درمان بیماری ها

آیا ماسک زدن برای افرادی با تنگی نفس مضر است؟

ماسک و کمبود اکسیژن

افراد مبتلا به بیماری هایی چون تنگی نفس و آسم در دوره کرونا با مشکلات زیادی رو به رو بودند. این افراد در حالت عادی در تنفس مشکل داشتند. و خیلی از این افراد به خاطر کمبود اکسیژنی که به دلیل تنفس ناکافی بوده است از دستگاه های اکسیژن ساز استفاده می کردند. در این مطلب تصمیم گرفتیم که به موضوع ماسک و کمبود اکسیژن بپردازیم. موضوعی که بارها با ما در میان گذاشتید و سوال خیلی از شما عزیزان بوده است. این مطلب شاید برای کسانی که تنگی نفس دارند و یا اطرافیانشان چنین مشکلی دارند مفید باشد. کرونا ما را مجبور کرد ماسک بزنیم. و این ماسکها باعث شدند که خیلی ها آزار ببینند. بد نیست این موضوع را از جنبه های مختلف نیز بررسی کنیم.

ماسک و کمبود اکسیژن

ارتباط ماسک و کمبود اکسیژن

چه ماسکهایی باعث کاهش اکسیژن می شود؟

طبیعتا اگر از یک ماسک بی کیفیت و غیر استاندارد استفاده می کنید باید طبعات آن را نیز بپذیرید. خیلی از کسانی که با ما تماس گرفتند و این موضوع را مطرح کردند از ماسکهای فاقد کیفیت استفاده کرده بودند. خیلی از شما سوال داشتید که آیا ماسک سه بعدی می تواند برای این افراد خوب باشد یا خیر. بله ماسکهای با این شکل قرار گیری به خاطر این که به بینی و دهان نمی چسبند باعث راحتی بیشتر می شوند. طبیعتا کسانی که آسم و تنگی نفس دارند نباید ماسکی بزنند که به دهان و بینی آن ها بچسبند. چسبیدن ماسک ( که در ماسکهای ساده بیشتر اتفاق می افتد ) باعث سرفه و آزار و اذیت و طبیعتا تنگی نفس می شود. و بدیهی است که زمانی که تنفس به خوبی انجام نشود اکسیژن کمتری هم وارد ریه ها می شود. پس موضوع ماسک و کمبود اکسیژن را باید کمی هم با نوع ماسک و استاندارد بودن آن ارتباط داد.

آیا افرادی با بیماری تنفسی نباید ماسک بزنند؟

طبیعتا بیماری کرونا برای همه خطرناک است. و یک خطر بسیار جدی برای کسانی محسوب می شود که آسم و تنگی نفس دارند. دلیلش هم این است که این افراد خشکی دهان و حلق را بیشتر از دیگران دارند. و همین برای ویروس کرونا کافی است تا یک بستر خوب برای بقا داشته باشد. این افراد درست است که شاید کمی اذیت شوند که ماسک بزنند اما هرگز نباید بی ماسک بیرون بروند. ماسک و کمبود اکسیژن یک موضوع درست است. اما در حدی هم تاثیر گذار نیست که بخواهد خطر جدی داشته باشد. ماسک زدن کمی نفس کشیدن را سنگین تر می کند و دی اکسید کربن را وارد بدن می کند. اما خطر کرونا بیشتر است از ماسک زدن برای این افراد است. راه حل بهتر است است که این افراد تا جایی که می توانند بیرون نروند. اما هرگز نباید به خاطر مشکل تنفسی شان بی ماسک باشند.

موضوع ماسک و کمبود اکسیژن اثبات شده است؟

این سوال خیلی مطرح می شود و خیلی از عزیزان برایشان سوال است که این موضوع چقدر جدی است. اول از همه باید در نظر داشته باشید که هرگز روی صحبت ما در مورد ماسکهای غیر استاندارد پزشکی نیست. در مورد ماسکهایی صحبت می کنیم که دارای لایه های اسپان باند و ملت بلون استاندارد هستند. و ماسکهای با لایه های نامتعارف و غیر پزشکی موضوع صحبت ما نیستند. در مورد این ماسکها باید بدانید که این ماسکها تنها ویروس را فیلتر می کنند. به هیچ عنوان باعث کاهش اکسیژن نمی شوند. اما افزایش دی اکسید کربن به دلیل باقی ماندن هوای بازدم در ماسک و تنفس مجدد آن اتفاق می افتند. پس موضوع ماسک و کمبود اکسیژن یک موضوع با ارتباط مستقیم نیست و غیر مستقیم اتفاق می افتند. به دلیل این که هوا اندکی محصور می شود و دوباره همان هوا وارد ریه ها می شود. طبیعتا این هوا اکسیژن کمتری دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *