عمومی, مجله کیان تجهیز طب

عوارض مصرف الکل در بدن چیست؟

عوارض مصرف الکل

تقریبا کسی نیست که نداند الکل و نوشیدنی های حاوی الکل چقدر ضرر دارد. در سال های اخیر نیز آگاهی رسانی های زیادی در این باره انجام شده است. اما متاسفانه باز هم شاهد مصرف نوشیدنی های الکلی به خصوص توسط جوانان هستیم. کسانی که باید از همان سن و سال جوانی بسیار مراقب سلامت خود باشند. این روزها هر چه بخواهید را می توانید در گوگل جست و جو کنید. حتی در مورد همه این چیزها می توانید مطالب زیادی پیدا کنید که در آن نوشته شده است چقدر ضرر دارند. برخی از عوارض الکل آن قدر خطرناک است که می تواند کل زندگی فرد را به خطر بیندازد. در این مطلب می خواهیم بیشتر در این باره صحبت کنیم. خواهیم گفت که نوشیدن نوشیدنی های الکلی چقدر می تواند سلامتی ما را به خطر بیندازد.

برخی از عوارض الکل و نوشیدنی های الکلی

مشکلات کبدی یکی از اصلی ترین عوارض الکل

بیش تر کسانی که عادت به مصرف الکل دارند از مشکلات کبدی رنج می برند. فیبروز و سیروز کبدی شایع ترین بیماری هایی هستند که در اثر نوشیدن زیاد الکل به وجود می آیند. بد نیست بدانید که سالانه تعداد زیادی از اطرافیانمان را بر اثر فیبروز و سیروز کبدی مصرف الکل از دست می دهیم. این آمار بسیار تکان دهنده است. و باید زنگ خطری باشد برای کسانی که این نوشیدنی ها را به صورت تفریحی استفاده می کنند. این تفریح ناسالم می تواند آن ها را به کام مرگ بکشاند. در واقع اولین عضو بدن که با مصرف الکل بسیار صدمه می بیند کبد است. و این بیماری ها (فیبروز و سیروز کبدی) از مهم ترین و خطرناک ترین عوارض مصرف الکل و نوشیدنی هایی نظیر آبجو هستند که در آن ها الکل زیادی وجود دارد. مشکلات کبدی اگر زود پیگیری شوند شاید درمان شوند. اما باید بدانید خیلی از این مشکلات نیز درمان نمی شوند و باعث مرگ می شوند.

عوارض مصرف الکل برای کبد

مشکلات دفع و سرطان روده

یکی دیگر از عوارض مصرف الکل مشکلات دفع است. بسیاری از افراد معتاد به نوشیدنی های الکلی دچار مشکلات روده ای می شوند. به همین خاطر نمی توانند راحت مواد دفعی را از بدن خارج کنند. و اگر مدفوع مدت زمان زیادی در روده ها بماند خود بیماری های زیادی را ایجاد می کند. مدفوع آلوده سبب رشد باکتری ها و قارچ ها می شود. و می تواند سبب بیماری های عفونی شود. وقتی این مشکل هر روز و یا روزهای زیادی تکرار شود عملکرد صحیح روده ها را مختل می کند. یکی از عوارض مصرف الکل به خصوص در حجم بالا بروز مشکلات شدید دفع و روده است. یکی از اصلی ترین و خطرناک ترین بیماری هایی که ممکن است به خاطر مشکلات روده ای ناشی از الکل پدیدار شود سرطان روده است.

عوارض مصرف الکل برای پانکراس

پانکراس نام دیگر عضوی است که خیلی از ما آن را به نام لوزالمعده می شناسیم. این عضو مهم وظیفه تنظیم قند خون و کمک به هضم غذا را بر عهده دارد. الکل سفید نوشیدنی های الکلی به شدت به لوزالمعده آسیب می رساند. از مهم ترین این آسیب ها می توان به مشکلات قند خون (بالا و پایین شدن شدید قند خون) اشاره کرد. هم چنین افرادی که زیاد الکل می نوشند به دل درد و دل پیچه های زیادی دچار می شوند. برخی از این دلپیچه ها همراه همیشگی فرد خواهند بود و درمان قطعی هم برایشان نیست.

تضعیف سیستم ایمنی بدن

سیستم ایمنی یکی از مهم ترین سیستم های بدن ماست. زمانی که آلودگی (مثل ویروس، باکتری و…) وارد بدن می شود این سیستم دست به کار می شود. کار سیستم ایمنی این است که از شما در برابر خطرات و بیماری ها دفاع کند. و خیلی از موارد اصلا شما متوجه نمی شوید. هنگامی که بیمار می شوید سیستم ایمنی بدن به شما کمک می کند تا با بیماری مبارزه کنید و سریع تر بهبودی حاصل شود. حال زمانی که دچار ضعف در سیستم ایمنی شوید خطرات و بیماری های زیادی شما را تهدید می کنند. یک ویروس کوچک می تواند آن قدر شما را بیمار کند که جان خود را از دست بدهید. شاید بد نباشد که بدانید یکی از عوارض مصرف الکل این است که سیستم ایمنی بدنتان را بسیار بسیار ضعیف می کند. به خصوص در کسانی که میزان مصرف الکلشان زیاد است خیلی از بیماری های کوچک می تواند باعث شود جانشان را از دست بدهند.

عوارض مصرف الکل برای سیستم ایمنی بدن

مشکلات تصمیم گیری و ارادی

می خواهم یکی از مهم ترین عوارض مصرف الکل را به شما معرفی کنم. عارضه ای که شاید کم تر در باره اش صحبت شده باشد. یکی از ضررهایی که الکل به بدن شما می زند این است که نمی گذارد مغز کارش را درست انجام دهد. مغز ما پردازنه اصلی بدن است. و اگر به درستی کار نکند در همه امورات مشکل پیدا می کنیم. بسیاری از کسانی که از نوجوانی به نوشیدنی های الکلی اعتیاد پیدا می کنند مشکلات اراده و تصمیم گیری دارند. آن ها هیچ وقت نمی توانند برای زندگی شان به درستی تصمیم بگیرند. به خاطر این که مغزشان آن موقع که باید و آن طور که باید راهنمایی شان نمی کند. حتی در محاسبات و امورات فنی شاید مشکلاتی پیدا کنند. همچنین ممکن است در آینده دچار اختلالات حافظه نظیر آلزایمر شوند.

اختلالات فشار خون و جریان خون

الکل باعث افزایش جریان خون در رگ ها و عروق می شود. و به همین خاطر به صورت ناگهانی باعث افزایش فشار خون می شود. این سرعت گرفتن جریان خون در رگ ها به خصوص در مواردی که عروق دچار رسوبات و مسدودی هایی باشند می تواند بسیار خطرناک باشد. خیلی افراد شاید ندانند که گرفتگی های عروقی دارند. این افراد پس از نوشیدن الکل ممکن است یک احساس داغ شدن و گرمای شدید را تجربه کنند. حتی این اتفاق آن قدر می تواند شدید شود که جریان خون در برخی رگ ها مثل رگ های دست را احساس کنند. یکی از عوارض مصرف الکل به خصوص در مواردی که گرفتگی عروق وجود داشته باشد فشار به رگ ها مشکلاتی است که می تواند عواقب بدی داشته باشد.

عوارض مصرف الکل برای فشار خون

مشکلات پوست و مو

یکی از بدترین عوارض مصرف الکل این است که باعث می شود زیبایی تان را از دست دهید. چرا که باعث ریزش موها و مشکلات پوستی می شود. باعث می شود که پوست شما خیلی زود پیر شود. و باعث می شود که پیر تر از هم و سال های خودتان به نظر بیایید. الکل خالص موجود در نوشیدنی های الکلی جذب بدن می شود و باعث کم آبی شدید و یا دهیدراته شدن می شود. کم آبی نیز خود اصلی ترین دلیل به وجود آمدن مشکلات پوستی است. خشکی شدید پوست صورت، بروز لکه های پوستی و حتی چین و چروک از عوارض مصرف الکل است. اگر می خواهید پوستی زیبا داشته باشید و همیشه جوان و کم سن تر از سن واقعی تان به نظر بیایید به سراغ نوشیدنی های الکلی نروید. کم آبی و دهیدراته شدن بدن می تواند باعث ضعیف شدن تارهای مو و ریزش شدید آن ها شود. هم چنین باعث پوسته پوسته شدن کف سر می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *