اخبار و مقالات کرونا

آیا کم شدن بویایی از علائم کرونا است؟

کم شدن بویایی از علائم ابتلا به کرونا

بویایی یکی از مهم ترین حواس انسان است. خیلی از ما وقتی سلامت هستیم قدر این نعمت را نمی دانیم. اما وقتی به دلایل مختلفی چون سرماخوردگی چون اختلال در بویایی می شویم به این نکته پی می بریم که چقدر این حس مهم است. در مدت اخیر که ویروس کرونا نیز شایع شده بود شاهد این بودیم که افراد زیادی دچار اختلال در بویایی شدند. در این مطلب به این می پردازیم که آیا کم شدن بویایی از علائم ابتلا به کرونا است یا خیر. یا اگر این گونه است باید چه کارهایی انجام دهیم.

آیا کاهش بویایی در همه جای دنیا اتفاق افتاده است؟

بدیهی است که ابتدا باید این نکته روشن شود که آیا افرادی که بویایی خود را از دست داده بودند در مناطق جغرافیایی خاصی بودند یا خیر. بسیاری از پزشکان به یکباره با مراجعینی رو به رو شدند که دچار اختلال در بویایی یا بویایی و چشایی شده بودند. ابتدا گمان می رفت که این افراد ابتلا به سرما خوردگی شده باشند. اما تعداد بسیار بالاتر از حد تصور بود. این مشکل در بسیاری از کشورها مانند ایران، بریتانیا و… به وجود آمد. به همین دلیل خیلی از پزشکان تصمیم گرفتند به تحقیق و بررسی بیشتری در این باره بپردازند. چرا که پزشکان دیگر در نقاط مختلف دنیا نیز با مراجعینی با این علائم و تعداد زیاد رو به رو شده بودند.

آیا اختلال بویایی واگیردار است؟

پزشکان بریتانیایی بر این عقیده بودند که کم شدن بویایی از علائم ابتلا به کرونا نیست و افرادی با این ویژگی نیازی به قرنطینه و مراقبت ندارند. اما با بررسی های بیشتر در نقاط مختلف جهان نتایج دیگری حاصل شد.

چندی از پزشکان از جمله چند پزشک ایرانی متوجه شدند که بسیاری از افرادی که فاقد حس بویایی بودند این مشکل را به دیگران انتقال داده بودند. به گفته خود این افراد، اطرافیان آنها و کسانی که با آنان در رفت و آمد بوده اند نیز پس از دیدار به اختلال بویایی دچار شدند. به همین دلیل رعایت احتیاط در ارتباط با این افراد لازم است. استفاده از ماسک سه لایه کش دار یا ماسک جراحی می تواند به جلوگیری از انتقال این مشکل کمک کند. این ماسک ها از لایه های اسپان باند و ملت بلون تشکیل شده اند. به همین دلیل جلوی انتشار ویروس از طریق تنفس را می گیرند.

کم شدن بویایی از علائم ابتلا به کرونا

آیا کم شدن بویایی از علائم ابتلا به کرونا است؟

گمان می رود که کم شدن بویایی از علائم ابتلا به کرونا است. هر چند خیلی ها این گفته را تکذیب کردند. نکته جالب این بود که بیشتر افرادی که به اختلال بویایی و چشایی دچار شده بودند بین سن 17 سال تا 45 سال بودند. یعنی افرادی با سیستم ایمنی قوی تر. همان سنی که کرونا ویروس کمتر می تواند به انسان غالب شود. پس کرونا ویروس وارد بدن این افراد شده بود اما نتوانسته بود به جز اختلال بویایی مشکلات دیگری بیافریند!

آیا این مشکل درمان می شود؟

بدیهی است که هر اختلال و بیماری بدونی مراقبت درمان نمی شود. همچنین هر چه زودتر برای درمان اقدام کنیم نتیجه بهتری می گیریم. خیلی از افرادی با این مشکل با تجویز پزشک اسپری rhinocort و داروهای مشابه را استفاده کردند و نتیجه گرفتند. اما نتیجه برای همه یکسان نبود. خیلی از این افراد حتی با این داروها نیز بهتر نشدند. جالب این است که بسیاری از افراد معتقدند که به تدیج یا به یکباره بهبود یافته اند. هرچند بسیاری نیز اذعان داشته اند که ماه هاست که با اختلال بویایی مواجه هستند.

چه مراقبت هایی برای درمان این مشکل وجود دارد؟

طب سنتی برای خیلی از مشکلات همیشه راه حلی داشته است. هنگامی که با برخی افرادی که به مشکل بویایی دچار شده بودند صحبت شد متوجه تاثیر استفاده از راهکارهایی طب سنتی در بهبود آنها شدیم. بخور اکالیپتوس، بخار پیاز، جوشانده آویشن و موارد مشابه تا حد زیادی توانسته است که به بازگشت حس بویایی کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *