مراقبت از دهان و دندانها

چطور بچه ها را به مسواک زدن علاقه مند کنیم؟

علاقه مند کردن بچه ها به مسواک زدن

دندان ها یکی از مهم ترین اعضای بدن ما هستند. دندان سالم نعمتی بزرگ است. اگر تجربه دندان درد داشته باشید حتما تا به حال قدر دندان هایتان را بیشتر دانسته اید. اگر از دندانهایمان مراقبت کنیم همیشه آن ها را سالم خواهیم داشت. دندانهایی سالم و محکم به ما کمک می کنند که راحت تر غذا بخوریم. می توانیم هر غذایی را به خوبی بجویم. دندانی سالم جلوه ای زیبا دارد. باعث می شود که لبخندی شیرین تر نیز داشته باشیم. اما اگر از کودکی عادت نکرده باشیم که مسواک بزنیم و از دندانهایمان مراقبت کنیم در بزرگسالی با مشکلات دندان مواجه خواهیم شد. اگر شما کودکی خردسال دارید سعی کنید از همان کوچکی او را عادت بدهید که از دهان و دندانهایش به خوبی مراقبت کند. در این مطلب در مورد شیوه های علاقه مند کردن بچه ها به مسواک زدن صحبت خواهیم کرد. راهکارهایی که باعث می شود کودکمان هر شب مسواکش را بزند و سپس به بستر برود.

راهکارهایی برای علاقه مند کردن بچه ها به مسواک زدن

الگوی خوبی برای او باشید

علاقه مند کردن بچه ها به مسواک زدن

گاهی ما به عنوان مادر و پدر متوجه نمی شویم که بچه هایمان به چه دقتی به رفتارهای ما توجه دارند. آن ها خیلی وقت ها همان کاری را می کنند که ما انجام می دهیم. بدون آن که به آن ها گفته باشیم کارمان درست است یا نادرست. یک اصل روان شناسی می گوید که بچه هایتان همان کاری را انجام می دهند که شما انجامش می دهید؛ نه کاری را که به آن ها می گویید یا دوست دارید انجام دهند. پس سعی کنید الگوی خوبی برای کودکتان باشید. به عنوان یک مادر و یا یک پدر سعی کنید خودتان هر شب مسواک بزنید. به صورت غیر مستقیم به او نشان دهید که چقدر مسواک زدن را دوست دارید و چقدر از سلامت دندان هایتان لذت می برید. وقتی او این رفتارها را ببیند علاقه مند خواهد شد که هر شب مسواکش را بزند. برای علاقه مند کردن بچه ها به مسواک زدن باید عمل مسواک زدن را به او جذاب و دوست داشتنی نشان دهیم.

علاقه مند کردن بچه ها به مسواک زدن با بازی

علاقه مند کردن بچه ها به مسواک زدن با بازی

بازی و انجام دسته جمعی مسواک زدن باعث می شود که این کار برای کودکتان بسیار جذاب باشد. به همراه کودکتان جلوی آیینه بایستید و مسواک بزنید. این کار را همراه با بازی انجام دهید. مسابقه بگذارید که چه کسی بهتر مسواک می زند. در این بازی هدفتان درست مسواک زدن باشد نه سریع انجام دادن آن. به خوبی و با شیوه صحیح مسواک بزنید. مسواک را به صورت صحیح در دست بگیرید و به صورت درست روی دندان هایتان بکشید. از کودکتان بخواهید که او نیز به همین صورت مسواک بزند. این کار تاثیر بسیار زیادی در علاقه مند کردن بچه ها به مسواک زدن دارد. بازی روشی جذاب و کارآمد است که می توانید از طریق آن خیلی چیزها را به فرزندتان آموزش بدهید. تاثیر گذاری آن نیز خیلی بیشتر از این است که او را با اجبار وادار به مسواک زدن بکنید.

از مسواک های جذاب استفاده کنید

علاقه مند کردن بچه ها به مسواک زدن

بچه ها دوست دارند هر چیزی به شکل عروسک و اسباب بازی هایشان باشد. آن ها بیش از هر چیز از بازی کردن لذت می برند. با خریدن مسواک هایی با شکل و شمایل بچه گانه تمایل او را به مسواک زدن مستمر افزایش دهید. این مسواک ها را به راحتی می توانید در داروخانه ها یا هر فروشگاه دیگری پیدا کنید. می توانید دقیقا همان مسواکی را برایش بخرید که دوست دارد. از او بخواهید خودش مسواکش را انتخاب کند. اگر به تنهایی به خرید می روید به سراغ مسواک هایی با شکل و شمایل عروسک هایی بروید که او در کارتن ها و برنامه های کودک دوست دارد. به این صورت به مسواک به چشم یک وسیله بازی نگاه خواهد کرد.

خمیردندانهای طعم دار بچه گانه

علاقه مند کردن بچه ها به مسواک زدن

هرگز برای اولین بار از خمیردندانهای تند و خمیردندانهای مناسب بزرگسالان برای کودکتان استفاده نکنید. این خمیردندانها تند هستند و باعث می شود که او دوست نداشته باشد مسواک بزند. تندی و طعم تیز خمیردندانهای بزرگترها برای بچه ها دوست داشتنی نیست. در هر فروشگاهی می توانید انواع خمیر دندان بچه با طعم های مختلف را پیدا کنید. طعم هایی مثل موزی از طعم هایی هستند که بچه ها خیلی دوست دارند. حتما از خمیردندانهای بچگانه و با طعمی که او دوست دارد استفاده کنید.

جایزه دادن

همه بچه ها دوست دارند بابت کارهای خوبشان تشویق شوند. جایزه ای کوچک باعث می شود که احساس کند چقدر کار خوبی انجام داده است که مستحق پاداش است. حتی یک خوراکی کوچک که به خاطر مسواک زدنش باشد او را به ادامه این کار علاقه مند تر می کند. هرازگاهی او را تشویق کنید و به او بگویید چقدر خوشحال هستید که مراقب دندان هایش است. این تشویق کردن را می توانید در حضور دیگران نیز انجام دهید تا احساس خیلی بهتری نسبت به عمل مسواک زدن داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *