اخبار و مقالات کرونا

نکات خیلی مهم برای مراقبت و درمان کرونا در منزل

مراقبت از کرونا در منزل

آیا شما از افرادی هستید که شاهد ابتلای اطرافیانتان به کرونا نبوده اید؟ اگر این چنین است واقعا سپاسگذار خداوند باشید. چرا که خیلی ها بارها شاهد این بوده اند که یکی از عزیزان و آشنایانشان به کرونا دچار شده است. البته که خیلی از این موارد می تواند خفیف باشد و می توان با رعایت مواردی درمان را سرعت بخشید. در این مطلب تصمیم گرفتیم نکاتی را برای مراقبت از کرونا در منزل به شما بگوییم. مواردی که شاید خیلی از آن ها را بدانید. اما تکرار آن نیز خالی از لطف نخواهد بود. رعایت این موارد به شما کمک می کند تا در زمان قرنطینه شدن در منزل کاری کنید تا هر چه زودتر کرونا رخت بربندد. اگر به هر دلیلی تست اولیه شما نشان می دهد که کرونا دارید باید قرنطینه شوید. به این معنی که از سرکار رفتن و فعالیت های بیرون از خانه باید پرهیز کنید. در این مدت موارد زیر را حتما رعایت کنید تا هر چه سریع تر بهبودی حاصل گردد.

نکات قرنطینه و مراقبت از کرونا در منزل

در یک اتاق جداگانه بمانید

مراقبت از کرونا در منزل در قرنطینه

اگر به تنهایی زندگی می کنید که کار راحت تر است. در این صورت تنها کافی است در خانه بمانید. اگر خانواده ای دو یا چند نفره دارید و با آنها زندگی می کنید حتما باید اتاق خود را از آن ها جدا کنید. در یک اتاق جدا بمانید و اصلا از اتاق خارج نشوید. مگر برای انجام امور واجبی مثل رفتن به سرویس بهداشتی. بهتر است لوازم مورد نیاز خود را بردارید و در اتاق نگهداری کنید. با این کار لازم نیست مرتب از اتاق خارج شوید. ماندن در اتاق مجزا اولین کاری است که برای مراقبت از کرونا در منزل باید انجام دهید. فکر کنید به سفری موقتی رفته اید. سفری که به شما این اجازه را نمی دهد که پای خود را از در بیرون بگذارید. با این فکر در اتاق بودن برایتان راحت تر خواهد بود. اگر دلتنگ عزیزان و اعضای خانواده هستید به این فکر کنید که نمی خواهید آنها را هم مبتلا کنید. پس باز هم در اتاق خواهید ماند.

مراقب سرویس بهداشتی و حمام باشید

مراقبت از کرونا در منزل در قرنطینه

دومین موردی که باید دقت کنید رعایت موارد بهداشتی در استفاده از سرویس بهداشتی و حمام است. اگر در خانه ای زندگی می کنید که دو سرویس دارید حتما از یک سرویس مجزا استفاده کنید. در غیر این صورت پس از استفاده از سرویس بهداشتی و حمام آن را به خوبی ضدعفونی کنید. در زمانی که حمام می کنید یا در سرویس بهداشتی هستید تهویه را روشن کنید. پس از استفاده شما نیز دیگران نباید از آن استفاده کنند. بهترین زمان برای استفاده دیگران پس از شما که مبتلا هستید پانزده دقیقه تا نیم ساعت است. یادتان باشد که تمامی شیرآلات را خوب ضدعفونی کنید. می توانید از ضدعفونی کننده های مخصوصی که برای سرویس بهداشتی و حمام وجود دارد استفاده کنید. این محصولات را به راحتی می توانید در داروخانه ها پیدا کنید. یادتان باشد اگر برای رفتن به سرویس بهداشتی باید از اتاق خارج شوید حتما و حتما ماسک بزنید. دیگر افراد خانواده نیز ماسک داشته باشند. حتما از ماسکهای استاندارد پزشکی که لایه ملت بلون دارند استفاده کنید. ماسک سه بعدی نیز به خاطر تعدد این لایه گزینه ای بسیار عالی است.

قاشق و چنگال و ظروف غذا

مراقبت از کرونا در منزل در قرنطینه

فردی که به کرونا مبتلا شده است حتما باید ظروف غذایش از دیگران جدا باشد. قاشق و چنگال بیشترین اهمیت را دارد. چرا که مستقیما با بزاق دهان در تماس است. کرونا به راحتی می توانید از این طریق به جای دیگر و اشخاص دیگر انتقال پیدا کند. پس بهتر است پس از استفاده از قاشق و چنگال، آنها را به خوبی ضدعفونی کرد و به خوبی شست. سایر ظروف غذا مثل لیوان و بشقاب نیز مهم هستند. این ظروف را از سایر ظروف جدا کنید. به طوری که امکان نداشته باشد فردی اشتباها آنها را بردارد و استفاده کند.

پرهیز از مصرف سردی جات

مراقبت از کرونا در منزل در قرنطینه

باید از مواد غذایی استفاده کنید که طبیعت گرمی دارند. با خوردن گرمی جات می توانید سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید. با یک بدن قوی تر به خوبی می توانید از پس کرونا برآیید. از خوردن میوه ها و غذاهایی با طبیعت سرد و سردی جات ها بپرهیزید. به طور مثال هندوانه طبیعتی سرد و خنک دارد. پس از خوردن آن در این مدت اجتناب کنید. بستنی و ترشی و سایر خوراکی ها و غذاهای سرد را نیز کمی فراموش کنید و یا به حداقل برسانید. خوردن خرما و آجیل که طبیعتی گرم دارند بدن شما را قوی می کند. در میوه ها نیز آناناس و انبه بسیار گرم هستند.

استفاده از میوه های حاوی ویتامین سی

مراقبت از کرونا در منزل در قرنطینه

هنگامی که بیماری مثل سرماخوردگی می گیریم پزشکان از ما می خواهند پرتقال و میوه هایی مثل لیمو شیرین بخوریم. در این میوه ها مقادیر فراوانی از ویتامین سی وجود دارد. ویتامین سی به گلبول های سفید که نقش زیادی در از بین بردن ویروس دارند کمک می کند تا آن ها را از بین ببرد. یادتان باشد بهترین منبع ویتامین سی میوه ها و خوراکی های طبیعی هستند. قرص های جوشان و مکمل ها نیز مفیدند. اما بهتر است از طبیعی تر ها استفاده کنید. هیچ چیز به جای ویتامین طبیعی نمی شود.

رژیم لاغری را فراموش کنید

مراقبت از کرونا در منزل در قرنطینه

رژیم های لاغری و کم خوری در این مدت بسیار خطرناک است. تحت هیچ شرایطی رژیم تناسب اندام و لاغری نگیرید. شما باید خوب غذا بخورید. برخی از پزشکان برای درمان کرونا پرخوری را توصیه کرده اند! تعجب نکنید. باید پرخوری کنید. آن هم پرخوری در خوردن میوه ها و غذاهای سالم. با این کار بدنی قوی و بسیار سالم خواهید داشت. بدنی که هیچ ویروسی نمی تواند آن را از پای در بیاورد و بیمارش کند.

غذاهای پروتئین دار بخورید

مراقبت از کرونا در منزل در قرنطینه

بهترین غذایی که می توانید در این مدت بخورید سوپ و غذاهای کبابی هستند. جوجه کباب از بهترین گزینه های غذایی برای مدت قرنطینه کروناست. غذایی که به سرعت به بدن شما جانی دوباره می دهد. سوپ و غذاهای مقوی را نیز بیشتر استفاده کنید. آبگوشت و آب قلم بخورید. چنین غذاهایی مقوی در فرهنگ و سنت ما ایرانی ها کم نیستند. به طور حتم شما نیز اهل هر کجا باشید تعدادی از این غذاها را می شناسید. غذاهای سرخ کرده در این مدت نخورید. فست فود نیز به شدت شما را ضعیف می کند. تنها غذاهای سالم و به خصوص پروتئین دار بخورید تا هر چه سریع تر بهبودی برای شما حاصل شود. برای مراقبت از کرونا در منزل و بهتر شدن باید غذاهای خوبی بخورید.

ورزش سنگین نکنید

مراقبت از کرونا در منزل در قرنطینه

انجام ورزش های سنگین باعث می شود که بخش زیادی از انرژی شما از بین برود. انرژی که در این موقعیت خیلی خیلی به آن نیاز دارید. این انرژی باید در از بین بردن کرونا صرف شود. ورزش بسیار عالی است و یادآور می شوم که در این مدت نیز ترک نشود. اما به اندازه ای نباشد که شما را خسته کند و یا از پای در بیاورد. به اندازه نرمش های ساده انجام دهید تا به رخوت و خستگی دچار نشوید. اما بیش از حد هم خودتان را خسته نکنید.

استراحت مهم ترین راه مراقبت از کرونا در منزل

مراقبت از کرونا در منزل در قرنطینه

استراحت بهترین و مهم ترین کاری است که برای مراقبت از کرونا در منزل توصیه می شود. زمان بیداری شما نباید بیش از حد باشد. در ساعات ابتدایی شب بخوابید. مانند زمانی که به مدرسه می رفتیم و شب زود به رخت خواب می رفتیم و استراحت خوبی داشتیم. بیش از حد در رخت خواب نباشید. در این صورت نیز احساس رخوت و کسالت خواهید داشت. اما هر زمان که دوست داشتید استراحت کنید و بخوابید حتما به بستر بروید. بدن شما باید استراحت کند تا زودتر بتواند کرونا را شکست دهد.

از صحبت کردن طولانی بپرهیزید

مراقبت از کرونا در منزل در قرنطینه

این که با اعضای خانواده یا با تلفن حرف می زنید فرقی ندارد. نباید طولانی مدت صحبت کنید. چرا که باعث می شود در مواقعی نفس کم بیاورید. این می توانید علائم را تشدید کند. ممکن است خیلی ها بخواهند مدام از حال شما باخبر شوند. این مهم را به دیگران و دیگر اعضای خانواده بسپرید. آنها می توانند هر کسی که زنگ می زند را از حال و احوالات شما با خبر کنند.

برای خودتان سرگرمی های مفرح ایجاد کنید

مراقبت از کرونا در منزل در قرنطینه

با انجام فعالیت های مفرح و کارهایی که باعث نشاطتان می شود وقتتان را بگذرانید. به طور مثال می توانید موسیقی های شاد و مفرح و انرژی بخش برای خود بگذارید. کتاب هایی که همیشه دوست داشتید را بخوانید. پازل درست کنید، جدول حل کنید و هر کاری که به شما انرژی می دهد. حتی می توانید یک کار هنری انجام دهید. با این کار حال دلتان نیز بهتر می شود. هرچه روحیه بهتری داشته باشید بهتر می توانید با کرونا بجنگید.

اخبار منفی رسانه ها را نبینید

مراقبت از کرونا در منزل در قرنطینه

در طول روز چندین بار از تلوزیون و از شبکه های مختلف اخبار پخش می شود. اخباری که بیشترش هم موارد منفی است. حتی اگر اتفاق خوبی هم افتاده باشد گویی اصلا پخش نمی شود. چرا که انگار مردم به دنبال همین موارد بد و ناگوار هستند. این اخبار را نگاه نکنید. البته توصیه ما این است که همیشه این طور باشید و این اخبار و دیدن آن بخشی از سرگرمی شما نباشد. خیلی ها عادت دارند پس از این که از سرکار برمی گردند اخبار را بخوانند. این بدترین کاری است که می شود انجام داد. چرا که در این مدت باید استراحت کرد و قدری ذهن را آسوده نگاه داشت. مطمئن باشید اگر اتفاق مهمی افتاده باشد از طریق اطرافیانتان خواهید فهمید. پس بی خیال این اخبار شوید. چه از طریق تلوزیون باشد و چه از طریق رسانه های دیگر مثل اینستاگرام منتشر شده باشد. دیدن خبرهای بد چیزی را درمان نمی کند. فقط ذهن شما را مغشوش می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *