اخبار و مقالات کرونا

تعطیلی مشاغل برای کاهش آمار کرونا در ایران

تعطیلی مشاغل برای کاهش آمار کرونا

تعطیلی مشاغل برای کاهش آمار کرونا دستوری بود که وزارت بهداشت داد. این دستور اکنون اجرایی شده است. بسیاری از فروشگاه ها و مراکز خرید تعطیل شدند. این تعطیلاتی موقتی بوده و به خاطر پایین آوردن آمار مبتلایان به کرونا بوده است. بسیاری از مسئولین امید دارند که این تعطیلی چرخه انتقال ویروس را بسیار کمتر کند. تعطیلی که این بار به صورت خیلی جدی تری اتفاق افتاده است. در حال حاضر بسیاری از پاساژها و مراکز خرید تعطیل شده اند.

پس از اطلاع رسانی جدی در مورد استفاده از ماسک سه لایه مردم این موضوع را جدی تر گرفتند. بیشتر مردم همکاری کردند و استفاده از ماسک همه گیر شد. اما باز هم آمار رشد کرونا نگران کننده بود. به همین دلیل باعث شد تصمیمات جدی تری گرفته شود. بیشتر مردم پروتکل های بهداشتی را رعایت کردند. اما هر روز بیش از پیش مبتلا و جان باخته کرونایی اعلام شد. این موضوع باعث نگرانی خیلی زیاد مردم و مسئولین شد.

تعطیلی شهر مشاغلی را دربر گرفته است که کالاها و خدمات ضروری عرضه نمی کنند. به طور مثال آرایشگاه های زنانه و مردانه و بسیاری از فروشگاه های آجیل و خشکبار و… تعطیل شد. گرچه وقتی در سطح شهر راه می رویم صحنه غمگینی را می بینیم اما چاره ای نیست. مجبوریم در خانه بمانیم و باور کنیم خانه از همه جا ایمن تر است.

تعطیلی مشاغل برای کاهش آمار کرونا البته باعث نگرانی اقشار کم درآمد شده است. افرادی که روزمزد بودند. اما موضوع این است که نمی توان کرونا را شوخی گرفت. مجبوریم با این شرایط سخت اقتصادی دست و پنجه نرم کنیم. اگر بخواهیم احساسی فکر کنیم نمی توانیم در جنگ با کرونا پیروز شویم. ویروسی که تا به حال جان خیلی ها را گرفته است. ویروسی که همه دنیا را درگیر کرده است.

از شنبه 8 آذر ادارات دولتی تعطیل شدند. به همین دلیل بسیاری از مراجعین برای کارهای حضوری تعطیل شد. در همین راستا بسیاری از شرکت های نیمه دولتی و خصوصی نیز ساعت های کاری شان را کمتر کردند. برخی از این شرکت ها حضور پرسنل را به صورت یک روز در میان درآوردند. مشخص نیست که این تعطیلی تا چه زمانی ادامه داشته باشد. وزارت بهداشت در این راستا صحبتی کرده است. اعلام داشته اگر آمار کرونا همچنان رو به افزایش باشد تعطیلی تمدید خواهد شد.

البته تعطیلی مشاغل برای کاهش آمار کرونا تنها در ایران نبوده است. در بسیاری از کشورهای دیگر نیز این طرح اجرایی شده است. ایران اولین کشوری نبوده است که به خاطر کرونا اعلام تعطیلی جدی کرده است. در کشورهای اروپایی نیز بسیاری از مشاغل ساعت کاری خود را کمتر کرده اند. همچنین در این کشورها نیز اماکن تفریحاتی مدت زیادی است که تعطیل شده است.

کرونا تنها نگرانی برای جان انسان ها ایجاد نکرده است. بلکه نگرانی خیلی ها ضربه شدیدی است که این ویروس به اقتصاد وارد کرده است. اقتصاد جهانی به خاطر کرونا ضربه بسیار خورده است. خیلی ها بی کار شدند و مدت هاست که خانه نشین هستند. به طور مثال مشاغل تفریحاتی از ابتدای کرونا دربشان بسته است. استخرها، تالارهای تشریفاتی و سینماهای زیادی تعطیل شده اند.

البته تا قبل از اینکه مشاغل دیگری مانند فروشگاه های پوشاک هم تعطیل شوند بازارها خلوت شده بود. مردم خریدهای غیرضروری خود را خیلی کمتر از قبل کردند. به طور مثال خرید شیرینی و آجیل و خیلی چیزهای دیگر کاهش پیدا کرد. به گفته صاحبان این مشاغل، حتی در زمانی که تعطیلی اجرا نشده بود درآمد آنچنانی رد و بدل نمی شد. یعنی بسیاری ها تنها کرکره مغازه شان را بالا و پایین بردند بدون این که فروشی کرده باشند.

خیلی ها نگرانی زیادی در رابطه با ضربه اقتصادی ناشی از کرونا هستند. در بسیاری از کشورها مانند ایران این نگرانی بیشتر است. چرا که تا قبل از کرونا نیز وضعیت اقتصادی خیلی خوبی در کشور نداشتیم. مشخص نیست این وضعیت کرونایی نیز تا چه زمانی ادامه داشته باشد. مشخص نیست پس از کرونا چه شود. اما امیدواریم با همت همیشگی مردم ایران بتوانیم با قدرت بیشتری فعالیت اقتصادی داشته باشیم. امیدواریم که بتوانیم پیشرفت کنیم و وضعیت بهتری را ایجاد کنیم.

به هر حال باید این را هم در نظر بگیریم که تنها ما نیستیم که درگیر کرونا شدیم. کل دنیا درگیر شده است. همه همدرد شده ایم. شاید این همدردی برای کرونا مدت ها بوده است که در کل دنیا نبوده است. خیلی وقت بوده که همه دنیا یک ناراحتی و نگرانی مشترک نداشته اند. همه دنیا چشم انتظار تولید دارو یا واکسنی برای کرونا هستند. خیلی ها به زبان های مختلف روزانه اخبار کرونایی را بررسی می کنند. و در همه آنها یک آرزو مشترک است. آرزوی این که آمار جان باختگان به سمت صفر برود.

در حال حاضر چاره ای نیست جز رعایت موارد بهداشتی و خانه نشینی. چاره ای نیست جز تحمل این روزهای سخت. روزهایی که امیدواریم در آخرهای آن باشیم. امیدواریم با رعایت پروتکل های بهداشتی توسط مردم و قرنطینه این روزهای طاقت فرسا هرچه سریع تر تمام شود. امیدواریم چهره هایمان از ماسک ها راحت شود و بتوانیم دوباره راحت در فضای باز بگردیم و هوای تازه و سالم تنفس کنیم.

به هر حال مجبوریم شرایط سخت اقتصادی را تحمل کنیم. زنده ماندن در این روزها و سالم بودن و دور بودن از شر کرونا از همه مهم تر است. ابتدا باید زنده بمانیم تا بتوانیم کار کنیم. کار کردن در این روزها ممکن است ما را از ادامه حیات بازدارد. آن هم این روزها که کرونا از طریق سطح آلوده تا این اندازه می تواند قربانی بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *