اخبار و مقالات کرونا

تفاوت ماسک های پرستاری و جراحی در چیست؟

تفاوت ماسک های جراحی و پرستاری

این روزها که کرونا ویروس شیوع پیدا کرده است استفاده از ماسک رایج شده است. ماسک ها به یک وسیله ضروری برای زنده ماندن و پیشگیری از بیماری تبدیل شده اند. همچنین بازار خرید و فروش انواع ماسک ها داغ است. دیگر در هر سوپر مارکتی و فروشگاهی می توانید انواع محصولات مراقبت از کرونا را پیدا کنید. اما آیا همه این وسایل قابل اعتماد هستند؟ چطور تفاوت ماسک خوب و بد را تشخیص بدهیم؟ ممکن است در این مدت کسی ماسکی را به اسم جراحی یا پرستاری به شما معرفی کرده باشد. طبیعی است که افراد عادی و عموم مردم ممکن است گیج شوند و ندانند این ماسک ها چه تفاوت هایی با هم دارند. در ادامه مطلب بیشتر در مورد تفاوت ماسک های جراحی و پرستاری و کاربردهای این ماسک ها می پردازیم.

تفاوت ماسک های جراحی و پرستاری

همه ما دیده ایم که جراحان هنگامی که به اتاق عمل می روند ماسک به صورت دارند. این ماسک ها بسیار ساده هستند. یک ماسک ساده که عموما نیز از سه لایه تشکیل شده است. این سه لایه اسپان باند و ملت بلون است. دو لایه ابتدایی و انتهایی اسپان باند و لایه میانی ملت بلون است. این پارچه ها بدون بافت هستند. به همین دلیل ویروس نمی تواند از آن عبور کند. پس جراح با استفاده از این ماسک خود را در برابر انتقال ویروس مصون می دارد. ماسک جراح به وسیله بندی ساده به دور سر او بسته می شود. همچنین این ماسک بینی و دهان را به طور کامل در بر می گیرد. چرا که مهم ترین و راحت ترین راه برای انتقال ویروس و باکتری راه دهان و دستگاه تنفسی است. 

دیگر افراد و پرسنل بیمارستان نیز باید خود را در برابر آلودگی های محیطی حفظ کنند. قشر دیگری که در خطر هستند پرستاران هستند. پس آنها نیز باید از ماسک استفاده کنند تا احتمال بیماری را در محیط آلوده بیمارستان به حداقل برسانند. این ماسک ها نیز تقریبا شبیه ماسک های جراحی هستند. شاید در نگاه اول متوجه تفاوت آنها نشده باشید. این ماسک ها نیز یک بار مصرف هستند و از لایه های اسپان باند و ملت بلون ساخته می شود. به همین دلیل ویروس از آن عبور نمی کند.

پس تفاوت ماسک های جراحی و پرستاری در چیست؟

تنها تفاوت این ماسک ها در نوع اتصال آنهاست! ماسک های جراحی به وسیله بند به پشت سر بسته می شوند. اما ماسک های پرستاری به وسیله دو قطعه کش به پشت گوش متصل می شوند. تفاوت دیگری در این ماسک ها وجود ندارد. هر دو بسیار کارآمد هستند و از انتقال ویروس جلوگیری می کنند.

دلیل اتصال متفاوت به وسیله بند یا کش چیست؟

جراحان مدام در اتاق عمل یا مشغول معاینه بیماران هستند. بیمارانی که ممکن است بیماری خطرناک داشته باشند. پس باید همیشه از ماسک استفاده کنند. دلیل استفاده از بند نیز همین است. هنگامی که جراح به اتاق عمل می رود هر دو بند را می بندد. پس ماسک روی صورت ثابت می شود. پس از اتمام کار بند بالایی را باز می کند. اما بند پایینی بسته است. پس ماسک دور گردن آویزان می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *