ایمنی

نحوه شستشوی شیشه آلات آزمایشگاهی

نحوه شستشوی شیشه آلات آزمایشگاهی

لوازم شیشه ای آزمایشگاه

بخشی از تجهیزات آزمایشگاهی شامل ظروف شیشه ای مانند بشر، ارلن و… هستند که بسیار مورد استفاده قرار میگیرند. در هنگام استفاده از شیشه آلات آزمایشگاهی دقت بسیاری لازم است. زیرا درهنگام شکستن این ظروف ممکن است مواد شیمیایی و محتوای ظرف با بدن کارشناس آزمایشگاه تماس پیدا کند و نتیجه بدی داشته باشد.

نحوه شستشوی شیشه آلات آزمایشگاهی

نحوه شستشوی شیشه آلات آزمایشگاهی

پس از استفاده از ظروف شیشه ای (بلافاصله پس از اتمام آزمایش) باید آنها را با آب معمولی کاملا شستشو دهیم. مواد آزمایش نباید مدت زیادی در این ظروف باقی بمانند. چون ممکن است باعث رشد باکتری ها و یا حتی واکنش های شیمیایی شوند. پس کارشناسان آزمایشگاه و یا مسئولین شستشوی ظروف آزمایشگاهی باید حوصله زیادی به خرج دهند. چرا که در طی روز وسایل زیادی برای انجام آزمایش مورد استفاده قرار میگیرد و یا ممکن است یک ظرف به دفعات استفاده شود. نحوه شستشوی شیشه آلات آزمایشگاهی پیچیده نیست. اما همین امر به ظاهر ساده یکی از موارد مهم در ایمنی آزمایشگاه می باشد!

شستشوی شیشه آلات آزمایشگاهی

استفاده از محلول ها و مواد ضدعفونی کننده

بسیار واضح است که باید در ابتدا ظروف را ضدعفونی کنیم تا عاری از هرگونه میکروب و آلودگی شوند. ترکیبات قلیایی موجود در سطح وسایل شیشه ای آغشته به سود، باید با قرار دادن آن ها در محلول اسیدکلریدریک 5% خنثی شوند و  در ادامه چندین مرتبه با آب لوله کشی و در انتها با آب مقطر آب کشی شود.

شستشوی شیشه آلات آزمایشگاهی نو

وسایل شیشه ای نو که قرار است برای اولین بار مورد استفاده قرارگیرند، ابتدا باید با شوینده ها شستشو شوند و سپس با آب لوله کشی معمولی  آبکشی گردند. برای خنثی کردن ترکیبات قلیایی که روی ظروف شیشه ای نو وجود دارد، باید آن ها را در اسیدکلریدریک %1 به مدت چندین ساعت قرار دهیم و سپس آن ها را کاملا با آب معمولی و آب مقطر آبکشی کنیم و جهت خشک کردن در فور قرار دهیم. برای کنترل و اطمینان از خنثی شدن مواد قلیایی آزاد وموجود بر روی شیشه، وسایل شیشه ای را در آب مقطر خنثی اتوکلاو کرده و سپس PH آب را اندازی گیری نمایید. اگر به علت وجود مواد قلیایی، PH آب بالا بود دوباره وسایل در محلول اسید کلریدریک قرار داده می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *