اخبار و مقالات کرونا

دستکش ها را ضدعفونی نکنید!

ضدعفونی کردن دستکش خطرناک است

دستکش یکی از وسایل مهمی است که از انتقال کرونا و سایر ویروس ها به ما جلوگیری می کند. این روزها که کرونا کشورمان را درگیر کرده است بسیاری از ما مجبوریم هزینه زیادی برای خرید ماسک و دستکش بپردازیم. به همین دلیل شاید برخی افراد فکر کنند که با ضدعفونی کردن دستکش ها می توانند بیشتر از آن استفاده کنند. در ادامه خواهیم گفت که این کار چه اثر مخربی خواهد داشت.

ضدعفونی کردن دستکش چه عواقبی دارد

تغییر بافت دستکش

ضدعفونی کردن دستکش و ماسک خطرناک است

بافت بیشتر دستکش ها به خصوص انواع یکبار مصرف آن از پلاستیک است. هنگامی که این ساختار با مواد ضدعفونی کننده ترکیب شود باعث تغییرات شیمیایی می شود. میزان این تغییرات با توجه به نوع دستکش و نوع ضدعفونی کننده کمتر و بیشتر خواهد بود. ممکن است که برای پیشگیری از کرونا از دستکش لاتکس یا نیتریل استفاده کرده باشید. باید بدانید که دستکش های لاتکس بهترین و مقاوم ترین دستکش ها هستند. این دستکش ها که به دستکش تخصصی پزشکی معروفند به طور کامل به عنوان سدی در برابر نفوذ ویروس عمل می کنند. پس ویروس کرونا یا هر ویروس دیگری نمی تواند از بافت لاتکس عبور کند. اما این دستکش ها در مقابل الکل و مواد شیمیایی حساس هستند. به همین دلیل ممکن است در مقابل مواد ضدعفونی کننده الکلی نیز واکنش نشان دهند. 

واکنش پذیری دستکش نیتریل اما نسبت به لاتکس کمتر است. اما باز هم نمی توان گفت که بافت این دستکش ها نیز با اسپری کردن ماده ضدعفونی کننده تغییری نمی کند.

مقاوم ترین دستکش در مقابل اسید و قلیا و همچین مواد الکلی دستکش وینیل است. اما این دستکش ها به خاطر آزاد بودن و این که به دست نمی چسبند نسبت به دو دستکش دیگر کارایی کمتری دارند.

ایجاد واکنش های آلرژیک

همان طور که گفتیم ضدعفونی کردن دستکش باعث می شود که ساختار آن دچار تغییرات شیمیایی شود. این تغییرات شیمیایی ساختاری ممکن است باعث بروز واکنش های آلرژیک پوستی شود. این واکنش ها ممکن است به صورت قرمزی پوست، خارش، ایجاد تاول و… بروز کنند. طبیعی است که هرچه کیفیت دستکش پایین تر باشد ممکن است واکنش شیمیایی شدیدتر شود. همچنین شدت ماده ضدعفونی کننده نیز در میزان تغییرات شیمایی و چگونگی آن مأثر خواهد بود.

ایجاد حفره در دستکش

ضدعغونی کردن دستکش ممکن است باعث شود که برخی از قسمت های آن از بین برود! به این صورت که حفره هایی در دستکش ایجاد می شود. ممکن است این حفره ها به قدری ریز و کوچک باشند که به راحتی دیده نشوند. اما همین حفره ها باعث خواهند شد که ویروس از آن عبور کند. پس تمام زحماتی که به گمان خودتان برای پیشگیری از کرونا کشیده اید به هدر خواهد رفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *