اخبار و مقالات کرونا

کدام ماسک برای امیکرون بهتر است

ماسک برای امیکرون

امیکرون، این نمونه جدید ویروس کرونا به شدت در حال پیشرفت است. گرچه گفته می شود که این ویروس ضعیف تر از نمونه های قبلی است اما باز هم نیاز به مراقبت دارد. حقیقت این است که خیلی ها حتی بر اثر همین امیکرون جانشان را از دست داده اند. امیکرونی که خیلی ها از آن نمی ترسند و جدی اش نمی گیرند. نکته خطرناک در مورد این ویروس تازه به دوران رسیده این است که بسیار سریع منتشر می شود. راه های انتقال همان راه های قبلی است. اما احتمال ابتلا شدن بسیار فراتر رفته است. به خصوص انتقال این ویروس از طریق سطوح بسیار زیاد شده است. اما متاسفانه خیلی از ما ضدعفونی کننده ها را کنار گذاشته ایم. به غیر از سطوح راه اصلی انتقال از طریق تنفس نیز بسیار بیشتر است. و البته این انتقال و یا ابتلا خیلی سریع اتفاق می افتد. حال ممکن است سوال شود که کدام ماسک برای امیکرون مناسب تر است. و با چه ماسکی می شود بهتر جلوی این ویروس را گرفت. کمی در این باره صحبت خواهیم کرد.

مناسب ترین ماسک برای امیکرون کدام است

استفاده از دو ماسک سه لایه

ماسک برای امیکرون

ثابت شده بود که ماسکهای ساده پزشکی (متشکل از دو لایه اسپان باند و یک لایه ملت بلون) می توانند جلوی کوید نوزده را بگیرند. این موضوع در مورد نمونه های اولیه کرونا که خطرناک هم بود آزمایش شده بود. و نتایج مشخص کرده بود که این ویروس نمی تواند از لایه ملت بلونی رفع شود. پس این ماسک برای امیکرون نیز قابل استفاده است. اما یک موضوع را در نظر بگیرید. همیشه درصد خطایی وجود دارد. ماسکی که می زنید ممکن است کمی از کناره ها و بالا یا پایین باز باشد. همین باز بودن کوچک راه را برای ورود امیکرون باز می گذارد. و نکته دیگر این است که خیلی از ما فراموش می کنیم که در زمان لازم ماسکمان را عوض کنیم. بهترین زمان عوض کردن پس از چهار ساعت است. پس بهتر است در یک روز کاری هشت ساعته دو ماسک استفاده کنیم. یعنی پس از چهار ساعت اول اولین ماسکمان را دور بیندازیم و از یکی دیگر استفاده کنیم. موضوع سوم این است که ممکن است زمان مناسب برای عوض کردن ماسک برای هر کس متفاوت باشد. هنگام دم و نفس کشیدن رطوبت خارج شده از بینی به لایه ماسک برخورد می کند. این رطوبت تا لایه وسطی یعنی ملت بلون وارد می شود. مرطوب شدن ملت بلون باعث از دست رفتن کارایی آن می شود. لذا جهت اطمینان بیشتر توصیه می شود از دو ماسک استفاده کنید. به این ترتیب خطر بسیار کمتر خواهد بود. زمان بیشتری طول می کشد که این رطوبت تا لایه ملت بلونی ماسک دوم برود. پس استفاده از دو ماسک برای امیکرون می تواند خطر را تا حد زیادی کمتر کند.

بهترین ماسک برای امیکرون ماسک سه بعدی چند لایه است

ماسک برای امیکرون

بهترین پیشنهاد ما استفاده از ماسکهای چند لایه ای است که به شکل سه بعدی هستند. این ماسکها از چند نظر بهتر هستند. یکی این که لایه های ملت بلون بیشتری در آن ها وجود دارد. بیشتر بودن این لایه یعنی قوی تر شدن سدی که در برابر ویروس است و نمی گذارد به داخل ماسک نفوذ کند. دیگر ویژگی مثبت این ماسکها این است که به صورت برجسته روی صورت قرار می گیرند. این برجستگی ظاهری مانع از خستگی می شود و کمتر احتمال دارد که ماسکتان را بردارید تا هوایی تازه کنید. پس خطر ابتلا بسیار پایین می آید. این ماسکها معمولا در مدلهای چهار و پنج لایه ای وجود دارند. در چهار لایه ای ها دو لایه ملت بلون و دو لایه اسپان باند وجود دارد. و در مدلهای پنج لایه سه لایه ملت بلون و دو لایه اسپان باند و جود دارد. این ماسکها در بازار زیاد هستند و به راحتی می توانید آن ها را تهیه نمایید.

ماسک برای امیکرون

ماسکهای تازه ای هم به اسم نانو وارد بازار شده اند. آزمایشات نشان داده که این ماسکها هم می توانند جلوی ویروس را بگیرند. البته بستگی به استاندارد بودنشان هم دارد. اما معمولا لایه های نازک تر اما کارآمدی در آن ها قرار می دهند. این ماسکها کمی نازک تر و سبک هستند. به همین خاطر ممکن است به اشتباه فکر کنید لایه های مقاوم و خوبی برای امیکرون ندارند. اما نتایج تحقیقات نشان داده که نانو هم یک مدل ماسک برای امیکرون با کارایی مناسب است. مدلهای نانو با تکنولوژی های متفاوت هستند. دو تکنولوژی N95 و N99 از مهم ترین و کارآمدترین مدلهای ماسکهای نانویی هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *