اخبار و مقالات کرونا

جریمه ماسک نزدن در ایران با مبلغ 50 هزار تومان تصویب شد

جریمه ماسک نزدن در ایران

حسن روحانی در جلسه ای که با ستاد ملی مبارزه با کرونا داشت در مورد جریمه ماسک نزدن در ایران سخن گفت. طبق گفته ایشان هر شخصی که بدون ماسک در اماکن عمومی حضور داشته باشد 50 هزار تومان جریمه خواهد شد. نیروی انتظامی و بسیج در کشور وظیفه اجرای این طرح را برعهده دارند. 

رییس جمهور همچنین گفت: تصویب جریمه ماسک نزدن در ایران تنها به دلیل پیشگیری از پیشرفت بیشتر بیماری کرونا است. در حال حاضر طرح های مشابه در کشورهای دیگر نیز اجرایی شده است. اجرای طرح های جریمه مالی به خاطر عدم استفاده از ماسک در کشورهای دیگر نیز نتیجه خوبی داشته است. اجرای چنین طرحی در کشورمان ایران نیز خالی از لطف نخواهد بود.

حسن روحانی همچنان اعلام کرد افرادی که به بیماری کرونا دچار باشند و از قرنطینه خارج شوند نیز باید مورد پیگرد قرار گیرند. جریمه تصویب شده برای این افراد نیز 200 هزار تومان در نظر گرفته شده است. یعنی اگر کسی به کرونا دچار باشد و بیماری خودر ا مخفی کند جریمه ای 200 هزار تومانی خواهد شد. چرا که حضور فرد مبتلا در جامعه ممکن است به صورت مستقیم و غیر مستقیم به مرگ افراد بیشتر به خاطر کرونا منجر شود.

در حالی که از اجرای این طرح چند روزی بیشتر نمی گذرد تاثیر آن احساس شده است. وزارت بهداشت اعلام کرده است هم اکنون به طور دقیق نمی توان گفت تا چه میزان از پیشرفت کرونا کمتر شده است. اما به طور حتم آمار مرگ و میرها و شمار مبتلایان می توانست بسیار بیشتر از این باشد.

وزارت بهداشت همچنین اعلام کرد استفاده از هر ماسک سه لایه با هر جزئیاتی می تواند از احتمال ابتلا به کرونا ویروس بکاهد. حتی ماسک هایی که از سه لایه اسپان باند هستند نیز احتمال ابتلا به کرونا ویروس را بسیار کمتر می کنند. هم اکنون نیز ماسک هایی با نرخ دولتی و پایین تر در بسیاری مراکز توضیع در حال عرضه هستند. بیشترین حساسیت مردم باید روی بهداشتی بودن ماسک باشد. همچنین توجه شود که پس از استفاده از ماسک دور انداخته شود و ماسک دیگری استفاده شود. استفاده از یک ماسک آلوده می تواند خطر ابتلا را تا چندین برابر افزایش دهد. آویزان کردن ماسک به آینه خودرو، قرار دادن ماسک زیر چانه و… همه و همه باعث آلودگی ماسک شده و می تواند خود باعث بیماری شود.

امید است که با تصویب قوانین صحیح در مورد رعایت پروتکل های بهداشتی آمار مبتلایان کم کم به سمت صفر برود. اگر همه ما با قدرت بیشتر با کرونا مبارزه کنیم و راه های ابتلای این ویروس را از بین ببریم دیگر مرگی وجود نخواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *