مراقبت از دهان و دندانها

چرا برخی بچه ها از مسواک زدن میترسند؟

درمان ترس مسواک زدن کودکان

بسیاری از خانواده ها با این مشکل رو به رو هستند که کودکشان هر بار از مسواک زدن فرار می کند. این فرار همیشه به دلیل تنبلی نیست. مشکل ترس از مسوک زدن کودکان یک موضوع قدیمی است و بسیاری از بچه ها این مشکل را دارند. اگر کودکی دارید که از مسواک زدن و شستن دندان هایش فرار می کند بهتر است بیشتر به رفتار او توجه داشته باشید. دقت کنید که رفتارش در بقیه کارها چطور است و اگر می ترسد و ترس از مسواک دارد بهتر است شروع به درمان مشکل کنید. سعی کنید هر چه زودتر این مشکل را رفع کنید. در غیر این صورت می تواند تا سال ها همراه او باشد. و طبیعتا به خراب شدن دندان هایش نیز می انجامد.

درمان ترس از مسواک زدن کودکان

درب دستشویی را باز بگذارید

ترس از مسواک زدن کودکان و درمان آن

بسیاری از بچه ها مشکل بودن در جاهای در بسته دارند. برخی کارتون ها و دلایل ریز و درشت دیگر ممکن است باعث شود که کودک دوست نداشته باشد در مکانی باشد که در روی او بسته است. در این مکان ها کودک حس زندانی بودن می کند. گمان می کند در امان نیست. سعی می کند هر چه زودتر از چنین جایی فرار کند. طبیعتا برای مسواک زدن نیز دوست ندارد در محیط بسته دستشویی بماند. پس یکی از دلایل ترس از مسواک زدن کودکان می تواند همین موضوع کلیشه ای قدیمی باشد. بچه هایی که این گونه هستند و چنین ترسی دارند حتی دستشویی رفتن را نیز به سرعت انجام می دهند. برخی دیگر ممکن است در دستشویی را باز بگذارند. برخی فراموش می کنند حتی خود را بشویند. به رفتارهای کودکتان توجه کنید. اگر چنین ترسی را مشاهده می کنید می توانید با باز گذاشتن در به از بین برن ترس و عادی شدن موضوع کمک کنید. اولین قدم این است که مشکل اصلی را پیدا کنید.

همراه او مسواک بزنید

ترس از مسواک زدن بچه ها

یکی از بهترین کارهایی که می توانید برای از بین بردن مشکل انجام دهید این است که با کودک همراه شوید. با او به دستشویی بروید و مسواک بزنید. گاهی کودکان از انجام کاری به تنهایی می ترسند. همچنین ممکن است دوست نداشته باشند بدون همراه مسواک بزنند. ترس از مسواک زدن کودکان ممکن است به دلیل عدم تمایل به تنهایی انجام دادن این کار باشد. کافی است مدتی هر شب پا به پای کودکتان مسواک بزنید. با این کار او نیز به این کار عادت می کند. هم چنین ممکن است برایش مهیج تر و جالب تر هم باشد. به این ترتیب نه تنها ترس در او از بین می رود بلکه به مسواک زدن علاقه پیدا می کند.

حس خفگی از دلایل ترس از مسواک زدن کودکان

ترس از مسواک زدن کودکان

یکی از مهم ترین دلایلی که بچه ها از مسواک زدن ممکن است هراس داشته باشند حس خفگی است. آن ها عادت ندارند چیزی که در دهانشان است را نبلعند. به همین دلیل ممکن است حس کنند که خمیردندان دارد به گلوی آنها می پرد و آن ها را خفه کند. ممکن است گاهی نیز چنین چیزی برایشان پیش آمده باشد و سرفه هایی هم کرده باشند. توجه داشته باشید که این مشکل نیست. برای بچه های کوچک مسواک زدن یک کار جدید است. به همین خاطر ممکن است به آن عادت نداشته باشند و به دلیل این که نمی توانند به درستی انجامش دهند از آن می ترسند. ترس از مسواک زدن کودکان به دلیل حس خفگی و یا ترس از خفگی بسیار شایع است. برای این که این موضوع را کمرنگ کنید به او کمک کنید. بهتر است بیش از حد سرش را بالا نگیرد. به کودک بگویی که سرش را کمی پایین تر بگیرد. با این کار خمیردندان به گلوی او وارد نمی شود. هم چنین از مقدار خمیردندان کمتری برای او استفاده کنید. زیاد بودن خمیردندان باعث ایجاد کف زیاد و به وجود آمدن حس خفگی در کودکان می شود.

وحشت از تندی و تیزی خمیردندان

ترس از مسواک زدن کودکان و درمان آن

خمیردندانهای بزرگسالان معمولا طعم های تندی دارد. طعم های نعنایی و طعم های خنک کننده ای که به دلیل به وجود آمدن حس تازگی استفاده می شود. این طعم ها برای ما بزرگترها ممکن است عادی باشد. اما خیلی از بچه ها از چنین مزه هایی می ترسند و یا اصلا آن ها را دوست ندارند. به همین دلیل است که خمیر دندان بچه گانه معمولا طعم های میوه ای و فانتزی تری دارد. این طعم های شیرین و جذاب برای تشویق کردن بچه ها به مسواک زدن و از بین بردن ترس از مسواک زدن کوکان می باشد. توصیه ما این است که هرگز برای بچه هایتان از خمیردندانی که برای خودتان استفاده می کنید نزنید. از طعمی استفاده کنید که دوست داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *