عمومی

عوارض نگهداشتن ادرار

نگهداشتن ادرار

بسیاری از ما ممکن است در مواقع اضطراری ادرار خود را نگهداریم . کودکان این کار را زیاد انجام می دهند . اما باید به آنها آموزش دهیم تا به موقع به دستشویی بروند . برخی افراد نیز در هنگام بازی و… ادرار خود را نگه می دارند . همچنین در مواقعی که کار واجب دارند از رفتن به دستشویی سر باز می زنند . اما هیچ چیز واجب تر از سلامتی نیست . اگر سلامت نباشیم نمی توانیم تفریح کنیم . اگر سلامت باشیم قادر به انجام بسیاری کارها چه واجب و چه غیر واجب نیستیم . عوارض نگهداشتن ادرار می تواند به قیمت گرفتن سلامت ما تمام شود . در ادامه با برخی خطرات نگهداشتن ادرار آشنا می شویم .

عوارض نگهداشتن ادرار

بی اختیاری در ادرار

یکی از خطرات نگهداشتن ادرار بی اختیاری است . بسیاری از افرادی که ادرار خود را نگه می دارند در طول زمان به این این مشکل دچار می شوند . بی اختیاری ادرار خطر آفرین است . حتی تصور اینکه در حضور افراد مختلف بی اختیار ادرار کنیم برای ما شرم آور است . اینکه در مکانی مهم بی اختیار ادرار کنیم بسیار بد است . 

محل نگهداشتن ادرار در بدن مثانه است . مثانه دریچه ای دارد که تنها در هنگام پر شدن باز می شود . هنگامی که پر می شود پیام هایی از طریق این دریچه به مغز ارسال می شود. در واقع مغز با این پیام ها متوجه می شود که موقع دفع ادرار است . این پیام ها در نهایت باعث احساس ادرار کردن انسان می شوند . وقتی ادرار نادیده گرفته شود عملکرد این دریچه مثانه دچار مشکل می گردد . این باعث باز شدن دریچه ها در زمانی که نباید باز شود می شود . در نتیجه بی اختیاری ادرار به وجود می آید .

بزرگی مثانه

یکی از عوارض نگهداشتن ادرار این است که مثانه بزرگ می شود . مثانه مانند معده حالت کشسانی دارد . شاید شنیده باشید که گفته می شود افرادی که حجم بالایی از غذا می خورند معده شان گشاد می شود . چون معده مجبور است این همه غذا را در خود جا بدهد بزرگ می شود . در مثانه نیز همچین ترتیبی وجود دارد. وقتی ادرار خود را زیاد نگهداریم مثانه مجبور است این همه حجم ادرار را در خود نگهداری کند. این باعث گشاد شدن مثاته می گردد .

بروز عفونت در معده

نگهداشتن ادرار باعث می شود در قسمت تحتانی شکم احساس درد کنیم . همچنین خطر ابتلا به عفونت معده را افزایش می دهد . ادرار پر از مواد مضر است . وقتی این مواد مضر در بدن بمانند دچار عفونت می شویم . یکی از خطرات نگهداشتن ادرار ایجاد عفونت در معده می باشد . 

سنگ کلیه

در ادرار رسوبات و کریستال های زیادی وجود دارد . شایع ترین کریستال ادرار کلسیم اگزالات است . وقتی به موقع ادرار کنیم این کریستال های مضر از بدن دفع می شوند. خروج به موقع این مواد مضر باعث می شود کلیه های سالمی داشته باشیم . از عولرض نگهداشتن ادرار افزایش خطر ابتلا به سنگ کلیه است . 

کاهش تمرکز

شاید تجربه کرده باشید وقتی احساس دفع ادرار دارید و دستشویی در نزدیکی شما نیست دچار پریشانی ذهن می شوید . در این شرایط تمرکز خود را از دست می دهید . هیچ چیز به جز رسیدن به یک سرویس بهداشتی برای شما لذت بخش نیست . وقتی ادرار خود را نگه داریم پریشانی ذهن همیشگی می شود . قدرت تمرکز خود را از دست می دهیم . کاهش تمرکز شاید یکی از مهم ترین عوارض نگهداشتن ادرار باشد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *