اخبار و مقالات کرونا

استفاده از ماسک به عادت تبدیل شده است!

استفاده از ماسک به عادت تبدیل شده است

استفاده از ماسک این روزها که کرونا شیوع پیدا کرده است به یک الزام تبدیل شده است. همه ما عادت کرده ایم که ابتدا ماسک بزنیم و سپس از خانه خارج شویم. گویی جزئی از لباس بیرون ما شده است. بله استفاده از ماسک به عادت تبدیل شده است و همه می دانیم که با رعایت این موارد بهداشتی تا چه حد می توانیم در مقابل این ویروس پیروز شویم. ماسک مهم ترین وسیله ای است که می تواند از ما در برابر کرونا دفاع کند. در واقع این وسیله به عنوان یک دیواره دفاعی عمل می کند که کرونا توانایی این را ندارد که از آن عبور کند. 

همان طور که وزارت بهداشت ایران و سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است ماسک های مناسب معرفی شده اند. بهترین و مفید ترین ماسک، ماسک های با ساختار سه لایه ای هستند. این ماسک ها بسیار ساده هستند. همه ما این روزها این ماسک ها را می بینیم. همین ماسک هایی که همه مردم این روزها استفاده می کنند. با خرید ماسک سه لایه می توانیم از ابتلا به کرونا جلوگیری کنیم. جالب است که این ماسک ها خیلی ساده هستند. ماسک هایی که تا قبل از کرونا برای مردم استفاده خاصی نداشت. در زمان های قبل از کرونا تنها برای استفاده های درمانی از این ماسک ها استفاده می شد. اما به ناچار مجبور هستیم که ما هم از آن استفاده کنیم.

ماسک هایی که این روزها می بینیم عموما ماسک های با همین ساختار سه لایه ای هستند. ماسک هایی که یا به وسیله بند و یا به وسیله کش به پشت سر بسته می شوند. برای ساخت این ماسک ها از سه لایه پارچه استفاده می شود. دو لایه از این سه لایه را پارچه ای به نام اسپان باند تشکیل می دهد. پارچه ای که رو و زیر ماسک را شامل می شود. لایه ای به نام ملت بلون نیز در میان این دو لایه قرار داده می شود. این لایه که مهم ترین قسمت ماسک است از نفوذ ویروس ها جلوگیری می کند.

دیگر همه مردم می دانند که یک ماسک استاندارد باید همین سه لایه را داشته باشد. ماسک های دیگر با ویژگی های دیگر هرگز نمی توانند کارایی این مدل ماسک را داشته باشند. گرچه می توانند از نفوذ ویروس تا حدی بکاهند. اما هرگز نمی توان گفت که این ماسک ها صد در صد می توانند سلامت شخص را تضمین کنند. پس باید تعارف را کنار بگذاریم. هیچ ماسکی نباید به جای ماسک های با سه لایه استاندارد جایگزین شود. اولویت خرید ما برای ماسک در این روزها باید ماسک های استاندارد باشد. این ویروس شوخی بردار نیست.

خیلی از مردم از ماسک فیلتردار استفاده می کنند. گاها می بینیم که این ماسک ها نیز توسط مردم خریداری می شود. ماسک های با فیلتر نیز مفید است. اما این ماسک ها قیمت بالایی دارند. به همین دلیل نمی توان به عنوان یکبار مصرف از آنها استفاده کرد. استفاده از این ماسک ها بیشتر برای شرایط آلودگی هوا توصیه می شود. اما در این شرایط ماسک های با ساختار متشکل از اسپان باند و ملت بلون به صرفه تر هستند.

توصیه ما این است که پس از هر بار استفاده ماسک دور انداخته شود. پس بهتر است از ماسک هایی که توضیح داده شد استفاده شود. این ماسک ها معمولا در بسته های 50 عددی بهداشتی عرضه می شوند. برای خرید این ماسک ها می توان به داروخانه و سایر مراکز عرضه مجاز رفت.

البته این که استفاده از ماسک به عادت تبدیل شده است در این روزها خالی از لطف نیست. این عادت می تواند از خطر کرونا بکاهد. اما نباید فراموش کنیم که راه ابتلا تنها از راه دهان و بینی نیست. از طریق دست نیز این ویروس می تواند به ما منتقل شود. پس باید بهداشت دست ها را بسیار مد نظر قرار بدهیم. بهتر است که در هنگام حضور در خارج از خانه از دستکش استفاده کنیم. در بین دستکش های موجود در بازار نوع لاتکس حرفه ای تر است. این دستکس می تواند از عبور ویروس جلوگیری کند. پس اگر قصد انتخاب دستکش را دارید خرید دستکش لاتکس را توصیه می کنیم.

دستکش های از نوع لاتکس نیز در بسته بندی های 50 تایی و 100 تایی معمولا تولید می شوند. البته اگر خرید این دستکش ها به خاطر هزینه برای شما امکان ندارد نیز لازم نیست نگران باشید. می توانید از دستکش های دیگر نیز استفاده کنید. دستکش های یکبار مصرف نیز خالی از لطف نیستند. اما به خاطر آزاد بودن ممکن است خطر ابتلا را هنوز حفظ کنند. در این شرایط بهتر است یک ضدعفونی کننده هم همراه خود داشته باشیم. در صورتی که دستمان آلوده شد سریعا در جهت پاکسازی اقدام نماییم.

عادت دیگری که این روزها باید داشته باشیم این است که در هنگام خرید یا کارهای دیگر تنها از یک دست استفاده کنیم. دست آلوده را قبل از ضدعفونی کردن به لباس و دیگر وسایل خود نزنیم. باید عادت کنیم که به خصوص در پمپ بنزین و جاهای شلوغ دیگر مراقب باشیم به جایی برخورد نکنیم. سعی کنیم از مسئول پمپ بنزین بخواهیم برایمان بنزین بزند. در این صورت ایمن تر خواهیم ماند. باید صبر کنیم و هوشیار باشیم چرا که این ویروس نیز بسیار چموش است. لحظه ای غفلت ممکن است به قیمت گران جان ما تمام شود. پس باید با رعایت موارد بهداشتی و تحمل این روزها را بگذرانیم. به امید این که به زودی این شرایط خسته کننده برای همه تمام شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *