اخبار و مقالات کرونا

آشنایی با تاریخچه دستکش های لاتکس

تاریخچه دستکش لاتکس

هنگامی که به تاریخچه پیدایش یک وسیله ساده نگاه می کنیم به داستان های جالبی برمی خوریم. معمولا به دلیل سختی های انجام کارها در زمان قبل انسان ها به ابداعاتی جدید روی آوردند. در این مقاله می خواهیم تاریخچه دستکش لاتکس را مورد بررسی قرار دهیم. بیشتر ما کمابیش نام لاتکس را در مورد دستکش ها شنیده ایم. به خصوص با شیوع کرونا مردم بیش از پیش با این نوع دستکش ها آشنا شدند. چرا که دستکش های از جنس لاتکس در حیطه پزشکی نقش مهمی ایفا می کنند. این دستکش ها ایمنی بالایی از نظر وجود ویروس ها و عوامل بیماری زا دارند. در ادامه بیشتر در این باره می پردازیم.

بررسی تاریخچه دستکش لاتکس

در گذشته بیماریهای ناشناخته زیادی وجود داشت

در زمان های گذشته علم پزشکی به جایگاه کنونی نرسیده بود. شاید شما هم شنیده باشید که مردم با چه بیماری هایی می مردند. در جاهای مختلف دنیا در بازه های زمانی خاصی یک بیماری قربانیان زیادی گرفته است. به طور مثال افراد زیادی با سرخک و سرخچه می مردند. همچنین بیماری های مسری زیادی وجود داشت که هر روز قربانی می گرفت. سل یکی از بیماری هایی بود که در سال افراد زیادی جان خود را به خاطر آن از دست می دادند. همه این ها بدین خاطر بود که آشنایی با عوامل بیماری زا مانند اکنون نبود. اما به تدریج تحقیقات زیادی در مورد این بیماری ها صورت گرفت. درست مانند کرونا که به یکباره شیوع پیدا کرد و پزشکان در صدد تولید واکسن آن هستند. 

تاریخچه دستکش لاتکس

پزشکان بیش از دیگران در خطر بودند

به تاریخچه دستکش لاتکس که نگاه می کنیم به این نقطه می رسیم که چه پزشکانی به خاطر نبود این دستکش به بیماری دچار شده بودند. همان طور که گفتیم در گذشته بیماری ها آن قدر شناخته شده نبودند. همچنین تجهیزات ایمنی پزشکی مانند اکنون نبود. پزشکان مجبور بودند روزانه افرادی با شرایط مختلف را معاینه کنند. افرادی که ممکن بود به بیماری های واگیردار دچار شده باشند. همین باعث شد که جامعه پزشکان با تهدید جدی مواجه باشد. این موضوع دقیقا نقطه ای بود که باعث شد به تولید یک دستکش حرفه ای فکر شود. دستکشی که از پزشک در مقابل عوامل بیماری زای خطرناک محافطت کند.

دستکشی که ویروس نتواند از آن عبور کند

دستکش هایی که تا آن زمان وجود داشت تا حد خوبی از پزشکان محافظت می کردند. اما این محافظت صد در صدی نبود. یعنی ویروس ها می توانستند از راه نفوذ از بافت دستکش پزشک را مبتلا به یک بیماری کنند. همین باعث شد که جرقه هایی درباره تولید دستکش های لاتکس بخورد. 

تاریخچه دستکش لاتکس به سال 1889 برمی گردد

دستکش هایی که تا آن زمان وجود داشت تا حد خوبی از پزشکان محافظت می کردند. اما این محافظت صد در صدی نبود. یعنی ویروس ها می توانستند از راه نفوذ از بافت دستکش پزشک را مبتلا به یک بیماری کنند. همین باعث شد که جرقه هایی درباره تولید دستکش های لاتکس بخورد.

اولین بار در سال 1889 یک نسخه از دستکش های لاتکس تولید شد. از یک درخت خیلی خاص ماده اولیه برای ساخت این دستکش ها گرفته شد. نام این درخت Hevea Brasiliensis بود. این درخت یک ماده شیری رنگ از خودش تولید می کرد. این ماده شیری رنگ لاتکس نام داشت. از این ماده برای تولید اولین دستکش های حرفه ای پزشکی استفاده کردند. البته که اولین نسخه این دستکش ها بسیار ساده تر از اکنون بود. همچنین مواد استفاده شده در آنها کمی متفاوت بود.

لیکاپدیم اولین روان کننده دستکش های لاتکس

دستکش های ساخته شده از جنس لاتکس یک حالت کشسان و چسبناک داشتند. به همین دلیل به راحتی نمی توانستند آنها را دست کنند. در همین زمان به این نتیجه رسیدند که از یک روان کننده استفاده کنند. لیکاپدیم اولین روان کننده ای بود که برای این دستکش ها به کار گرفته شد. از این ماده تا چهار دهه یعنی چهل سال استفاده شد. اما پس از آن دیگر از این ماده استفاده نکردند. چرا که به تدریج برخی از ضررهای آن آشکار شده بود. 

تالکم جایگزین لیکاپدیم شد

پس از این که ضررهای لیکاپدیم آشکار شد استفاده از آن را متوقف کردند. ماده جایگزین تالکم بود. تالکم ماده ای غیر قابل جذب بود. به همین دلیل به نظر می رسد که ضرری برای کاربر نداشته باشد. اما کم کم متوجه ضررهای تالکم هم شدند! این ماده هم عوارضی ایجاد می کرد. به طور مثال گاهی ایجاد واکنش های پوستی می کرد.

تاریخچه دستکش لاتکس

ترکیبات دستکش های لاتکس کم کم تغییر کردند

به تدریج و در طی سالهای مختلف موادی که در تولید این دستکش ها به کار می رفت تغییر کردند. کم کم مواد بهتری برای ساخت این دستکش ها درنظر گرفته شد. همه اینها بدین خاطر بود که عوارض ایجاد شده به حداقل برسد. بیشترین عوارض ناراحتی های پوستی بود. در دستکش های لاتکس کنونی موادی استفاده می شود که امکان عارضه های پوستی را به حداقل ممکن می رساند.

لاتکس جایگزین دستکش های ساده در پزشکی شد

همان طور که گفتیم اولین نوع دستکش های لاتکس برای پزشکی ساخته شدند. به این دلیل که به دستکشی نیاز بود که ویروس نتواند از آن عبور نماید. پس از آن که ساخت این دستکش ها تحقق یافت پزشکان از آن استفاده کردند. از آنجایی که در ابتدا تولید دستکش های لاتکس کمی سخت بود مقدار تولید شده برای کاربردهای حساس پزشکی در نظر گرفته می شد. یعنی در اتاق عمل و جراحی ها از دستکش های لاتکس استفاده می کردند. اما به تدریج این دستکش ها برای معاینه و دیگر امور پزشکی استفاده شدند. تا جایی که اکنون نقش مهمی برای ایمنی پزشک و کارنان دیگر در بیمارستان ها و مراکز درمانی ایفا می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *