده می کنیم. بدون دندانهایی سالم خوردن وعده های غذایی و بسیاری از میان وعده های روزانه غیر ممکن است. اگر دندانهای ما سالم نباشند و یا برخی از آنها از دست بروند نمی توانیم به خوبی غذایمان را بجویم. این موضوع خود باعث مشکلات دیگری چون مشکلات معده ای و گوارشی می شود. نداشتن دندانها حتی در صحبت کردن ما نیز مشکل ایجاد می کنند. چرا که در هنگام صحبت کردن و برای به زبان آوردن عباراتی زبان ما با دندانها برخورد می کند تا اصواتی از دهان خارج شود. در این مطلب می خواهیم نکاتی برای انتخاب خمیردندان بهتر را بررسی کنیم. چرا که یکی از مهم ترین کالاهایی که از آن برای شستن دندانهای خود استفاده می کنیم خمیردندان است. با دانستن موارد مهم در این باره می توانیم یک خمیردندان بهتر را انتخاب کنیم و دندانهای سالم تری داشته باشیم.

نکاتی برای انتخاب خمیردندان مناسب تر

انتخاب بر اساس سن

نکاتی برای انتخاب خمیردندان

یکی از متداول ترین و ابتدایی ترین راه ها این است که اول بدانیم برای چه کسی می خواهیم خمیردندان تهیه کنیم. آیا می خواهیم برای فردی بزرگسال آن را تهیه کنیم و یا یک کودک. این تعیین می کند که در فروشگاه باید به سمت چه قفسه ای برویم. معمولا این محصولات برای بچه ها و بزرگترها در دو بسته بندی و جعبه متفاوت تولید می شوند. مدل های بزرگترها و مدلهای کودکانه هر دو بسیار متنوع است. با تعیین هدف (این که برای یک بچه می خواهیم خمیردندانی بخریم و یا یک فرد بزرگسال) شروع به انتخاب می کنیم.

مدلهای بچه گانه معمولا در اندازه های کوچک تری تولید می شوند. این محصولات را با بسته بندی هایی با طرح های عروسکی و کارتنی می سازند. دلیلش نیز تنها ترغیب بچه ها به این است که از دندانهایشان مراقبت کنند. اگر این محصولات شکل خوبی نداشته باشند تاثیر روانی در کودک خواهند داشت و شاید دوست نداشته باشد از آن استفاده کند. نکاتی برای انتخاب خمیردندان بهتر برای بچه ها نیز وجود دارد. مهم ترینش این است که طعم دار باشد. برای کودک خود از طعمی استفاده کنید که دوست دارد. طعم های موزی، توت فرنگی و آناناس از متداول ترین طعم ها هستند. اما ممکن است برندهای دیگر طعم های جذاب تر و بیشتری را نیز برای بچه ها ساخته باشند. طعم موزی محبوب ترین برای بچه هاست. اما ممکن است برای فرزند کوچک شما طعم دیگری جذاب باشد. اگر طعمی را خریدید که او دوست نداشت بلافاصله یک طعم دیگر برای او بخرید. نکته بعدی این است که محصولی را بخرید که از شیرین کننده های مضر در آن استفاده نشده باشد. در غیر این صورت ممکن است برای دندانهای فرزند شما مضر باشد.

خمیر دندان بزرگسال

تمامی خمیردندانهایی که در دسته کودک نیستند برای بزرگسالان هستند. این محصولات برای بزرگترها بسیار متنوع هستند. تنوع کالاهایی که برای مراقبت از دندانهای بزرگترها تولید می شود بسیار زیاد است. چنین تنوعی هرگز برای کودکان وجود ندارد. البته در ادامه در این باره صحبت می کنیم که اصلا چرا چنین تنوعی وجود دارد. مشکلات و نوع دندانهای بزرگسالان باعث شده چنین تنوعی به وجود بیاید. در ادامه به صورت ویژه به بررسی نکاتی برای انتخاب خمیردندان می پردازیم. دانستن این نکات به شما کمک می کند تا محصول بهتری را با توجه به ویژگی های دندانهای خود برگزینید. با توجه به این که دندانهای شما چه مشکلاتی دارند می توانید انتخابی بهتر و موثر تر داشته باشید. محصولات بزرگترها به دلیل گستردگی حتی از نظر مدل بسته بندی نیز بسیار متنوع هستند. متداول ترین هایشان تیوپی ها هستند. اما انواع خمیر دندان پمپی را نیز می توانید برای بزرگترها پیدا کنید که بسیار جالب هستند.

نکاتی برای انتخاب خمیردندان با توجه به نوع دندان

نکاتی برای انتخاب خمیردندان

دندانهای حساس

ابتدا باید بدانید که نوع دندانهای شما از چه نوعی است. به طور مثال دندانهای سالم و محکمی دارید یا خیر. ممکن است از افرادی باشید که با خوردن آب سرد و یا نوشیدنی های گرم دچار درد های دندانی می شوید. اگر این چنین است استفاده از هر خمیردندانی برای شما مناسب نیست. اگر دندانهایتان دردناک می شود باید از محصولاتی که برای دندانهای حساس ساخته شده است استفاده کنید. یکی از نکاتی برای انتخاب خمیردندان باید در همان اول در نظر داشته باشید همین است. این که دندانهای دردناکی دارید و یا سالم. اگر دندانهای شما قبلا پر شده است و حال کمی در حال تخریب است ممکن است به سرعت دردهای دندانی را تجربه کنید. اگر از محصولاتی که برای دندانهای حساس هستند استفاده کنید این دردها را کاهش خواهید داد. بسیاری از افراد حتی در زمان مسواک زدن نیز دردهای دندانی را تجربه می کنند. این خمیردندانها به کمک ترکیبات ضد دردی که دارند از بروز این دردهای سخت پیش گیری می کنند.

افراد سیگاری

استعمال دخانیات باعث زردی دندانها می شود. اگر توجه کرده باشید کسانی که سیگار می کشند و یا قلیان می کشند دندانهایشان به تدریج زرد و زردتر می شود. نیکوتین موجود در سیگار و دخانیات دیگر و دود حاصله باعث این زردی می شود. این روزها خیلی از شرکت ها محصولات ویژه ای را برای چنین افرادی تولید کرده اند. در این محصولات از ترکیباتی استفاده می شود که این زردی را از بین می برد. یکی از مهم ترین نکاتی برای انتخاب خمیردندان کاراتر برای سیگاری ها وجود دارد این است که از محصولات مختص خودشان استفاده کنند. این خمیردندانها دوباره سفیدی را به دندانهای زرد شده باز می گردانند.

نکاتی برای انتخاب خمیردندان با توجه به ویژگی ها

نکاتی برای انتخاب خمیردندان

خمیردندانها به غیر از این که برای انواع دندانها و افراد مختلف هستند برای اهداف مختلفی نیز ساخته می شوند. به طور مثال برخی از این محصولات می توانند لایه جرم روی دندانها را از بین می برند. یا در برخی ترکیباتی وجود دارد که دهان را ضدعفونی می کند. برخی نیز برای سفیدتر کردن دندانها هستند و باعث از بین رفتن رنگ کرم و زرد دندانها می شوند. با توجه به انتظاری که از خمیردندانها داریم می توانیم مدل بهتری را انتخاب و خریداری نماییم. یکی از نکاتی که برای انتخاب خمیردندان وجود دارد توجه به این ویژگی هاست. کارایی این محصولات با توجه به ویژگی هایی که به خاطر ترکیباتشان دارند متفاوت است.

یکی از مهم ترین مدلهای خمیردندانها مدل whitening یا همان سفید کننده است. بیشتر شرکت هایی که چنین محصولاتی را تولید می کنند این مدل را نیز تولید می کنند. مدلهای whitening می تواند از تجمع پلاکها و زرد شدن دندانها جلوگیری کند. یکی از نکاتی که برای انتخاب خمیردندان Whitening وجود دارد این است که باعث از بین رفتن مینای دندان نشود. هر سفید کننده ای نمی تواند خوب باشد. برخی از سفیدکننده ها باعث از بین رفتن لایه رویی و بسیار مهم روی دندانها که مینا نام دارد می شوند. در محصولات حرفه ای اما از ترکیباتی استفاده می شود که از مینای دندان نیز محافظت نماید. برندهای حرفه ای چنین محصولاتی را دارند و می توان از آن ها استفاده کرد. گاهی ممکن است محصولی را بخرید که به سرعت باعث سفیدی دندانهای شما شود. گمان می کنید که چقدر خوب بوده است که در زمان کم باعث چنین سفیدی شده است. اما چنین نیست. برخی از مدلهای نامناسب حاوی ترکیباتی هستند که مینای دندان را نابود می کند. می خواهند زردی دندانها را از بین ببرند اما به قسمت مهمی آسیب می زنند. مانند ضرب المثل قدیمی که آمدیم ابرویش را درست کنیم چشمش را کور کردیم. توجه کنید که از مدلهای whitening محافظ مینای دندان استفاده کنید.

مدلهای روزانه

استفاده از برخی مدلهای خمیردندانها به دفعات توصیه نمی شود. به طور مثال از سفید کننده ها بهتر است تنها چند بار در هفته استفاده کنید. اما اگر می خواهید هزینه زیادی نکنید و محصولی داشته باشید که بشود هر روز از آن استفاده کرد به سراغ روزانه ها بروید. نکاتی برای انتخاب خمیردندان در طول هفته وجود دارد. یکی این که از سفیدکننده ها تنها چند بار در هفته استفاده شود و نه هر روز. یکی دیگر این که بهتر است چند مدل داشته باشید و هر روز از یکی از آن ها استفاده کنید. در هر کدام ترکیباتی وجود دارد که ممکن است در دیگری نباشد. استفاده به صورت ترکیبی از آن ها (هر بار از یکی استفاده کنید) باعث مراقبت بهتر از دندنها می شود.

مدلهای از بین برنده جرم

ضدجرم ها نیز از مدلهای محبوب هستند. اگر لایه سختی از جرم روی دندانهای شما ایجاد شده است این مدلها به کارتان می آید. نکاتی برای انتخاب خمیردندان از نوع ضد جرم وجود ندارد. به جز این که یکی از خوب هایش را انتخاب کنید. برندی را استفاده کنید که شناخته شده باشد. چرا که در مدلهای نامناسب ممکن است ترکیباتی وجود داشته باشد که ساختار دندانها را از بین ببرد. دقت کنید که این مدل محصولات را باید مداوم استفاده کنید تا نتیجه حاصل شود. تنها یک بار استفاده باعث از بین بردن جرمها نمی شود. لایه سختی که مدت ها طول کشیده ایجاد شود را نمی شود به یک باره از بین برد. پس صبر و حوصله داشته باشید و بیش از حد انتظار واهی از این محصولات نداشته باشید. باید خوب مسواک بزنید تا از شر لایه جرم سخت راحت شوید.

مدلهای کامل

این مدلها از بهترین و ایده آل ترین ها هستند. تمامی نیازهای دندانها و دندان شما را تامین می نمایند. به میزان کافی از ترکیبات سفید کنندگی و ضدعفونی کننده و خنک کننده و… در آنها وجود دارد. اگر یک محصول همه منظوره می خواهید به سراغ این مدل ها بروید. برچسب یا عبارت Complete یا کامل و یا همه منظوره بر روی این محصولات ممکن است به چشم بخورد. نکاتی برای انتخاب خمیردندان کامل به نظر نمی رسد. به جز این که روی بسته بندی را بخوانید. یک مدل کامل از یک برند ممکن است با مدل کامل دیگری از برند دیگر متفاوت باشد. یعنی ممکن است در یکی به طور مثال پنج ترکیب موثر و در دیگری هفت ترکیب موثر و یا بیشتر وجود داشته باشد.

نکاتی برای انتخاب خمیردندان با توجه به برندها

نکاتی برای انتخاب خمیردندان

تعداد شرکت هایی که در زمینه تولید محصولات مراقبت از دهان و دندانها فعالیت می کنند بی شمار است. بی نهایت شرکت ایرانی و خارجی در این زمینه فعالیت می کنند. پس انتخاب گاهی بسیار سخت می شود. بدیهی است که اگر برندهای شناخته شده را بر گزینید یک خرید مطمئن تر خواهید داشت. با تحقیق در این زمینه می توانید تخصصی ترین شرکت هایی را که در این زمینه فعالیت می کنند پیدا کنید. شرکت های معروف و نام آشنا محصولاتشات را به راحتی می توان پیدا و خریداری کرد. برخی از برندها نیز آن چنان خوب کار کرده اند که شهرت جهانی پیدا کرده اند.

تعداد محصولات وارداتی در دسته خمیردندانها بسیار زیاد است. توجه کنید که هر وارداتی نیز نمی تواند خوب باشد. پس هرچه وارداتی بود نباید به چشمتان خوب بیاید. نکاتی برای انتخاب خمیر دندان وارداتی وجود دارد. اولینش این است که همان طور که گفتیم هر وارداتی و خارجی خوب نیست. وارداتی ها نیز خوب و بد دارند. در بین آن ها برندهای با شهرت جهانی نیز وجود دارد که می توان از بین آن ها انتخاب کرد. نکته دیگر این است که برخی از آن ها نمونه های تقلبی بسیاری دارند. به طور مثال برندهایی چون Oral-B نمونه های تقلبی زیادی دارند. پس برای تهیه آن ها در نمونه اصلی تنها به مراکز معتبری چون داروخانه ها بروید.

ایرانی ها

شرکت های ایرانی نیز در این زمینه فعالیت خوبی دارند. برخی از آن ها چنان خوب و قوی کار کرده اند که حتی از بسیاری از وارداتی ها نیز برتر هستند. برندهایی چون مریدنت، پونه، ایروکس و… به خوبی در این زمینه فعالیت می کنند. نکاتی برای انتخاب خمیردندان داخلی نیز وجود دارد. اول این که بهتر است از شرکتهایی خریداری کنید که به طور اختصاصی در این زمینه فعالیت می کنند. نه شرکتهایی که در کنار شوینده هایشان چند محصول مراقبت از دهان را تنها به خاطر جوری جنس تولید می کنند.

برخی برندهای جهانی

یکی از معروف ترین برندهای جهانی که در تولید بهترین ها برای دندانهلا خبره است Sensodyne است. این شرکت به جز خمیردندانهای بسیار عالی اش محصولاتی چون دهانشویه و نخ دندان نیز دارد. اما خمیردندانهای محافظت کننده از مینای دندان آن بسیار معروف است. بهترین محصولات برای دندانهای حساس را نیز می توانید در بین محصولات این شرکت پیدا کنید.

شرکت آلمانی Oral-B نیز یکی از برندهای جهانی در این مورد است. خمیردندانهای سفید کننده و کامل این شرکت بسیار معروف هستند. این شرکت محصولات بسیار عالی برای مراقبت از دهان و دندانها دارد. محصولاتی که در همه جای دنیا بسیار پرطرفدار هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *