مراقبت از دهان و دندانها

از بین بردن بوی دهان با چند روش ساده

از بین بردن بوی دهان

دهان ما به خاطر موارد مختلفی ممکن است بوی نامطبوعی بگیرد. مسواک نزدن به اندازه یکی از دلایلی است که باعث می شود دهانی بد بو داشته باشیم. همچنین خوردن غذای سنگین و غذاهای گوشت دار در شب نیز گاها باعث به وجود آمدن بوی بد می شوند. البته این موضوع دلایل خیلی زیادی می تواند داشته باشد. حتی گوارش نادرست نیز باعث می شود دهان ما خیلی زود بوی بدی به خودش بگیرد. در این مطلب می خواهیم راهکارهایی را برای از بین بردن بوی دهان به شما معرفی کنیم. روش هایی که با استفاده از آن ها می توانید دهانی خوش بو داشته باشید. داشتن دهانی خوش بو باعث می شود شما مراودات اجتماعی بهتری داشته باشید. دهانی بد بو حتی باعث آزار و اذیت دوست شما می شود و ممکن است به همین خاطر دوست نداشته باشد با شما ارتباط داشته باشد. اگر شما نیز از این مشکل رنج می برید موارد زیر ممکن است برای شما مفید واقع شود.

روش های مراقبتی برای از بین بردن بوی دهان

استفاده از نخ دندان

از بین بردن بوی دهان با نخ دندان

یکی از مهم ترین کارهایی که برای داشتن دندانهایی سالم باید انجام دهیم نخ دندان کشیدن است. حداقل روزی یک بار باید از نخهای دندان استفاده کنیم. این وسیله ساده می تواند از پوسیدگی دندان و بسیاری مشکلات دیگر جلوگیری کند. دندانپزشکان اعتقاد دارند که اگر همه مردم به اندازه نخ دندان استفاده کنند هرگز به دندانپزشکی مراجعه نخواهند کرد. این نشان از اهمیت بسیار زیاد این وسیله دارد. اما متاسفانه خیلی از ما تنها به مسواکی کوتاه اکتفا می کنیم. خیلی ها ممکن است حتی سالی چند بار بیشتر از نخ برای تمیز کردن دندانهایشان استفاده نکنند. زمانی که غذا می خوریم ممکن است در اثر جویدن ذرات غذا به تکه های کوچکی تبدیل شود. این تکه های ریز می تواند در لا به لای دندانها ماندگار شود. علاوه بر این که این تکه ها می تواند باعث پوسیدگی و خراب شدن دندان شود باعث ایجاد یک بوی بسیار بد می شود. یکی از بهترین روش ها برای از بین بردن بوی دهان این است که هر شب نخ دندان بکشید. ممکن است بویی که در دهان شما ایجاد شده است در اثر تکه های مواد غذایی باشد که در میانه دندانها جا خوش کرده است. این بقایای مواد غذایی حتی می تواند در همان جا بماند و فاسد شود. بوی ماده فاسد شده نیز مطمئنا بوی خوبی نخواهد بود.

مسواک زدن به اندازه

از بین بردن بوی دهان با مسواک زدن

تقریبا هیچ کس نیست که نداند مسواک زدن یکی از مهم ترین مراقبت ها برای داشتن دندانی سالم و محکم است. اگر مسواک نمی زنید نباید انتظار زیادی برای خوش بو بودن دهانتان داشته باشید. به خصوص مسواک نزدن شبانه باعث به وجود آمدم بویی بسیار نا خوش آیند می شود. شاید تجربه این موضوع را داشته باشید. شب هایی که فراموش می کنید مسواک بزنید بوی بدی را در اول صبح و در زمان بیدار شدن تجربه می کنید. این بو ممکن است در طول روز همراه شما باشد. یکی دیگر از روش های مراقبتی مهم برای از بین بردن بوی دهان این است که به اندازه مسواک بزنید. هرگز مسواک زدن قبل از خواب را ترک نکنید. در غیر این صورت علاوه بر این که دهانتان بد بو می شود، دندانهایتان نیز مستهلک می شوند. دندانهایی که در طول روز و در زمان غذا خوردن همیشه به کار شما آمده اند را همین طوری رها نکنید. این حق آن هاست که با مسواک زدن از آن ها تشکر کنید!

اگر بوی دهان شما از مشکلات گوارشی نباشد با عادت دادن خودتان به این که به اندازه مسواک بزنید دهانی خوش بو و تمیز خواهید داشت. حداقل روزی دوبار مسواک بزنید. حتی اگر شاغل هستید و در جایی کار می کنید. مسواک زدن تنها زمان کوتاهی از شما خواهد گرفت. پس از صرف نهار به توالت بروید و با مسواک زدن دندانهایتان و دهانتان را تمیز نمایید. این کار علاوه بر از بین بردن بوی دهان به شما کمک می کند همیشه از داشتن دندانهایی سالم لذت ببرید. مسواک های محافظ دار قیمت کمی دارند. مسواک هایی که کیف کوچکی در قسمت برس آن ها قرار دارد. این مسواکها را به راحتی می توانید همراه خود داشته باشید. یک خمیردندان ساده نیز همراهتان باشد تا در مواقع لزوم از آن استفاده کنید. تنها چند روز این کار را انجام دهید تا به یک عادت تبدیل شود. عادتی پسندیده که رفته رفته دهانتان را خوشبو و دندانهایتان را درخشان می کند.

مسواک اورال بی
خمیر دندان اورال بی

خودتان را عادت بدهید که به خوبی مسواک بزنید. خیلی سریع و برای از سر باز کنی مسواک نزنید. به دقت و با حوصله این کار را انجام دهید. خودتان را گول نزنید. هر کاری شیوه ای و روش استانداردی دارد. حتی با یک جست و جوی ساده در اینترنت با فیلم های آموزشی زیادی در این باره رو به رو می شوید. فیلم هایی کوتاه که روش های استاندارد و درست مسواک زدن را آموزش می دهند. هر بار با دقت و با همین روش ها این کار را انجام دهید. برای از بین بردن بوی دهان و از آن مهم تر برای این که دندانهایتان چون مروارید بدرخشد باید به خوبی و با دقت مسواک بزنید. نگران نباشید. این روش های درست و استاندارد خیلی هم سخت نیستند. بسیار ساده و آسان هستند. کافی است چند روز به همین شیوه مسواک بزنید تا به عادت همیشگی شما تبدیل شود.

استفاده از یک خمیر دندان خوب

خمیردندان نیز بسیار مهم است. باید یکی از خوب هایش را تهیه کنید. اگر می خواهید به خوبی و به صورت تخصصی دهانتان را پاکسازی کنید باید یک مدل خوب و درست و حسابی تهیه نمایید. استفاده از برندهای جهانی که صرفا در زمینه دهان و دندان کار می کنند نیز خالی از لطف نیست. شرکتهایی چون اورال بی،کلگیت و… که محصولاتشان تاییدیه دندانپزشکی هم دارد. یکی از خوب های روزگار که بسیار تخصصی و خوب کار کرده است خمیر دندان سنسوداین است. تمامی مدلهای این برند عالی است و هر کدام از یک نظر خوب هستند. انواع خمیر دندان سفید کننده و ضد جرم و محصولات روزانه و کامل را می توانید از این برند تهیه کنید. البته برندهای ایرانی نیز محصولات خوبی دارند. شرکتهایی چون ایروکس، پونه و بسیاری دیگر هستند که محصولاتی با کیفیت مطلوب در این زمینه دارند. یک خمیردندان تخصصی و با ترکیبات مفید به خوبی به از بین بردن بوی دهان کمک خواهد کرد. 

از بین بردن بوی دهان با دهانشویه

از بین بردن بوی دهان با دهانشویه

بخش زیادی از مشکلات دهان و دندان به دلیل باکتری هایی است که در آن زندگی می کنند. محیط دهان تاریک و مرطوب است. پس بهترین جاییست که باکتری ها می توانند زندگی کنند و زاد و ولد کنند. تکثیر باکتری ها باعث می شود دندانهای ما خراب شوند. همچنین گاها این باکتری ها باعث تشکیل پلاک و حتی لایه جرم می شوند. تنفس این باکتری ها بوی بدی را نیز به وجود می آورد. استفاده از دهانشویه خیلی راحت و سریع به از بین بردن بوی دهان کمک می کند. استفاده از دهانشویه ها بسیار راحت است. کافی است مقدار لازم را که بر روی آن نوشته شده است در دهان بریزید. سپس به مدتی که گفته شده است در دهان بچرخانید. سپس آن را خالی کنید. پس از استفاده از برخی از دهانشویه ها نیز بهتر است دهان را آب بکشید. اما برخی از آن ها این طور نیستند. دهانشویه ها مدلهای مختلفی دارند. برخی از آن ها ویژگی ها و ترکیبات خاصی هم دارند. مثلا به سفیدتر شدن دندانها کمک می کنند. یا جرم ها را از بین می برند. اما تقریبا همه آن ها دهان را ضدعفونی می کنند و آن را خوشبو می کنند.

از بین بردن بوی دهان با طب سنتی

استفاده از سرکه سیب

از بین بردن بوی دهان با سرکه سیب

سرکه سیب یک ضدعفونی کننده و آنتی باکتریال طبیعی است. این فرآورده طبیعی به از بین بردن بسیاری از مشکلات کمک می کند. از سرکه سیب به دو روش می توانید استفاده کنید. یکی این که مقداری از آن را در طول روز و در کنار غذا صرف کنید. می توانید به عنوان چاشنی سالاد از آن استفاده کنید. سرکه سیب حتی از چاقی زیاد و مشکلاتی مثل کبد چرب نیز جلوگیری می کند. پس علاوه بر از بین بردن بوی دهان به سلامتی کل بدن شما نیز کمک خواهد کرد. همچنین با از بین بردن باکتری هایی که در معده وجود دارند به کاهش بوی نامطبوع و یا از بین بردن آن کمک می کند. روش دوم نیز دهان شویه سرکه ای است. یک لیوان آب بردارید. لیوان آب را در اتاق فرار دهید تا هم دما با محیط شود. سپس دو قاشق سرکه سیب در آن بریزید. این محلول یک دهانشویه طبیعی است. آن را در دهان خود بچرخانید و بیرون بریزید. به همین سادگی دهان شما ضدعفونی و تمیز می شود.

آب نمک غرغره کنید

در یک لیوان آب گرم یک قاشق نمک بریزید. سپس آن را در دهان بچرخانید و غرغره کنید. هر بار آب و نمک غرغره شده را دور بریزید. دوباره این کار را تکرار کنید تا همه لیوان تمام شود. این کار حتی به از بین بردن چرک گلو و باکتری هایی که در آن ناحیه زندگی می کنند هم کمک می کند. غرغره آب نمک فواید زیادی دارد. به از بین بردن بوی دهان کمک می کند. چرا که نمک یک گند زدای طبیعی است. در زمان قدیم هر چه را می خواستند خراب نشود و فاسد نشود نمک می زدند. نمک اجازه رشد باکتری ها را نمی دهد. آن ها را از بین می برد. به همین خاطر آب و نمک عمیقا می تواند دهان را ضدعفونی نماید.

جویدن رازیانه

رازیانه یک دانه گیاهی ارزشمند است. جویدن رازیانه یک روش ساده و کاربردی برای از بین بردن بوی دهان است. علاوه بر خواص دیگری که این دانه ها برای شما دارند می توانند دهانتان را خوش بو کنند. رازیانه نیز خاصیت آنتی باکتریال دارد. به همین خاطر بوی نامطبوع باکتریایی را از بین می برد. همچنین خوردن دانه های جویده شده رازیانه باعث بهتر شدن گوارش و خوش بو شدن اندام گوارشی می شود. به همین خاطر معمولا کمک زیادی به از بین بردن بوی دهان خواهد کرد. کافی است مقداری رازیانه از عطاری نهیه کنید. رازیانه هزینه زیادی هم ندارد. تا مدت ها می توانید با جویدن آن ها دهانی خوش بو و بدون بو داشته باشید.

جعفری معجزه می کند

از بین بردن بوی دهان با جعفری

روایتی از پیامبر وجود دارد که به اهمیت جعفری به خوشبو شدن دهان اشاره دارد. روی شخصی نزد پیغمبر می آید. به او می گوید که دهانش بدبوست و همسرش ناراحت است. پیامبر می گوید جعفری بجود. چرا که جویدن جعفری تازه دهان را خوشبو می کند. امروزه نیز دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که جویدن جعفری به خوبی دندانها و کل دهان را عاری از باکتری می کند. همچنین به طرز معجزه آسایی به از بین بردن بوی دهان و خوشبو شدن سریع آن کمک می کند. مقداری جعفری تازه تهیه کنید و هر بار در کنار غذا از آن استفاده کنید. جعفری تازه را می توانید روی سالاد نیز استفاده کنید. جعفری عطر و طعم بی نظیری دارد. حتی در کنار سبزی خوردن خود می توانید جعفری بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *